Miten olette huomanneet teininne huumeidenkäytön?
Olen todella huolestunut 18-vuotiaan poikani elmästä. Lukio menee huonosti eikä oikein kiinnostusta mihinkään. Kaverit kaikkein tärkeintä. Nyt kuvioihin ilmestynyt tyttöystävä, joka ei vaikuta oikein hyvältä seuralta. Kävin stalkaamassa tytön askin (ask fm) ja siellä oli vähän huolestuttavia vastauksia, ei mitään varsinaisesti huumeisiin liittyvää, mutta kovi karskia kieltä ja kapinallista juttua.
Olen pojalleni puhunut paljon näistä asioista ja hän on kertonut kavereistaan, jotka ovat poltelleet ruohoa esim lukion retkipäivinä.
Kuinka oni vanhempi on otattanut pissatestit kotona lapseltaa?
Kommentit (48)
Kannabiksesta tekee "vaarallisen" se, ettei siitä tule krapulaa. Alkoholin käyttö pysyy nuorilla kurissa siitä seuraavan huonon olon vuoksi, mutta kannabiksella tätä ominaisuutta ei ole. Kannabis ei ole haitallista satunnaisesti käytettynä, mutta minkä tahansa päihteen päivittäinen käyttö on haitaksi kehittyvälle nuorelle. Aika harva aikuinenkaan pystyy polttelemaan päivittäin säilyttäen samalla täyden toimintakyvyn.
Koska kannabiksen käyttö on koko ajan yleistymään päin, hedelmällisempää olisi opettaa teinillesi kohtuutta kaikilla elämän osa-alueilla, sisältäen myös päihteet. Et selvästi ole päihdeasiantuntija, joten hyvä pelinavaus keskusteluun olisi kysyä nuorelta hänen mielipiteitään päihteiden käytöstä ja haitallisuudesta. Jos ja kun jotkut hänen käsityksistään ovat ristiriidassa virallisen valistuksen kanssa, voit pyytää häntä perustelemaan, haastaa hänen käsityksiään ja kannustaa häntä ajattelemaan itse.
Nuoresi saattaa olla sekä tuuliajolla elämänsä suhteen että kokeillut kannabista, mutta nämä asiat eivät välttämättä liity toisiinsa. Olisi parempi jos teinisi voisi olla sinulle avoin näistä asioista. Silloin voisit puuttua asiaan jos alkoholin tai muiden päihteiden käyttö uhkaa vallata liikaa tilaa hänen elämästään. Silloin kun salassapidetty huumeidenkäyttö paljastuu perheelle, on usein kyse paljon vakavammasta ongelmasta kuin siitä että nuori pössyttelee marihuanaa tylsyyteen kesälomalla.
Koska kyseessä on jo 18-vuotias nuori, et voi estää häntä mitenkään. Voit vain tarjota olosuhteet, joissa hän voi olla sinulle avoin kaikesta.
T: Aikuinen kannabiksen kohtuukäyttäjä, n.1-4krt kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kärähdin aikoinaan kun vanhemmat löysivät piippuni.Jokunen pilvenpoltto kokeilu tuli tehtyä.Enemmän hommaa harrastavat olivat piipullisen jälkeen aika flegmaattisia jopa nukkuivat tunnilla.Pupilleistahan,suurentuneet,näkee ainakin jos hiljattain poltellut.Luulisin myös hajun tarttuvan jos sisätiloissa pössyttelee.
Pilvestä alkaa silmät kiiltämään, vähän punertamaan ja ovat laiskasti hieman kiinni.
Pupillien laajenemista ei tapahdu yhtään tai se on niin pientä että et huomaa.
Senkin hassu asiantuntija!
Kannabiksen pössyttelijöiden seura ja arvomaailma pelottaa eniten ei itse kannabis. Ja niinkin sanoin olen nähnyt porttiteorian toimivan. Kumpikin näistä tapauksista luikerteli ja vähätteli tekemisään viimeiseen asti, keskustelemalla eivät vanhemmilleen mitään kertoneet.
Pitäisikö vain seurata alamäkeä sivusta?
Pupilleja olen yrittänyt katsella mielestäni isot, mutta voi johtua kai hämärästä valosta.
Sitten ehkä muutavan vuoden päästä kuunnella; että " Vittu kun ootte tyhmiä, kun ette mitään tajuu?"
ap
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että 18-vuotias on aikuinen, mutta niin kauan, kun rahoitan kaiken minulla on mielestäni oikeus myöskin puuttua hänen elämäänsä ja hän asuu kotona, ei halua muuttaa pois, on itse sanonut. Ehdotin itse erään riidan yhteydessä, kun me vanhemmat olimme niin tyhmiä ja vanhanaikaisia, kun puutuimme mopolla kännissä ajoon.
Kustannan myöskin juuri ajokorttia, joten jonkinlainen määräysvalta minulla on.
ap
Ei sinulla ole mitään määräysvaltaa. Usko jo. 18v tekee mitä haluaa.
meillä löytyy silloin tällöin marihuanapusseja. ei sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä tuo itkuhälytin-idea voisi olla käyttökelpoisempi kuin pissatesti. Eiköhän sillä pääsisi jyvälle, missä mennään.
ap
Kannattaa muistaa että salakuuntelu on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että 18-vuotias on aikuinen, mutta niin kauan, kun rahoitan kaiken minulla on mielestäni oikeus myöskin puuttua hänen elämäänsä ja hän asuu kotona, ei halua muuttaa pois, on itse sanonut. Ehdotin itse erään riidan yhteydessä, kun me vanhemmat olimme niin tyhmiä ja vanhanaikaisia, kun puutuimme mopolla kännissä ajoon.
ap
Ymmärrän, että kotona asuessa on yhteiset säännöt mitä noudatetaan jne. Mutta lapsesi on täysi-ikäinen ihminen ja hänellä on oikeus olla omanlaisensa ja viettää aikaa kenen kanssa haluaa. Ei kannata ainakaan rahalla kiristää tietynlaista käytöstä. Olen nuorempana nähnyt useita hyvätuloisten perheiden lapsia, jotka esittivät vanhemmilleen ties mitä, etteivät rahahanat mene kiinni. Arvosta lastasi ja luota häneen.
Itse muutin 18 vuotiaana omaa kämppää juuri sen takia kun vanhemmat alko rajoittaa mun elämää. Tuolla käytöksellä ap ajat vain lapsesi pois kotoonta.
Järkyttävää, että porukasta on ihan ok, että AP:n poika ajaa kännissä mopollakin ja siihenkään äiti ei saisi puuttua? Kännissä ajaminen on yjsi typerimpiä, lyhytnäköisimpiä ja itsekkäimpiä tekoja. Puhumattakaan siitä, että se aiheuttaa vaaran muille!
Vaikka olisi kuinka 18v. niin aina saa huolehtia läheisistä tarvittaessa. Oma enoni oli peliriippuvainen ja käytti kaiken liikenevän rahan uhkapeleihin. Ei kenellekään tullut mieleenkään sanoa, että "omapahan on asiansa kun on aikuinen".
Ratkaisuna kannattaisi jutella alkuun pojan kanssa. Esim. Mistä huono koulumenestys johtuu ja onko hän lainkaan miettinyt mitä lukion jälkeen? Tyhmä poika kyllä on, jos kännissä ajamisen paheksuminen on hänestä vanhanaikaisuutta.
Aikuiselle kannabiksenkäyttäjälle
Nimenomaan olet aikuinen ja jos asiasi ovat muuten järjestyksessä, niin tuosta ei varmaan sinulle ole haittaa.
Mutta tuskin nuo nuoret, jotka pössyttelevät jo lukio-aikana ovat niitä kaikkein tasapainoismpia nuoria. Ja seura tekee kaltaisekseen, toisaalta itsehän sinne seuraan hakeutuu jos hakeutuu, ei voi syyttää niitä muita.
Mutta tämän nuoren asiat eivät tunnu olevan hyvin verrattuna aikaisempaan ja siihen lisäksi ehkä pössyttely - ei ole mielestäni hyvä kombinaatio.
Niinkuin sanoin näsitä on meillä puhuttu ja vastaukset ovat ovat sitä mitä vanhempi haluaa kuulla, mutta jostakin syystä en häntä täysin usko.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tietenkään tee mitä haluaa, jos diiliin kuuluu elatus ja ajokorttikin kaupan päälle. Ei ole määräysvaltaa siinä vaiheessa, kun ei ole elättinä.
Toki kuka tahansa voi sanella kotinsa säännöt sille, jota elättää. Voi sanoa vaikka, että täällä ei kävellä ulkokengillä, käytetä t-paitaa... tai yhtä hyvin voi sanoa, että huumeidenkäyttöä ei suvaita.
Mikä tässä epäselvää?
Vielä poika itse kertoi ajaneensa kännissä mopolla, ei jäänyt kiinni meille, vaan kertoi itse, että jonkinalainen avoin keskusteluyhteys meillä on.
Riita asiasta tuli, kun ei hyväksynyt tapauksesta johtuvia seuraamuksia, sai itse päättää mikä olisi oikea seuraamus, mutta tästäkään ei olisi pitänyt seurata mitään.
Ja silloin itse ehdotin, että mitä jos kokeilisi itsenäsitä asumista - lupasin tukea rahallisesti (vuokra, lukio yms) jotta selviäisi. Sitten olisi saanut vastata ihan itse tekemisistään.
ap
Pilviveikon sukulainen kirjoitti:
Jos olisi oikeasti huumeiden käyttäjä, huomaisit sen kyllä hajusta ja muuttuneesta käyttäytymisestä. Vanhemmat pelkää aina pahinta ja useimmiten ihan turhaan.
No, minäpä en huomannut :(
18v jäi kiinni kannabiksen käytöstä viime kesänä eräillä festareilla...
Ope ja kolmen äiti kirjoitti:
Järki käteen ja antakaa lastenne olla rauhassa. Oma lapseni on yli 20-vuotias ja tuntuu että samalla tavalla mietiskelee elämän tarkoitusta. Älykkäät ihmiset ovat joskus myös masentuneita. Jos menee pahaksi voi hakea apua. Huumeitten käytön kyllä huomaa ilman järkyttävää stalkkaamistakin. On ikävää kun vanhemmat eivät luota lapsiinsa jotka ovat kuitenkin jo aikuisia. Kannattaa puhua kaikenikäisten lastensa kanssa niin ongelmat vältetään.
Oma äitini tapasi sanoa, että hän luottaa meihin lapsiinsa tasan niin paljon kuin annamme aihetta. Luottamus ansaitaan, ei se ole mikään automaatio, että tottahan minun lapsi on semmoinen kultamussukka, kun on vielä täysi-ikäinenkin. Sokeat vanhemmat ovat kaikista surullisimpia. Masennus ei muuten kysy mutään erityistä älykkyyttä.
Nuori ikä ei mun mielestä ole mikään syy tyhmäillä ja olla saamaton, etenkin kun on kuitenkin jo 18-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ei tietenkään tee mitä haluaa, jos diiliin kuuluu elatus ja ajokorttikin kaupan päälle. Ei ole määräysvaltaa siinä vaiheessa, kun ei ole elättinä.
Toki kuka tahansa voi sanella kotinsa säännöt sille, jota elättää. Voi sanoa vaikka, että täällä ei kävellä ulkokengillä, käytetä t-paitaa... tai yhtä hyvin voi sanoa, että huumeidenkäyttöä ei suvaita.
Mikä tässä epäselvää?
Miten pakottaa 18 vuotias noudattaamaan sääntöjä? Täysikästä kun ei voi pakottaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Aikuiselle kannabiksenkäyttäjälle
Nimenomaan olet aikuinen ja jos asiasi ovat muuten järjestyksessä, niin tuosta ei varmaan sinulle ole haittaa.
Mutta tuskin nuo nuoret, jotka pössyttelevät jo lukio-aikana ovat niitä kaikkein tasapainoismpia nuoria. Ja seura tekee kaltaisekseen, toisaalta itsehän sinne seuraan hakeutuu jos hakeutuu, ei voi syyttää niitä muita.
Mutta tämän nuoren asiat eivät tunnu olevan hyvin verrattuna aikaisempaan ja siihen lisäksi ehkä pössyttely - ei ole mielestäni hyvä kombinaatio.
Niinkuin sanoin näsitä on meillä puhuttu ja vastaukset ovat ovat sitä mitä vanhempi haluaa kuulla, mutta jostakin syystä en häntä täysin usko.
ap
Onhan se niin että kaikissa ikäluokissa ne eniten päihteitä käyttävät ovat huonointa seuraa, vaikka nykylukiolaisista löytyy varmasti niitäkin jotka polttelevat vain silloin tällöin. Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä etteivät asiat ole kunnossa, luota vaistoosi. Et voi valita nuoresi kavereita etkä määrätä hänen elämästään, mutta voit vaikuttaa siihen että hänen muu elämänsä pysyy mielekkäämpänä kuin päivittäispössyttelijöiden seura. Onnistumisen kokemuksia, tavoitteiden saavuttamisia, mielikuvia tulevaisuuden haaveiden toteutumisesta. Uskon että syy siihen etten itse ole ollut lähelläkään liikakäyttöä on se että minulla on aina ollut paljon muutakin mielenkiintoista tekemistä.
Aikuinen kannabiksenkäyttäjä
Valittevasti kasvatus on jo mennyt pieleen. Täysikäsen asioihin ei voi enään puuttua.
Ei kuulosta silta etta ainakaan oikeasti haitallisia maaria kayttaa yhtaan mitaan. Ennemmin olisin sinuna huolissani tuosta huonosta koulumenestyksesta. Voi olla masennusta ja/tai ihan yleinen eksistentiaalinen kriisi etta mita hittoa sita elamallaan tekisi.
Ma alisuoritin lukion 10v sitten ja vielakin harmittaa. Koita tukea poikaa koulujutuissa ja teet kaikkesi ettet moralisoi ja tuomitse. Pida hyvia valeja ylla ja koita keskustella tulevaisuudensuunnitelmista ja toiveista. Itse olisin teinina kaivannut aikuisten apua siina miten saavuttaa esim. tietyt urahaaveet.
Tuomitsemalla ja kyttaamalla saat aikaan vain valirikon sinun ja poikasi valille.
Minä aloitin subutexillä mutta yleensä joo kannabiksesta aloitetaan ja siirrytään myöhemmin piikittämään subua ja piriä suoneen.
ap