Pitäisikö 7-vuotiaan jaksaa istua paikallaan 45 min? Entäs 10-vuotiaan?
Poikaystäväni lapset, 7- ja 10-vuotiaat, eivät jaksa istua paikallaan 10-15 minuuttia pidempään ruokapöydässä, ja silloinkin tuon ajan vain, jos he syövät tai pelaavaat kännykällä tms. Lisäksi nousevat ylös, pyörivät tuoleillaan jne. Minun mielestäni tuossa iässä pitäisi jo jaksaa istua ravintolassa paikoillaan edes se 30-45 min, minkä koulutunnit ovat, mutta poikaystäväni mielestä on ihan normaalia, että edes kymppivee ei malta istua paikoillaan hetkeä pidempään.
Taustalla siis tilanne, että jäin itsekseni ravintolaan syömään, kun lapset kävivät rauhattomiksi n. 20 min kohdalla ja noin kahdeksannen "voidaanko jo mennä!" -ruikutuksen jälkeen poikaystäväni päätti poistua paikalta lapsineen. Minä luonnollisesti en oikein pitänyt asiasta. Poikaystäväni mielestä kyse on vain eläväisistä lapsista, eikä siitä voi lapsia rangaista. Itselläni ei ole lapsia, joten meikäläisen mielipiteellä ei tietenkään ole mitään virkaa tässä, mutta äitini, kahden lapsen äiti ja useamman sadan lapsen kasvattaja (varhaiskasvatusta työkseen n. 30 vuotta tehnyt), oli samoilla linjoilla kanssani.
Niin ja lapsilla ei ole mitään aakkos- tai muita diagnooseja, vaan kaikki on tutkittu ja penskat normaaleiksi todettu. Ovatko siis vain huonosti kasvatettuja, vai onko mun ja mutsini mielipiteet jostain 1800-luvulta?
Kommentit (87)
No meidän kolmevuotias jaksaa just ton vajaan tunnin esim. ravintolapöydässä.
Pitäisi jaksaa. Nykyajan lapset ei vaan pysty, kun ei ole koskaan vaadittu mitään.
huonosti kasvatettuja ja hemmoteltuja. Kysehän ei ole mistään kädet ristissä hiljaa istumisessa, vaan tavallisesta ruokailutapahtumasta (voi jutella jne.). Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin jo nuoremmillakin, sääli, ettei poikaystäväsi tätä tajua.
Kyllä tuo menee huonon kasvatuksen piikkiin. Normaalisti sosiaalisesti kehittyneen lapsen pitää voida pystyä seurustelemaan ns. normaalisti ruokapöydässä. Ei ole liikaa vaadittu todellakaan.
Tunnen kolmevuotiaita, jotka jaksavat istua vaikka tunnin nätisti ravintolassa, syödä ja ihmetellä ympäristön tapahtumia, eivät häiriköi eivätkä lähde juoksentelemaan.
Noilla lapsilla taitaa vaan olla tosi heikko keskittymiskyky. Onko isä samanlainen?
🇺🇦🇮🇱
Eikös jo koulussakin se opita ja pidä ? Muistan kyllä olleeni jälki-istunnossakin alle 10-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
no pitää pystyä, kai ne koulussa käy?
Käyvät kyllä, siitä päättelinkin, että kyllä nyt vähintään koulutunnin verran voisi olettaa, että paikallaan jaksaisi istua. Hiljaahan ei missään nimessä olisi tarvinnut olla, vaan kyllä keskustelu on ihan sallittua mun mielestä, vitsailu ja naureskelukin, kohan nyt ei ihan hepulin puolelle mene. AP
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä tuo menee huonon kasvatuksen piikkiin. Normaalisti sosiaalisesti kehittyneen lapsen pitää voida pystyä seurustelemaan ns. normaalisti ruokapöydässä. Ei ole liikaa vaadittu todellakaan.
Tunnen kolmevuotiaita, jotka jaksavat istua vaikka tunnin nätisti ravintolassa, syödä ja ihmetellä ympäristön tapahtumia, eivät häiriköi eivätkä lähde juoksentelemaan.
Noilla lapsilla taitaa vaan olla tosi heikko keskittymiskyky. Onko isä samanlainen?
Isä on ihan normaali, tavallinen ihminen, joka jaksaa kyllä istua parikin tuntia ravintolassa syömässä :) Ei hotki eikä sätki jne. Parin päivän liikkumattomuus sitä rupeaa ahdistaan, mutta se on kaiketi ihan normaalia. AP
Äitisi on jäänyt kehityksestä jälkeen. Kaikkein parhaimpia oppimisympäristöjä ovat varhaiskasvatuksessa sellaiset, jotka sallivat lapselle vapaampaa liikkumista tunnin aikana, eikä pulpetin takana pönöttämistä välituntia odotellen.
Ja miksi ravintolaillan pitää olla lapselle joku keskittymisharjoitus ja pakollinen paha? Älkää ottako lapsia mukaan, jos ette halua lapsia mukaan.
Enkä nyt tällä tarkoita, että lasten pitää saada juoksennella ympäri ravintolaa melskaamassa.
Kiittäkäämme tästä älypuhelinkultuuria. Lasten ja teinien keskittymiskyky on kuin kultakalalla, heti pitää saada jotain räpellettävää käsille.
Riippuu tilanteesta, seurasta ja paikasta.
Kuten jokainen tietää, lapsi on luotu liikkumaan. Harva lapsi jaksaa istua 45 min oppitunnin ajan ilman että tarvitsee jotain liikettä tai herpaantuu tekemään jotain ohi aiheen.
Tutkimusten mukaan keskittymisen raja AIKUISILLA menee myös juurikin tuossa 45 minuutissa.
Mitä itse teit auttaaksesi lapsia jaksamaan? Vai odotitko lasten pitävän seuraa aikuisille?
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on jäänyt kehityksestä jälkeen. Kaikkein parhaimpia oppimisympäristöjä ovat varhaiskasvatuksessa sellaiset, jotka sallivat lapselle vapaampaa liikkumista tunnin aikana, eikä pulpetin takana pönöttämistä välituntia odotellen.
Ja miksi ravintolaillan pitää olla lapselle joku keskittymisharjoitus ja pakollinen paha? Älkää ottako lapsia mukaan, jos ette halua lapsia mukaan.
Enkä nyt tällä tarkoita, että lasten pitää saada juoksennella ympäri ravintolaa melskaamassa.
Olimme reissussa neljästään, siksi lapset oli "pakko" ottaa ravintolaan mukaan. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on jäänyt kehityksestä jälkeen. Kaikkein parhaimpia oppimisympäristöjä ovat varhaiskasvatuksessa sellaiset, jotka sallivat lapselle vapaampaa liikkumista tunnin aikana, eikä pulpetin takana pönöttämistä välituntia odotellen.
Ja miksi ravintolaillan pitää olla lapselle joku keskittymisharjoitus ja pakollinen paha? Älkää ottako lapsia mukaan, jos ette halua lapsia mukaan.
Enkä nyt tällä tarkoita, että lasten pitää saada juoksennella ympäri ravintolaa melskaamassa.
Olimme reissussa neljästään, siksi lapset oli "pakko" ottaa ravintolaan mukaan. AP
Ette sitten osanneet varautua siihen, että lapset tarvitsevat jotain muutakin virikettä, kuin isän ja tämän tyttöystävän?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta, seurasta ja paikasta.
Kuten jokainen tietää, lapsi on luotu liikkumaan. Harva lapsi jaksaa istua 45 min oppitunnin ajan ilman että tarvitsee jotain liikettä tai herpaantuu tekemään jotain ohi aiheen.
Tutkimusten mukaan keskittymisen raja AIKUISILLA menee myös juurikin tuossa 45 minuutissa.
Mitä itse teit auttaaksesi lapsia jaksamaan? Vai odotitko lasten pitävän seuraa aikuisille?
Lapsille oli tarjolla mm. värityskuva/paperia ja kyniä. Lisäksi yritimme jutustella lasten kanssa (miten juttelet jonkun kanssa, jolla on nenä kiinni kännykässä?), huomautella ympäristössä tapahtuvista asioista, pöydässä oli tarjolla kolmen sorttista leipää, jota olisi voinut mutustella (ei kelvannut) jne. Mikään ei tuntunut kiinnostavan. En tiedä mitä sirkustemppuja 7- ja 10-vuotiaat odottaa. Muut tuntemani 5-12 -vuotiaat ovat osanneet istua suht siististi paikoillaan hälyisissäkin paikoissa, ja heidän kanssaan on voinut puhella niitä näitä ilman sen ihmeempiä kommervenkkejä. Nämä eivät oikein reagoineet mihinkään paitsi piirusteluun (siihenkin abaut 5 min), ruokaan (sen 5-10 min) ja tylsyyden valittamiseen. AP
Kyllä pitää pystyä. Pienille lapsille voi ottaa esim piirustustarpeet mukaan. Alylaitteet on meillä ruokapöydässä kielletty.
T. Ope ja kahden lapsen äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on jäänyt kehityksestä jälkeen. Kaikkein parhaimpia oppimisympäristöjä ovat varhaiskasvatuksessa sellaiset, jotka sallivat lapselle vapaampaa liikkumista tunnin aikana, eikä pulpetin takana pönöttämistä välituntia odotellen.
Ja miksi ravintolaillan pitää olla lapselle joku keskittymisharjoitus ja pakollinen paha? Älkää ottako lapsia mukaan, jos ette halua lapsia mukaan.
Enkä nyt tällä tarkoita, että lasten pitää saada juoksennella ympäri ravintolaa melskaamassa.
Olimme reissussa neljästään, siksi lapset oli "pakko" ottaa ravintolaan mukaan. AP
Ette sitten osanneet varautua siihen, että lapset tarvitsevat jotain muutakin virikettä, kuin isän ja tämän tyttöystävän?
Lapsilla oli reissussa mukana mm. värityskirjoja. Eivät halunneet ottaa niitä ravintolaan mukaan. Ravintolassa oli myös "lasten huone", missä olisi ollut tekemistä, mutta se ei muksuja kiinnostanut (kävivät ovella kääntymässä). Oletin, naiivisti, että tuon ikäiset malttavat kyllä istua hetken paikoillaan, ja että isänsä osaisi varautua tarpeellisella tavalla. Kuten sanottu, itsellä ei ole lapsia eikä mitään lapsirekvisiittaa, joten en tiennyt varautua, ja kaikki tuntemani lapset ovat olleet sellaisia, ettei mitään ihmeempiä ole tarvittu, edes erityislasten kanssa (joita nämä eivät siis ole).
Miten kouluikäisten ravintolavierailuun varaudutaan..?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta, seurasta ja paikasta.
Kuten jokainen tietää, lapsi on luotu liikkumaan. Harva lapsi jaksaa istua 45 min oppitunnin ajan ilman että tarvitsee jotain liikettä tai herpaantuu tekemään jotain ohi aiheen.
Tutkimusten mukaan keskittymisen raja AIKUISILLA menee myös juurikin tuossa 45 minuutissa.
Mitä itse teit auttaaksesi lapsia jaksamaan? Vai odotitko lasten pitävän seuraa aikuisille?Lapsille oli tarjolla mm. värityskuva/paperia ja kyniä. Lisäksi yritimme jutustella lasten kanssa (miten juttelet jonkun kanssa, jolla on nenä kiinni kännykässä?), huomautella ympäristössä tapahtuvista asioista, pöydässä oli tarjolla kolmen sorttista leipää, jota olisi voinut mutustella (ei kelvannut) jne. Mikään ei tuntunut kiinnostavan. En tiedä mitä sirkustemppuja 7- ja 10-vuotiaat odottaa. Muut tuntemani 5-12 -vuotiaat ovat osanneet istua suht siististi paikoillaan hälyisissäkin paikoissa, ja heidän kanssaan on voinut puhella niitä näitä ilman sen ihmeempiä kommervenkkejä. Nämä eivät oikein reagoineet mihinkään paitsi piirusteluun (siihenkin abaut 5 min), ruokaan (sen 5-10 min) ja tylsyyden valittamiseen. AP
"Katsokaa lapset, leipää! Eikös olekin jännittävää? Seuraavaksi menemme katsomaan kiveä ja seuraamaan maalin kuivumista."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitää pystyä. Pienille lapsille voi ottaa esim piirustustarpeet mukaan. Alylaitteet on meillä ruokapöydässä kielletty.
T. Ope ja kahden lapsen äiti
Piirustustarpeita oli tarjolla ravintolan puolesta. AP
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta, seurasta ja paikasta.
Kuten jokainen tietää, lapsi on luotu liikkumaan. Harva lapsi jaksaa istua 45 min oppitunnin ajan ilman että tarvitsee jotain liikettä tai herpaantuu tekemään jotain ohi aiheen.
Tutkimusten mukaan keskittymisen raja AIKUISILLA menee myös juurikin tuossa 45 minuutissa.
Mitä itse teit auttaaksesi lapsia jaksamaan? Vai odotitko lasten pitävän seuraa aikuisille?
Yläasteella 15-vuotiaana, rankutettiinkohan 45min tunnista viimeiset 30min että milloin päästään syömään/kotiin tms. Piti olla todella mielenkiintoista opiskeltavaa, että jaksoi. Ja minun KA oli yli yhdeksän, eli en ollut mikään keskittymiskyvytön hulivili. Nyt oma lapsi 5v ei pysy kyllä paikoillaan jos ei ole lempiruokaa, sen syö nopeasti ja menee hommilleen, muuten kyllä ketkuilee ja vetkuilee ja pyörii tuolissaan. 30min istuu paikallaan jos on jotain todella mielenkiintoista, esim. Teatteriesitys tms.
Millä tavoin yrititte saada lapsia viihtymään?
Vai oletitteko, että he jaksavat istua hiljaa paikoillaan häiritsemättä teitä?
no pitää pystyä, kai ne koulussa käy?