Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitenkä saada eksä kantamaan vastuunsa lapsen elatuksesta?

Vierailija
28.07.2016 |

Ollaan erottu nelisen vuotta sitten ja sillon vanhempi lapsi jäi minun lähihuoltoon ja nuorempi eksälle. Kummatkin olemme vähätuloisia, joten saamme molemmat lapsista n. 150 e / kk lapsilisän yh-korotuksineen sekä n. 150 e/kk KELAn maksaman elatustuen.

Nuorempi, eksän lähihuollossa oleva lapsi on nyt menossa kouluun ja tarvitsisi kaikkia pieniä hankintoja, kuten kännykän ja repun. Minusta kouluikäisen pitäisi alkaa myös saada viikkorahaa. Vanhempi lapsi menee kolmannelle ja minä olen hoitanut kaikki hänen tällaiset hankintansa kuten reput ja kännykät, ja maksan lapselle 5 e viikkorahaa. Kysehän ei ole hirmuisista summista, mutta lapset kokevat epäoikeudenmukaiseksi, kun isoveli saa ja pienempi ei. Pikkuveli alkoi jo itkemään, kun on lupailtu omaa kännykkää koulun alkaessa ja aloin miettimään, että eksänkin pitäisi maksaa jotain siitä. Tajusi heti pelätä, ettei sitten saakaan, koska eksä vain "unohtaa" kaikki tällaiset jutut eikä vastaa viesteihin, jos kyselen niistä.

Kyse ei sinänsä ole siitä, etteivät eksän saamat rahat luultavasti menisi lapsen elatukseen. Molemmat olemme kuitenkin köyhiä ja koen epäoikeudenmukaiseksi tilanteen, jossa eksä nostelee tuet, mutta kahden euron viikkoraha ekaluokkalaiselle on liikaa kännykän ostamisesta puhumattakaan. Sama kenkien ja vaatteiden ym. kanssa. Joskus mun on pakko hankkia pienemmällekin, kun lasta ei ole voinut laittaa rikkinäisissä ja liian pienissä varusteissa eskariin. Kuitenkaan mulla ei ole paljoa ylimääräistä. Luultavasti tässä on taas semmoinen taktiikka, että koska mä välitän enemmän lapsesta, mä hankin.

Ei kai tätä voi oikein mitenkään ratkaista, kun eksä ei kuitenkaan laiminlyö huoltoaan sillä tavalla, että voisi vieä asian viranomaisille. Mutta tuntuu pahalta, kun tuntuu että oma lapsi on hänelle vain välttämätön menoerä jolle ei koskaan hankita mitään kivaa, eikä ole motivaatiota edes viikkorahaa maksaa. Lisäksi tiedän, että eksä lahjoittaa kuukaudessa monta kymppiä hyväntekeväisyysjärjestöille.

Jos jollain on jotain vinkkejä tällaiseen tilanteeseen, olen kiitollinen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös niin, että eksä (isä) on lapsen lähivanhempi, lapsi on vuoroviikoin meillä ja minä maksan isälle elatustuen.

Isä nostelee kaikki tukirahat taskuihinsa, ostelee itselleen merkkivaatteita ja lahjoittaa rahaa järjestöille, mutta lapsi kulkee rikkinäisissä vaatteissa ja kylmillä keleillä ei ollut edes ulkoiluhousuja. Pitkälle kesää kulki kumppareissa kun ei ollut lenkkareita jne. Odottaa aina niin kauan kunnes mulla palaa pinna ja menen ostamaan, olenhan äiti vaikkakin helkkarin pienituloinen. Mullakin kiinnostaisi miten tuollaisen saa aisoihin ja kantamaan vastuunsa.

Vierailija
2/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset samaan osoitteeseen, elatusavut/tuet/lapsilisät sinne ja asia on selvä, jos sen jälkeen etä jotain hommaa niin se on vain plussaa jota ei voi vaatia eikä vinkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan sama osoite selvä juttu, mutta pitäisi aloittaa aika iso prosessin, kun tästä järjestelystä on aikoinaan sovittu. Siinä menisi välit luultavasti kokonaan. Lisäksi eksän taloustilanne on muutenkin sellainen, että suostuin tohon systeemiin, jotta tulisi jotenkin toimeen. Jos siltä menisi lapsilisä+elatustuki+asumistuen lapsesta saatava osa, niin siltä menisi luultavasti pian asuntokin. Sitten olisin totaali-yh. Auttaa kuitenkin paljon, kun voi pitää lapsia puolet ja puolet ajasta.

No, turhaan kai tässä avaudun, harmittaa vaan vietävästi kun tiedostaa kaikki jutut mitkä pitäisi hoitaa ja hankkia ennen koulun alkamista.

Vierailija
4/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oishan sama osoite selvä juttu, mutta pitäisi aloittaa aika iso prosessin, kun tästä järjestelystä on aikoinaan sovittu. Siinä menisi välit luultavasti kokonaan. Lisäksi eksän taloustilanne on muutenkin sellainen, että suostuin tohon systeemiin, jotta tulisi jotenkin toimeen. Jos siltä menisi lapsilisä+elatustuki+asumistuen lapsesta saatava osa, niin siltä menisi luultavasti pian asuntokin. Sitten olisin totaali-yh. Auttaa kuitenkin paljon, kun voi pitää lapsia puolet ja puolet ajasta.

No, turhaan kai tässä avaudun, harmittaa vaan vietävästi kun tiedostaa kaikki jutut mitkä pitäisi hoitaa ja hankkia ennen koulun alkamista.

Niin tarkoitin että se sama osoite voi toki olla isälläkin, näin on meillä ja totta tuo että isä ei varmaankaan pystyisi asuntoaan pitämään ilman noita tukia, jotka minun puolestani maksaa kela.

Vierailija
5/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös niin, että eksä (isä) on lapsen lähivanhempi, lapsi on vuoroviikoin meillä ja minä maksan isälle elatustuen.

Isä nostelee kaikki tukirahat taskuihinsa, ostelee itselleen merkkivaatteita ja lahjoittaa rahaa järjestöille, mutta lapsi kulkee rikkinäisissä vaatteissa ja kylmillä keleillä ei ollut edes ulkoiluhousuja. Pitkälle kesää kulki kumppareissa kun ei ollut lenkkareita jne. Odottaa aina niin kauan kunnes mulla palaa pinna ja menen ostamaan, olenhan äiti vaikkakin helkkarin pienituloinen. Mullakin kiinnostaisi miten tuollaisen saa aisoihin ja kantamaan vastuunsa.

Saisit aisoihin ottamalla vastuun omasta lapsestasi ja olemalla itse lähivanhempi

Vierailija
6/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä se exä sanoo jos sanot tuosta sille? Eikö muuten kännykän voi ostaa ihan osamaksullakin ja reppu sun muut ei nyt niin paljoa maksa..

Vierailija
7/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelako sen elatustuen maksaa?

Anteeksi, mutta en ymmärrä miksi sinä paapot aikuista miestä, että saisi mahdollisimman paljon tukia, kun hän ei sitten ajattele kuitenkaan ketään muuta kuin itseään? Tai ei ainakaan lastaan.

Kannattaisi pitää kunnon keskustelu, äläkä anna periksi sille, ettei vastaa ja välttelee.

Miksi vain sinun pitää maksaa yhteisten lastenne menot?

8/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koska mä välitän enemmän lapsesta, mä hankin.

Vastasit tässä jo itse kysymykseesi.

Jos haluat lapsesi saavan jotain, älä oleta, että joku muu kuten exäsi tai yhteiskunta hankkii ne. Sinä hankit. Koska välität, ja olet hyvä vanhempi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
9/9 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää lukea tällaisia... Muutaman kympin juttuja ja niistäkin pitää vääntää! Kaikenlainen järjestöjen tukeminen on tietysti hienoa, mutta ihan ensimmäisenä pitää tulla omat lapset. Perustarvikkeita lapsen ei ikinä päivänä kuulu edes pyytää, ne pitää tulla ilmankin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän