Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko hengenahdistus olla sydänperäinen oire?

Vierailija
28.07.2016 |

Olen 40v nainen. Minulla on vuosia ollut ajoittain hengenahdistuksen tunnetta levossa. Rasituksessa tällaista ei ilmene. Oire tulee lähes pelkästään kesäkuumalla/hellesäällä.

Olo helpottaa kun otan Propralin tai kaksi, ja/tai Ventolinen (astmalääke). Asia on alkanut vaivata, koska mitään ilmeistä syytä hengenahdistukselle ei ole ja sitä on alkanut olla useammin viime vuosina.

Aion mennä lääkärille kyllä. Olen sitä mieltä itse että olisi sydänperäistä. Ei ole yskää tai vinkunaa koskaan, joten en usko että syynä olisi astma. Astmalääkkeen olen siis saanut aikoinaan tähän oireeseen vain.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuo pitäisi tarkemmin tutkia. Voi toki olla jotain psyykkistäkin, jos mikä tahansa lääke toimii oireisiin. Siitä huolimatta on varmistettava että mitä on taustalla.

Vierailija
2/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi olla. Esim. rytmihäiriöt ja sydämen vajaatoiminta oireilevat juuri hengenahdistuksena. Onko turvotusta nilkoissa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propral ei ole mikä tahansa lääke, vaan vaikuttaa sydämen toimintaan, sykkeeseen, verenpaineeseen jne.

Ei ole nilkoissa turvotusta.

ap

Vierailija
4/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ( vajaatoiminta), mutta tuskinpa sinun kohdallasi on kyse siitä, ainakaan kuvailusi perusteella. t. Lääkäri

Vierailija
5/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi sydänperäistä, niin vaivaisi kyllä esim.kävellessä.

Vierailija
6/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan psyykkisenä. Propral voi hyvinkin auttaa, koska tasaa sykettä ja tulee levollisempi olo.

Vierailija
7/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minulla oli anemia, hengästyin, vaikka istuin vain paikoillani. Ehdottomasti kannattaa lääkärillä poiketa.

Vierailija
8/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anemiaa ei ole. Pikemminkin hemoglobiini on minulla korkea, aina vähintään 135.

Sydämessäni on tuntemattomasta syystä tullut, pysyväksi jäänyt vasen haarakatkos 15 vuotta sitten, näkyy ekg:ssä. Silloin sydän tutkittiin perusteellisesti eikä ollut vajaatoimintaa muuten.

ap

Vierailija
9/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hb ei kerro mikä on varastorautatilanne. Hb voi olla vaikka kuinka korkealle ja silti tilanne pielessä eli ferritiini pitäisi, mm ottaa

Vierailija
10/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sydänperäinen hengenahdistus syntyy, kun vasemman sydänpuoliskon huonon toiminnan vuoksi verenkierron paine suuntautuu taaksepäin ja aiheuttaa veren pakkautumista keuhkoihin. Ensin keuhkoverenkierron paine nousee, tilan pahentuessa nestettä tihkuu suonista keuhkojen välikudokseen (keuhkojen verentungos eli kongestio) ja pahimmillaan neste täyttää keuhkorakkulat, jolloin ahdistus on vaikeaa, hengitys rohisee ja suusta saattaa nousta vaaleaa vaahtoa (keuhkopöhö eli -ödeemi). 

Normaalisti vasen kammio pystyy lisäämään pumppaamansa veren määrää elimistön tarpeita vastaavasti myös rasitustilanteissa. Huonontunut pumppauskyky (systolinen vajaatoiminta) voi johtua sydänlihaksen heikkenemisestä esimerkiksi sydäninfarktin aiheuttaman arpeutumisen tai sydänlihassairauden vuoksi. Vaikka pumppauskyky olisi normaali, eri syistä johtuva kammiolihaksen jäykistyminen voi haitata sen täyttymistä (diastolinen vajaatoiminta). Aorttaläpän ahtauma voi haitata veren virtausta eteenpäin, jolloin paine suuntautuu taaksepäin. Samoin voi tehdä aorttaläpän vuodon aiheuttama kuormitus. Hiippaläpän ahtauma (mitraalistenoosi) ja hiippaläpän vuoto (mitraalivuoto) vaikuttavat samalla tavoin. Läppävika on voinut vaurioittaa sydänlihasta, jolloin haitta korostuu. Angina pectoris -oireeseen sekoittuu usein hengenahdistus, kun hapenpuutteeseen joutuvat sydänlihaksen pumppauskyky tilapäisesti heikkenee.

Taudin ollessa lievä hengenahdistus ilmenee vasta voimakkaassa rasituksessa, sen edetessä yhä lievemmässä. Lopulta oireita voi olla levossa. Makuuasennossa keuhkojen paineolot huononevat, ja ahdistus pakottaa potilaan nukkumaan pääpuoli kohotettuna (ortopnea-oire). Joskus makuuasennon huono sieto on ajoittaista, jolloin yöllä toistuvasti herättävä ahdistus helpottaa istuma-asennossa (paroksysmaalinen nokturnaalinen dyspnea). Vasemman kammion vajaatoiminnan aiheuttaman hengenahdistuksen ja muiden oireiden kuten väsyvyyden aiheuttamaa haittaa kuvataan NYHA-asteikolla (New York Heart Association).

Hengenahdistukseen on monia muita syitä kuin sydänsairaudet. On ymmärrettävää, että keuhkosairaudet ilmenevät hengenahdistuksena. Melko harvinaisia ovat hengitystä haittaavat lihassairaudet. Huonosta kunnosta ja ylipainosta johtuvaa hengästymistä voi olla vaikea erottaa varsinaisesta hengenahdistuksesta."

Vierailija
12/14 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aivan sama huoli tässä viime viikkoina. Kärsin vaikeasta kilpirauhasen ja lisämunuaisten vajaatoiminnasta, joita ei ole saatu millään lääkkeellä tai annostuksella hoitotasapainoon. Olen sairauden vuoksi työkyvytön, ja hädintuskin selviän arjestani. Nyt en näytä sietävän lämpöä enää ollenkaan, ei tarvitse olla edes varsinaisesti hellettä. En uskalla enkä aio enää lääkäriin mennä, mutta olen miettinyt josko se loppu tässä pian tulee.

Oireina juurikin sekavuus, pahoinvointi ja hengenahdistus ja tukehtumisen tunne sekä voimakas turvotus kaikkialla kehossa. Yöllä lähes mahdoton nukkua ellei ole monta tyynyä pään alla. Herään heti aamulla hengenahdistukseen, kun lämpötilat alkavat vähänkin nousta. Välillä aivan muodottomaksi turvonneet nesteestä hölskyvät nilkat ja jalkapöydät, eivät mahdu kenkiinkään ja nilkkoihin muodostuu sellaiset paksut renkaat. Sydän hakkaa koko ajan, eikä ole ruokahalua, mutta silti painan 135 kg enkä saa painoa/turvotusta pois syömättömyydelläkään. Olen muuten entinen anorektikko, että tiedän kyllä kuinka laihdutetaan. Ikää vasta 28 v. ja kuolemaa odottelen. 

Vierailija
13/14 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kysymyksestä tuli mieleen: Voivatko pkv-lääkkeet kuten diapamit tai lihasrentouttajat vaikuttaa sydämeen huonolla tavalla?

Joskus kun olen joutunut ottamaan ko. lääkkeitä, on seuraavana aamuna tai päivänä esiintynyt lievää hengenahdistusta.

Vierailija
14/14 |
29.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto