Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi yritys...kysymys liittyen endoon

01.03.2006 |

eli voiko endometrioosia olla, vaikka munatorvet tutkitusti auki?? Mietin näitä väli- ja muita vuotoja, mistä johtuu ja tuo endo on ruennut kummittelemaan mielessä. Vuotojen lisäksi on kivuliaat menkat, vaikka olen kerran synnyttänyt.

Millä perusteella endoa lähdetään tutkimaan, jos oireena ei ole muuta kuin lapsettomuus?? Kuuluuko perustutkimuksiin?

Kiitos jo etukäteen!!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos selvityksestä! Sain kokemuksestasi tukea siihen, että endo voi tosiaankin olla vaikkei oireita ole monia tai kovin kivuliaita. Mulla on vuoden ajalta tosi huonot kokemukset julkiselta puolelta, joten en usko, että aloittavat asian selvittämisen. Otan asian kuitenkin esille ja toivottavasti ottavat minut vakavasti tällä kertaa.

Pidetään peukut pystyssä, että este raskautumisen tieltä on nyt pois ja saat pian plussan!! Eikö olekin hyvä tunne, kun tietää nyt mikä on ollut vikana?? Voi, kun saisi itsekin asian selville.

Vielä siitä hinnasta. Siis sinulla maksoi 500? Ilmeisesti yksityisellä, miten sait leikkausen noin " halvalla" ??

Vierailija
2/19 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viuhti: Toivotaan, että lapasta oli sinulle apua ja lapsen saanti olisi nyt helpompaa! Kiva kuulla, ett jono voi olla noinkin lyhyet. Millainen toimepide kaiken kaikkiaan oli? Olisi kiva tietää mitä odottaa=)

Itsekin olen edennyt oman endoepäilykseni kanssa siihen vaiheeseen, ett varasin lääkäriltäni ajan, kävin keskustelemassa ja sain ku sainkin yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle. Ihanaa!

Lääkärini ei epäillyt omaa huoltani yhtään, vaan oli lapan kannalla, vaikka ultrassa munasarjat ja kohtu olivat edelleen kauniit/puhtaat ja kaikki muutkin aiemmat tutkimukset ovat olleet ok. Ensimmäisen kerran lääkäri myönsi, että vikaa täytyy olla minussakin koska d-hoidotkin ovat olleet pelkkiä negoja!!! Miksi kaikki pitää aina itse älytä vaatia ja kysyä!?!

Mutta silti olen iloinen pääsystäni, vaikka sit vasta 6kk päästä, lapaan, koska sitten voimme jälleen miettiä tulevaa..

Tosin, ikävintä oli kuulla, ett lapa ei pakosti poista lapsettomuutta, kipuja ym vaan.. Kuinka mahdollista???

Ehkäpä olisi kuitenkin hyvä ottaa askel kerrallaan ja katsoa eka löytyykö lapassa edes mitään.. Sitten tulee kyllä surku :,(

Auringon säteitä kaikille=) Lumi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siis lääkärissä yksityisellä endo-spesialistilla, koska halusin hieman varmuutta, vaikka mitään oireita ei ollutkaan. Ja marraskuun lopussa tilanne oli siis ihan toinen kuin mitä se oli nyt, nopeasti se muuttuu.

Sain itse valita, ja valitsin lapan --> lähete julkiselle puolelle, jossa sama lääkäri toimii kirurgina. Olin toimenpiteessä nkl:llä eli julkisella puolella ja ihan normaalin jonotusajan (3kk, arvio oli että 3-4 kk). Hinta olisi muuten ollut n. 100 EUR, mutta koska valitsin itse kirurgin, maksan heidän palkkiot (n. 500 EUR). Yksityisellä summat ovat kuitenkin ihan toiset, toisaalta myöskään jonoja ei ole.

Ja kuten totesin, mulla ei ollut mitään oireita, jotka olisi voinut liittää suoraan endoon. Lääkäri piti löydöksiä " helppoina" , mutta myös samalla mahdollisina syypäinä lapsettomuuteen, muuten kun kaikki on ok. Toisaalta, varmuuttahan ei voi koskaan sanoa, että johtuiko lapsettomuus pienestä endosta vai eivätkö esim. solut toimi yhdessä. Sekin on täysin mahdollista, eikä sellainen selviä ennen kuin ivf:ssä.

Tietysti on nyt mukavampaa, että edes joku selitys on löytynyt kun tähän asti kaikki on toiminut kuin unelma, mutta tulosta ei vain tule. Nyt seuraavat 6 kk pitäisi olla mahdollisimman hyvää aikaa raskautumisen kannalta. Mutta.. jos vika onkin solutasolla, ei tämä lapa auta asiaa :(

Itse toimenpide on helppo, koska siinä nukutetaan. Mulla ei ole siitä siis sen kummempaa tietoa. Alavatsalla on kolme pientä reikää, joista yksi navassa. Mitään häiritseviä arpia ei siis jää. Mä jouduin tyhjentämään itseni vrk ennen leikkausta siltä varoin, että jos endoa olisi suolten lähellä (ei ollut). Olo oli siis varsin heikko jo ennen leikkausta. Nukutuksesta toipuminen ja pahoinvointi kesti mulla ehkä siksi hieman pidempään, mutta kotiin pääsin kyllä jo toimenpidepäivänä (torstaina). Sen jälkeen olen voinut ihan hyvin. Perjantaina oli vielä jonkin verran kipuja vatsalla, mutta nyt olo on jo aika hyvä. Tietysti onhan sitä vähän toipilas ja veto veke, mutta ihan jees. Sairasloma mulla loppuu huomenna, mutta en ole ajatellut mennä vielä töihin, vaan käydä työterveyshuollossa " kinuamassa" lisää lomaa. Meillä kun ei puolikuntoisena töissä pärjää, vaan nupin on oltava totaali-skarppina.

Lisää toimenpiteestä voi lukea Endometrioosiyhdistyksen sivuilta, www.endometrioosiyhdistys.fi, jossa on lapa-vinkit eli selostettu mitä tehdään ja miten paraneminen on nopeinta jne.

Itse olen kuitenkin tyytyväinen, että lapassa kävin ja että ylipäätään kävin yksityiseltä hakemassa sen lähetteen. Muuten poljettaisiin edelleen paikallaan..

Vierailija
4/19 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä yritän vastailla sinulle, endo on minulla diagnosoitu vuonna 2002. Oireita tosin ollut huomattavasti pidempään. Munatorvien aukiololla ei ole oikeastaan mitään tekemistä endon kanssa. Endoa voi olla vaikka kuinka paljon ja munatorvet auki, koska endopesäkkeitä ei tietenkään välttämättä ole juuri munatorvissa (kuten minun tapauksessani) vaan muualla. Jos endoa on munatorvissa, niin sitten tietenkin voivat helposti mennä tukkoon. Tosin yleisemmin kait erilaiset tulehdukset aiheuttavat tukkeutumia munatorvissa. Munatorvien aukiolosta ei siis voi tehdä mitään päätelmiä endon olemassaolosta, tukossa olevista sen sijaan voi jossakin määrin.

Joissakin sairaanhoitopiireissä tehdään laparoskopioita endon poissulkemiseksi/diagnosoimiseksi jos muuta syytä lapsettomuuteen ei ole löytynyt. Sinun kohdallasihan kuukautiskivut ovat kuitenkin lapsettomuuden lisäksi merkki mahdollisesta endometrioosista. Ja oliko sinulla myös tiputteluvuotoakin? Lisäksi kannattaa muistaa, että myös miehen hedelmällisyys saattaa yllättävästikin laskea, vaikka yksi lapsi jo olisikin. Eli myös siittiöt on tärkeää tutkia.

Toivotaan, että sinulla ei ole endoa, sen verran kamala tauti tämä on!

Vierailija
5/19 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän nyt, että on syytä lähteä kyselemään asiaa.

Me ollaan nyt ilm. " harmaalla alueella" eli syytä ei ole löytynyt. Esikoistakin tehtiin lähes vuosi, joten tämä odottelu ei tullut yllätyksenä, tosin kukapa olisi uskonut, että yli kaksi vuotta on mennyt eikä mitään ole tapahtunut.

Meille on tehty kaikki (siinä uskossa olen) perustutkimukset ja miehelläkin kaikki ok.

Mulla on siis kivuliaat kuukautiset (ollut kyllä nuoresta tytöstä asti paitsi pillereiden aikaan), tiputteluvuotoja, yhdynnän jälkeistä verenvuotoa ja sitten tietty tämä lapsettomuus ongelma. Tiedän nyt, että endo on mahdollinen syy, joten sitä mun pitää lähteä selvittämään tai aika loppuu vielä kesken, kun vuosia menee hukkaan.

Kiitos vielä, kun selvitit asian, auttoi kovasti!!

Vierailija
6/19 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Minniska kannattaa endon mahdollisuus poissulkea.

Endon yleisimpiä oireita ovat

Runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset (dysmenorrhea)

Kipu ja/tai tiputteluvuoto ennen kuukautisia

Krooninen kipu lantion alueella

Yhdyntäkipu (dyspareunia) tai kipu välittömästi yhdynnän jälkeen

Tärinäkipu

Välivuodot

Selkäkipu

Iskiaskipu

Tihentynyt virtsaamistarve ja/tai kipua virtsatessa (dysuria)

Krooninen väsymys

Lapsettomuus

(www.endometrioosiyhdistys.fi)

Juuri nuo kivut ja välivuodot liittyvät kai usein endoon. Endoahan ei voi todeta muualla varmaksi kuin laparoskopiassa. Jos munasarjoissa on isoja endometrioomia, ne voivat kyllä näkyä ultrassa. Siitähän tuo endo on varsin ikävä tauti, että voi olla täysin oireettomanakin, ts. aiheuttaa vain lapsettomuutta. Ja toinen ikävä asia on lääkärien suhtautuminen endoon. Harva gyne ottaa endoa tosissaan, vaikka ammattilainen löytää kyllä mahdolliset pesäkkeet hyvässä sisätutkimuksessa.

Tietysti kannattaa muistaa myös se, niinkuin tässä ketjussa mainittiin, että simpatkin voivat matkan varrella huonontua. Onko niitä tutkittu tässä vaiheessa uudestaan?

Me olemme selittämättömästi lapsettomia ja yritystä takana kohta 2 vuotta. Yhtään plussaa ei ole tullut eikä näkynyt. Itse toimin kuin oppikirjasta ja kaikki arvot ovat kohdallaan, myös miehen simojen pitäisi kevyesti riittää luomuraskauteen. Jostain syystä endo kummitteli munkin mielessä, lähinnä menkkoja edeltävän tiputtelun takia (joka sittemmin paljastui keltarauhaskystasta johtuvaksi ja katosi, kun kysta puhkesi). Kävin Hesassa yksityisellä gynellä, joka on endoon erikoistunut. Marraskuun lopussa löytyi vain pientä kohdunkannattimen kireyttä, mutta sain itse valita, halusinko diagnostiseen lapaan. Halusin. Kävin 2 vkoa sitten lapaa edeltävällä käynnillä ja nyt endo oli jumittanut oikean kohdunkannattimen ilmeisesti aika tehokkaasti. Mulla ei ole mitään muita endoon viittaavia oireita kuin lapsettomuus ja kierron vikalla viikolla pieni alaselän väsymisen tunne (ei edes kipu). Ei siis kerrassaan mitään. Lapa on huomenna, jonka jälkeen tiedetään, että oliko sitä endoa ja jos oli, niin minkä verran. Jos endoa löytyy, niin olen kyllä tosi tyytyväinen, että menin yksityiselle ja halusin lapaan. Olin kuitenkin käynyt lapsettomuushoidoissa (insseissä) yksityisellä, jossa endon mahdollisuus sanottiin olemattomaksi. Toisaalta, siitä onkin jo vuosi, eli ehkä silloin ei tuntunut mitään kireyttä, kun tilanne oli oleellisesti muuttunut huonommaksi jo 2,5 kk:n aikana.

Vierailija
7/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myos samanlaisia kokemuksia endosta. Eli vahan taustaa: meilla lapsettomuutta takana 2 v. Tutkimukset aloitettu viime syksyna. Mulla kaikki muuten ok (ovuloin normaalisti, saannolliset kuukautiset ym.), vain tiputteluvuotoa ennen kuukautisia. Varjoainekuvauksen jalkeen laakarini ehdotti laporaskopiaa, kun halusi tutkailla tilannetta tarkemmin. Mun taydeksi yllatykseksi sielta loytyikin tosi arhakka endo. Mulla ei siis myoskaan minkaalaisia kipuja tms. oireita.

Vierailija
8/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaksi vähän taustaa:

Olen jo kauan miettinyt olisiko minullakin mahdollisesti endoa. Kuukautiseni ovat alussa todella kivuliaat ja runsaat, kipuun liittyy myös alaselkäkipu. Vai ovatko noi pelkkiä pms-oireita?!?

Meillä on pitkä lapsettomuus takana ja hoitomuotoina icsi(4kpl) ja viimeisimpänä d-ivf, josta myös päästiin muutamaan passiin. Ivf:ää edeltää 3 d-inssiä--> kaikki negaa!!!!!!

Tästä syystä olenkin ruvennut epäilemään myös itseäni " syypääksi" lapsettomuuteemme, vaikka minulla pitäisi olla kaikki enemmän kuin ok. Epäilen, että on=( Olen ollut jo pitkään valmis luovuttamaan, mutta nyt olen sillä kannalla, ett entäpä JOS..

Tehdäänkö lapa omalla lapsettomuusklinikalla, voinko itse vaatia toimenpiteen, vaikka ultrassa kaikki on näyttänyt ok ja paljonko toimenpide maksaa?

Olen erittäin kiitollinen jos joku viitsii vastata!!! Helpottaisi kovin mieltä=)

Vierailija
9/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin mainita, että yhdyntä on usein epämiellyttävä, aiheuttaen alavatsassa kipua yhdynnän aikana!!! Voiko tämä kaikki tarkoittaa endoa, vaiko onko vain sattumaa..

Kiukuttaa, koska lääkärini ei ole koskaan aikonut edes tutkia tai ylipäätänsä pitää edes mahdollisena!!!!

Vierailija
10/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin eilen hoitojalle sairaalaan, menen kuukauden kuluttua sairaalaan. Käski selittää kaikki oireet ja epäilyt lääkärille, joten listailen kaikki mitä olen todennut.

Nyt kysynkin, että tekevätkö yksityiset klinikat laparoskopian ja tapahtuuko se aina sairaalassa??? Ja jos lääkäri ei ota todesta, me päätettiin hakea apua yksityiseltä. Meidän pitää mennä toiseen kaupunkiin, joten se on hidastanut, kun on helpompaa jos asia selviäisi täällä omalla paikkakunnalla.

Simpat on viimeksi tutkittu loka-marraskuussa, normaalisti liikkuvia oli 4 %, mutta määrät ja kaikki kahden tukimuksen jälkeen tosi hyvät. Vasta-aineet tukittiin viimeksi ja ei merkittävää vaikutusta.??

Oireet joiden perusteella epäilen endoa ovat:

-kipu yhdynnän aikana (joskus)

- veristä vuotoa (joskus) yhdynnän jälkeen

- kivuliaan kuukautiset

- tiputtelua (nyt merkkaan kalenteriin kaikki tiputtelut)

- lapsettomuus (yli 2 v yritystä takana ilman näpyn näpyä

- väsymys (ehkä normaalia lapsiperheessä)

ja ehkä keksin tässä vielä lisääkin....

Mietin tosissani sitä, että turha tuhlata aikaa insseihin, jos onkin tätä vikana. Ei kait inssit auta, jos torvet auki, mutta endoa muualla??

Vierailija
11/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisellä laparoskopia maksaa muistaakseni noin 2000 euroa (siinä on jo kelan vähennys), eli kallista on. Toki voit pyytää yksityiseltä lähetteen julkiselle puolelle, jolloin selviät noin sadalla eurolla riippuen sairaalapäivien määrästä. Julkisen puolen jonot tietenkin vaihtelevat sairaanhoitopiireittäin, joissakin paikoissa voi päästä lapaan nopeastikin.

Oireista vielä: toki oireesi sopivat endoon, mutta voivat myös yhtä hyvin olla jotakin muuta. Jos laparoskopiaan haluaa ja lähettävä lääkäri on niuho, niin sinuna hieman vaikka liioittelisin kipuja...

Vierailija
12/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule sitten kertomaan, miten meni ja mikä oli diagnoosi. Pidän peukkuja!!

Vierailija
13/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

endolaisia raskautuu kaikesta huolimatta myös ihan luomusti, vaikka suurin osa varmaankin joutuu turvautumaan hoitoihin. Luomuraskauden mahdollisuus on kuitenkin aina olemassa jos munatorvet ovat auki, ovulaatio tapahtuu ja simpat ovat ok. Eli myös insseillä voivat endolaiset onnistua. Itselläni on ongelmaa myös ovulaatiossa ja endo sen verran ärhäkkä, että meille suositeltiin aikoinaan suoraan ivf:ää. Ja samalla tiellä ollaan siis edelleen - ensi viikolla taas punktio.

Endon vaikutusta raskautumiseen ei vielä oikein tunneta. Nykyään ajatellaan, että endo vaikeuttaa alkion kiinnittymisen lisäksi myös hedelmöittymiseen ja ehkä myös alkioiden laatuun.

Vierailija
14/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvelinkin, että kallista on jos haluaa omassa hoitopaikassa tutkimuksen tehtävän=/ Luultavasti lääkärini ehdottaisikin lähetteen kirjoittamista kunnallisen puolelle.. Se käy, koska kiirettä ei ole. Selvyyden kuitenkin haluan!!!

Joka hoidosta olemme siirtoon päässeet ja alkiotkin ovat olleet ihan hyviä, muutama topkin, mutta kiinnittymistä ei vaan ole tapahtunut..

Nyt vaan täytyy ponnekkasti lähteä vaatimaan uusia tutkimuksia itselleen ja saada asiat jälleen etenemään!

Kiitos vielä ja ihanaa kevätpäivää kaikille!

Vierailija
15/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan huippu juttu, että täältä löytyy vastauksia ja erilaisia kokemuksia asiasta kuin asiasta.

On hyvä lähteä asiaa selvittelemään, kun on vähän tietoa asiasta. Ja pitäshän lääkärinkin, joka hoitaa näitä asioita, sulkea myös tämä asia pois.

WAW, kiitos että annoit vielä toivoa ekaan inssiin. Hyvä tietää, että plussa on mahdollinen, vaikka endoa olisikin.

Tulee taas vaan mieleen, että mitäköhän kaikkea pitäs vielä selvittää, kun tuntuu että meidän hoitopaikassa saa vaatia kaikki itse ja en kuitenkaan ole tämän alan ammattilainen, vaikka tietoa asiasta ahminkin.

On se laparoskopia aika hinnakas yksityisellä, joten täytyy yrittää saada se julkisella, jossa jo ollaan.

Tsemppiä kaikille!!

Vierailija
16/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuraskauden jälkeen ei ollut ehkäisyä ja menin tutkimuksiin. Taaskaan ei näkynyt endoa missään ja ne putket on auki. Tärppiä vaan ei tullut, mies ok. Lopulta toisella pasilla tärppi ja nyt kaksoset tulossa kesäkuussa.

Vierailija
17/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ainakin mita olen endosta lukenut, etta teidan molempien oireet voivat hyvinkin viitata siihen. Kuin aiemmin jo mainitsin, mulla oli ainoastaan tiputtelua (tietty lapsettomuus on yksi oire). En olisi iki maailmassa epaillyt endoa, kun ei kerran kipuja ollut. Mun endo osoittautui niin pahaksi, etta laakari sanoi sen toimineen " liiman" lailla ja liimanneen munasarjat ja kohdun toisiinsa kiinni.

Onko teille tehty varjoainekuvausta? Ma asun jenkeissa, joten voi olla, etta taalla on vahan eri toimenpiteet. No, joka tapauksessa, varjoainekuvauksen mukaan mun munatorvet olivat taysin auki, mutta kohdussa nakyi jotain (joka osoittautui kiinnikkeiksi) ja sen vuoksi laakari halusi tehda sen laparaskopian. Se tehdaan tahystysleikkauksena ja itse toimenpide kestaa n. tunnin (+nukutus ym.). Yota ei kuitenkaan tarvi sairaalassa viettaa.

Vierailija
18/19 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munajohtimien aukiolotutkimus on tehty ja kaikki paikat oli auki eikä mitään muutakaan ilmennyt!!! Tutkimus oli todella kivulias, ihan kuin ylikovat kuukautiskivut!!! Toimenpide suoritettiin pikavauhtia, koska olin niin tuskissani=/ Tiedä vaikka tuon takia jotain olisi jäänyt huomaamattakin?!?

Enkä muista onko meillä lääkärini kanssa edes ollut puhetta kovista kuukautiskivuistani tai ainakaan yhdyntäkivusta ym..

Luultavasti olen ok, mutta kuitenkin haluan, että asia tutkitaan ja päästään jatkamaan mahdollisia hoitoja!

Kiitos vertaistuestanne!

Vierailija
19/19 |
03.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapa nyt takana.

Mulla ei siis ollut mitään endoon viittaavia oireita, ainoastaan lapsettomuus ja kierron vika vko alaselkä ikään kuin väsy, mutta ei kipeä. Muuten ei mitään. Torvet täysin auki eikä ultrassakaan näkynyt mitään. Mutta niin vain kävi, että endoa oli kohdun takakannattimissa. Kaikki saatiin pois. Myös rakko oli noussut endoa takia, sekin saatiin vapautettua. Endo oli pinnallista. Koska kaikki muut osa-alueet ovat ok, lukee epikriisissä, että raskauden alkamisen mahdollisuudet ovat nyt äärimmäisen hyvät.

Ja kuten joku totesikin, myös endolaisia raskautuu ihan luomuna. Vaikka endoa ei olisikaan torvissa tms. ja ovulointi olisi normalia, voi endo muuttaa soluja sellaisiksi, etteivät ne hedelmöity. Samoin myös niiden kiinnittyminen voi epäonnistua. Siksi se, että torvet ovat auki ja ultrassa kaikki näyttää hyvältä, ei valittavasti riitä. Usein endolaisilla ivf tuottaa hyviä tuloksia, mutta sitten joskus käy myös niin, ettei ivf hoidossa saada kunnon soluja tms. Kun endoa on poistettu, on ivf hoitokin onnistunut paremmin. On se vain ihmeellinen tauti.

Lapoja tehdään sekä yksityisissä että julkisissa sairaaloissa. Yksityisillä hinta on . 2500 - 3000 EUR. Julkisella puolella n .100 EUR. Itse olin erityisluokkamaksupotilas, eli valitsin itse kirurgin, ja hintaa tulee n. 500 EUR. Mielestäni pikku hinta, kun tiedän olleeni asiantuntijan käsissä. Itse hain lähetteen yksityiseltä puolelta ja jonotin tasan 3 kk toimenpiteeseen.

Jos on kipuja, tulisi ne aina tutkia. Yhdyntäkivut eivät myöskään ole ns. normaaleja - eihän sen pitäisi sattua vaan tuntua mukavalta :) Näin ollen olkaa lääkäreillenne tiukkoja ja vaatikaa tutkimuksia. Kyllä asiantunteva lääkäri löytää endon merkit kunnon sisätutkimuksella (huom. mullakin siis ultra täysin " puhdas" , mutta sisätutkimuksessa löytyi juuri tuo kohdunkannattimen kireys).

Meillekin on tehty vuosi sitten 3 inssiä. Ihmeteltiin vaan, kun kaikki menee kuin oppikirjasta, mutta tulosta ei tule. No, endo saattoi sitten hyvinkin olla syynä. Eihän se mun raskautuminen nytkään mitenkään varmaa ole, mutta ainakin mahdollisuudet ovat huomattavasti paremmat kuin endon kanssa.