Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten olette huomanneet teininne huumeidenkäytön?

äitivaan
28.07.2016 |

Olen todella huolestunut 18-vuotiaan poikani elmästä. Lukio menee huonosti eikä oikein kiinnostusta mihinkään. Kaverit kaikkein tärkeintä. Nyt kuvioihin ilmestynyt tyttöystävä, joka ei vaikuta oikein hyvältä seuralta. Kävin stalkaamassa tytön askin (ask fm) ja siellä oli vähän huolestuttavia vastauksia, ei mitään varsinaisesti huumeisiin liittyvää, mutta kovi karskia kieltä ja kapinallista juttua.

Olen pojalleni puhunut paljon näistä asioista ja hän on kertonut kavereistaan, jotka ovat poltelleet ruohoa esim lukion retkipäivinä.

Kuinka oni vanhempi on otattanut pissatestit kotona lapseltaa?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiselle kannabiksenkäyttäjälle

Mielikuvia tulevaisuudesta ei hänellä ole, olen yrittänyt niitä maalailla. Onnistumisen kokemuksia ei tule ainakaan koulusta - aikaisemmin oli tärkeä osa identiteettiä olla hyvä koulussa. Sanoo itsekin, että ei ajattele halua edes ajatella tulevaisuutta.

Jos joku onnistuu esm. kesäduunikeikat, kehun kyllä.

Sitten muille vaikka on täysi-ikäinen niin kotona asuu, jolloin  tiettyjä sääntöjä voin kyllä asettaa.

ap

Vierailija
42/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kasvatus on mennyt pieleen, niin yritän niitä nyt tässä vähän paikkailla.

Mutta kun en tiedä mikä on pielessä murrosikä, masennus, humeet, kasvatus?? Vai kaikki yhdessä.

Välillä tekisi itse mieli ottaa vuorotteluvapaata ja muuttaa täältä Etelä-Suomesta vaikka Utsjolle ja jättää poika rauhaan, ottaisi sitten yhteyttä itse, kun sitä haluaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias täysikänen ja sinulla ei ole mitään oikeuksia puuttua aikuisen elämään.

Tämä on lause joka saa minut näkemään punaista.

Ensinnäkin että on 18v eli täysi-ikäinen tuo tullessaan oikeuksia mutta varsinkin velvollisuuksia.

Ja se että ei ole oikeutta puuttua elämään kun on 18v on hevonkakkaa.

Ketä tahansa jonka elämä ei ole raiteillaan pitää auttaa ja puuttua. Yhteiskunnalla on sitä varten erilaisia systeemejä.

Ja ei saa puuttua elämään mutta niin yhteiskunnan kuin vanhempien pitäisi antaa vastikkeetta rahaa?

Vierailija
44/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuoresta ei huomannut mitenkään, kiinni jäi kun kaverin äiti soitti.  Olen tosi kiitollinen kaverin äidille, joka kertoi. Yleensähän tällaiset hoidetaan perhepiirissä, jotta maine ei mene.

Vierailija
45/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kouluterveyskysely on aika "paljastava" ja siinä on kerätty tieto nuorilta ihan itseltään. Meidän paikkakunnalla puolet amis-tytöistä oli käyttänyt huumeita (voi olla, että vain kerran, mutta silti) Lukioissa yleensä vähän vähemmän , mutta aika paljon sielläkin. Kannattaa käydä tutustumassa.

Vierailija
46/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias täysikänen ja sinulla ei ole mitään oikeuksia puuttua aikuisen elämään.

Tämä on lause joka saa minut näkemään punaista.

Ensinnäkin että on 18v eli täysi-ikäinen tuo tullessaan oikeuksia mutta varsinkin velvollisuuksia.

Ja se että ei ole oikeutta puuttua elämään kun on 18v on hevonkakkaa.

Ketä tahansa jonka elämä ei ole raiteillaan pitää auttaa ja puuttua. Yhteiskunnalla on sitä varten erilaisia systeemejä.

Ja ei saa puuttua elämään mutta niin yhteiskunnan kuin vanhempien pitäisi antaa vastikkeetta rahaa?

Olen uusi vastaaja, mutta kyllä se vaan niin menee, että väkisin et voi täysi-ikäistä auttaa, edes hankkia apua, jos itse ei ota apua vastaan. Aikoinani yritin, mutta seinä tuli joka puolella vastaan. Eli ainoa vaihtoehto olisi ollut, lapsi pihalle kylmästi.. en pystynyt. Eli pakkohan ei ole nuorta asuttaa, mutta kuka pystyy näyttämään ovea, aika harva.

Sanoisin ap, luota äidinvaistoosi, harvoin pettää. Ikävä vaihtoehto, mutta useimmiten totta. Ensin tulee paniikki ja kauhu, mutta se menee kyllä ohi. Sen jälkeen tulee vimmattu tarve löytää apu, tämä on se hankalin, jos nuori ei itse halua. 

Toivoisin voivani neuvoa, mutta en osaa. Näissä pitäisi olla jokin systeemi, minkä mukaan toimitaan, jos epäily herää. Nyt taitavat kaikki vanhemmat yrittää selviytyä kuka mitenkin tahollaan yksin. 

Vierailija
47/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin samanlaisen ongelman kanssa kamppaillaan täällä. Kyseessä vain tyttö ja vähän nuorempi. Ajatttelin virittää huoneeseen itkuhälyttimen, jotta voin salakuunnella, mitä huoneessa oikein puhutaan kavereiden kanssa.

Ja siinä sitten meneekin luottamus loppullisesti kun tytölle selviää millainen kusipää sä olet

Vierailija
48/48 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta 46,

sen takia tuota pissatestiä alussa mietin, koska teilläkään ei tainnut keskustelemalla mitään tietoa tulla. 

Voisin ehkä saada pojan kohtaamaan todellisuuden ajoissa, ennekuin on suurissa ongelmissa. Esim. en antaisi rahaa ollenkaan, maksaisin vain laskut -mutta tässä olisin tiukkana ei mihinkään muuuhun mitään. Uhma varmasit nousisi mutta ei voi mitään.

Poika tietää, että serkkutyttö rahoitti käytön itseään myymällä ja olen kertonut, että sitä ne pojatkin tarvittaessa tekee.

ap