Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Käsiinräjähtävä sukuriita!

Vierailija
26.07.2016 |

Sekä isän, että äitini puolen suvut ovat hyvin suomalaista ja helposti loukkaantuvaa sorttia.

Minulla ja miehelläni on neljä lasta, vanhin 18-vuotias ja kuopusparina meillä on 13-vuotiaan kaksoset. Kaksosista toisella, tytöllä, on mieheni edesmenneen isoäidin nimi. Tämä tuli ilmi minun tädilleni ilmi kaksiviikkoa sitten hänen vieraillessaan meillä, ja "uutinen" levisi suvussani kulovalkean tavoin.

En mieheni kanssa ole pitänyt tytön nimen alkuperää tarkoituksella salassa, emme vain ole juurikaan asiasta toitottaneet. Nätti nimi, joka sopii sisarusten nimi sarjaan. Siinä se.

Nyt kun suvulleni on käynyt ilmi, että tytön nimi onkin mieheni suvusta, on suoraan sanottuna helvetti irti. Olen saanut kahdenviikon ajan PÄIVITTÄIN puheluita siitä, kuinka epäreilusti olen silloin 13 vuotta sitten toiminut, kun tytölle on miehen suvusta nimi annettu, mutta hänen kaksoisveljelleen ei sitten voitu minun suvustani nimeä valita. Mielestäni tämä on naurettavaa!

En ole luonut tästä jatkuvasta soittelusta itselleni suurtakaan ongelmaa, olen tottunut olemaan "suvun musta lammas", joka vähän väliä aiheuttaa skandaaleja, joten juoruja kerjäilevät sukulaiset eivät varsinaisesti hätkäytä minua. Nämä "skandaalit" liittyvät lähinnä kotipaikkakunnalta pois muuttamiseen, uravalintaani, puoliksi ulkomaalaisen miehen naimiseen, lasten kasvatukseen jne.. Mutta nyt he eivät olekaan enää vain minun kimpussani, vaan 13-vuotiaan tyttäreni!

Sisaren poikani oli kuulema tänään soittanut tyttärelleni ja kysynyt mitä ihmettä hän on mennyt tekemään. Oli kuulema ihmetellyt monta päivää, miksi hänen äitinsä, mummonsa ja äidin serkut olivat puhuneet tyttärestäni niin ilkeään sävyyn. (Tässä tosiaan pitää tietää, etten ole kovinkaan kovassa suosiossa sukuni silmissä, kun taas äitini, siskoni ja serkkuni ovat kotipaikkakuntani kovimpia juoruilijoita ja varsin tiiviisti keskenään tekemisissä)

Olen nyt raivoissani soittanut sekä äidilleni että siskolleni. Äitini kielsi osallistuneensa esiteinistä pahan puhumiseen, siskoni taas ilmoitti ettei "tyttäreni ole mikään enkeli, vaikka niin luulen". En tajua miksi he puhuisivat pahaa tyttärestäni, ihan vain koska ovat vihaisia minulle! Etenkään, kun tyttäreni on erittäin hyväkäytöksinen ja liiankin kiltti. (Tässä on mahdollisesti mukana sitä kuuluisaa 'äiti näkee vain hyvää' -kulmaa mukana, mutta en vain pysty näkemään 13-vuotiasta tyttöä, joka pahoittelee kyyneleet silmissä minun kirjanmerkkini hävittämistä kirjasta, jonka hän luki olessani töissä, kovinkaan suurena ongelmatapauksena)

Olen aivan raivoissani, sillä tyttäreni ei ymmärrä miksi sukulaiset puhuisivat hänestä pahaa ja on herkyydelleen ominaisesti varsin tolaltaan. Mitään muuta selitystä en tälle keksi, kuin nyt sen kaksi viikkoa pyörineen, nimi-sodan; mikä on naurettavaa.

Koko tilanne tuntuu aivan käsittämättömältä! En oikein tiedä mitä tehdä, sillä ainoa toimintamalli joka tulee mieleeni on ajaa yli kaksisataa kilometriä kotipaikkakunnalleni ja käydä riehumassa siskoni luona. Näin en aio toimia, mutta kyllä mieli tekisi.

Onko kukaan ollut samankaltaisessa tilanteessa sukulaistensa kanssa? En tiedä mitä tehdä, eikä työmatkalla olevasta miehestäni ole nyt juurikaan apua (eikä kyllä ole kolmesta muusta lapsestanikaan, jotka olisivat valmiita suurinpiirtein kävelemään tätinsä luo ja myrkyttämään tämän).

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä soittaisin äidille tai siskolle ja sanoisin viileän asiallisesti että olet hyvin pettynyt suvun lapselliseen käytökseen ja vaatisin anteeksipyyntöä. Jos siellä kakistelisi jotain, niin sitten ilmoittaisin ettei tartte hetkeen soitella ja heippa. Sen jälkeen puhelut ignooraukseen vähäksi aikaa. Mitkä ovat tyttösi välit serkkuunsa noin muuten?

Tyttäreni ja hänen serkkunsa välit ovat todella lämpimät, soittelevat usein ja ovat "yökyläilleet" pidempiäkin aikoja toistensa luona, lähinnä välimatkan takia tuo pitkäaikaisuus.

Siskostani vielä; hän on oikein mukava ihminen, mutta ihan kunnolla äidin tyttö, ja lähtee aina mukaan äitini naurettavuuksiin. Äitini ei ole ihmisenä mukava tai kiltti, enkä ole hänen kanssaan juurikaan tekemisissä. Minulla on siskooni hyvät välit, vaikkei sitä nyt uskoisikaan. Yhtä ei saa ilman toista, mutten haluaisi tuhota välejä siskoni kanssa, vaikka hän hyppiikin äitimme pillin mukaan.

Ap

Öh. Ihminen joka meuhkaa pitkin pitäjiä ja sotkee olemattomaan riitaan sekä oman lapsensa että vieraan 13-vuotiaan ei ole kovin välien pitämisen arvoinen...

Vierailija
22/25 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrankin provo, jolle voi antaa pisteitä 3/5. Etenkin tuo 13 vuotta "salattu tieto" siitä, että toisella kaksosista on miehesi isoäidin nimi, se oli suorastaan upea idea kerrottavaksi. Ja nyt se on saatu selville, ihanaa! Ja ihan vain kun täti kerrankin tuli käymään ja juttelitte, ette sitten ole olleet sukusi kanssa tekemisissä tällä välillä.

Asian ydin on puoliksi ulkomaalainen mies. Millainen semmoinen epeli mahtaa olla? Kahden maan kansalaisuus?

Asian ydin on se, ettemme ole puhuneet nimen alkuperästä sukulaisilleni, ja se ei ole tullut ikinä esille mieheni sukulaisten puolesta, sillä mieheni suku ja oma sukuni ei juuri koskaan ole tekemisessä.

Tiedän puoliksi ulkomaalaisen olleen huono sanavalinta. Mieheni kansalaisuus ei varsinaisesti kuulu kellekään. Suomeen hänen perheensä on muuttanut, kun hän oli kolmen. (Ja kyllä, hänen isänsä on siellä Kongossa asunut, ei tarvitse tästä kenenkään alkaa hyppiä seinille)

Nimi-asia tuli esille, kun tyttäreni luki kaste-ilmoituksia ja huomatessaan vaikeasti lausuttavan nimen, sanoi jotain tämän suuntaista: "onneksi valitsitte mun nimen ukin puolelta, kun kukaan ei varmaan osaisi lausua mun nimeä, jos se olis ranskankielinen niinkun mummon"

Mikä ihmeen juttu tällä palstalla on aika olettaa kaikkien aloitusten olevan provoja?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
26.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä siltä suvultasi, millä periaatteella ovat itse lastensa nimet valinneet. Varmaan tulee suurempia kauhistelun aiheita kuin sinun tyttäresi nimi. Itse olen huomannut tämän aika näppäräksi keinoksi aina , kun tulee niitä neuvoja tuutin täydeltä, mitä eivät ole itsekkään noudattaneet.

Vierailija
24/25 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuriitaa setvittiin asein Hämeenlinnassa: Näitkö tätä autoa? https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/726f98e2-ba0d-4a0a-bb96-c9f767019f75

Vierailija
25/25 |
30.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan Jeesuksen vit*tu. Miten ihmeessä ihmiset jaksaa tapella näin tyhjänpäiväisistä asioista?

Ap, älkää vastatko puhelimeen. Tärkein olisi suojella lasta sekopäisiltä sukulaisilta nyt. Laittakaa kaikki numerot estoon tai vaihtakaa hänen numero, jotta pöljät eivät tavoita. Lapsi raasu.