Onko huoltaja esiintyminen rikos?
Eli onko rikos esiintyä lapsen huoltajana, esimerkiksi isäpuoli väittää olevansa oikea isä, ja näin ollen esim. lääkärit ja opettajat antavat lapsen tietoja tälle isäpuolelle. Ja jos vaaditaan huoltajan suostumus/allekirjoitus, isäpuoli allekirjoittaa nämäkin. Eli toisinsanoen, esiintyminen huoltajana vaikkei sitä laillisesti ole. Rikos vai ei?
Kommentit (6)
On se varmaan. Me ollaan mietitty, että isäpuoli hakisi oheishuoltajuuden, jolloin ei olisi tätä ongelmaa. Työvuoroistamme johtuen olisi kätevämpää, jos isäpuoli voisi välillä mennä lääkäriin yms. Puhumattakaan siitä, että lapsi on huomattavasti läheisempi isäpuolen kuin isänsä kanssa.
Kiitos vastauksista. Ystävällä hankala tilanne tällaisen asian suhteen ja tosiaan useamman kerran käynyt niin että exän puoliso käyttää lapsia lääkärissä ja lääkäristä on jopa soitettu tälle exän puolisolle lasten asioista. Kehoitan tekemään rikosilmoituksen (identiteettivarkaus?) kun ei puhe kuulemma mene perille.
Epäilen kyllä vahvasti että ei ole. Tietojen luovuttaminen on kyllä rikos, mutta epäilenpä että vastaantottaminen ei ole. Mutta mitään varmuutta minulla ei ole tästä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Epäilen kyllä vahvasti että ei ole. Tietojen luovuttaminen on kyllä rikos, mutta epäilenpä että vastaantottaminen ei ole. Mutta mitään varmuutta minulla ei ole tästä asiasta.
Mutta entä jos vastaanottaja on valehdellut olevansa virallinen huoltaja? Harvoin ne noita asioita tarkastaa esim lääkäri käynnillä. Ei ne kysele henkkareita siellä. Siinähän lääkärikin tekee virkavirheen tämän valehtelevan ihmisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin luulen asian olevan. Mikä tuossa olisi rikosnimike?
Terveydenhuollon henkilöt toki rikkovat vaitiolovelvollisuuttaan jos tietoja kertovat ulkopuoliselle.
Mielestäni se on rikos, koska esim potilastietoja ei saa luovuttaa. Edes varatusta ajasta ei saa kertoa asiattomalle. Tämä sääntö lasten kohdalla huoltajuusriitojen ja uhkatilanteiden takia.