Mikä siinä on niin vaikea tajuta, ettei kaikki välitä samoista asioisa, esim. etelänmatkailusta
Olimme viikon vuokramökillä Lapissa, kalastelemassa. Tuttu kysyi hintaa ja kun kuuli, että maksoi moottoriveneen kanssa toista tonnia, päälle kalastusluvat ja ruuat tietty ostettiin itse ja vietiin omat liinavaatteet (lisämaksulla olisi voinut vuokrata nekin), hän kauhistui: Tuolla hinnallahan olisitte päässeet vaikka mihin rantalomalle. Niin olisi (kai, en varmaksi tosin tiedä, en ole tutkinut niiden hintoja), mitä sitten? Ei kiinnosta. Me tykkäämme Lapin rauhasta ja kalastelusta, toiset tykkää etelän matkoista. Ei nämä ole vertailukelpoisia keskenään, koska kukin valitsee lomanviettotapansa omien mieltymystensä mukaan.
Kommentit (6)
Monet uskovat oman makunsa olevan se ainoa oikea. Heidän mielestään kaikki jakaisivat heidän ruoka-, musiikki-, matkailu- jne. mieltymyksensä, jos olisivat rehellisiä itselleen. Esimerkiksi kulttuuripitoisia kaupunkilomia harrastava saa helposti kuulla, että jos lopettaisit snobbailun ja hienostelun, lähtisit paljon mieluummin Tallinnan-laivalle tai Sunny Beachille vähän irrottelemaan.
Ei ole yhtään vaikea ymmärtää. Nekin monet, jotka sanoo, etteivät ymmärrä, tarkoittavat oikeastaan, että pitävät omaa tapaansa parempana, eli siis paheksuvat tai väheksyvät toisia tapoja. Sellainen on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Mä ymmärrrän. Itseäni ei kiinnosta kotimaa ollenkaan. Kaikki lomat vietetään ulkomailla.
Mitä ymmärrät? Senkö, että joku ei ymmärrä että makuja on monelaisia? Siitähän tässä oli kysymys.
Ihan kiva vaan minusta, että olette löytäneet oman juttunne ja tapanne lomailla. Me taas lähdetään joka lomalla ja usein pitkäksi viikonlopuksikin Italiaan. Se on taas se meidän juttumme.
Kesäloma Suomessa on erittäin ihana lomanviettotapa! Jotenkin monella taitaa vaan olla ajatus että se ei saisi maksaa mitään ja siksi varmaan tuttavasikin on hintaa kauhistellut.
Mä ymmärrrän. Itseäni ei kiinnosta kotimaa ollenkaan. Kaikki lomat vietetään ulkomailla.