Miten huomauttaa huonosta hygieniasta loukkaamatta?
Miesystävä peseytyy usein pelkällä vedellä. Kasvojen, selän ja rinnan iho tästä syystä aika huonossa kunnossa, rasvainen ja ihohuokoset näkyvillä. En haluaisi neuvoa ja holhota, kun aikuinen ihminen kyseessä mutta minua haittaa. Tekisi mieli hangata iho kunnolla pesusienellä ja saippualla puhtaaksi. Vinkkejä hienovaraiseen keskusteluun?
Kommentit (16)
Käytännön tapa olisi saunoa yhdessä ja itse pestä sen miehen selkä yms. viikottain.
Pesemälläkö ihohuokoset lähtee pois?
Saippua ja hankaus nyt ei ainakaan iholle hyvää tee!
No jos miehellä on rasvainen iho, niin ei se kuivattava saippua tee sille hyvää. Ja ei ole kiinni saippuasta, onko isot ihohuokoset ja rasvainen iho, se kun on ominaisuus, johon ei voi vaikuttaa, kun johtuu hormoneista.
Jos et usko, niin voit ihan itse ehdottaa, että saat saippuioida häneltä selän saunassa ja seuraavana päivänä todeta, että valitettavasti se ei johda mihinkään muutokseen.
Sitten voi tietysti aina laittaa rahansa kaikenlaisiin rasvaisen ihon tuotteisiin, mutta enemmän niihin menee rahaa kuin varsinaisesti auttaa ongelmaan (joku tuote voi tietysti tuntua itselle miellyttävältä).
Kävelevä legenda. The legend is alive.
Pese sen miehesi selkä. Varmasti tykkää! Kunhan peset rakkaudella etkä yök-asenteella. Hae apteekista tai marketista joku miehesi iholle sopiva pesuaine ja ehkä rasvakin.
Eihän saippuaa ainakaan päivittäin pidäkään käyttää. Se kuivattaa ihoa ja sen seurauksena iho vain lisää rasvantuotantoa.
Minä peseydyn aina pelkällä vedellä, paitsi kainalot otan saippualla ja tukan shampoolla tietty. Puhdasta on toistaiseksi tullut ja iho pysyy hyvässä kunnossa.
t. herkkäihoinen
Idiootteja liikenteessä. :(
Miten sen nyt kauniisti loukkaamatta sanoisin?
Näppyläisen ihon hankaaminen yhtään millään saa vain näppylät lisääntymään ja ongelman laajenemaan (iho menee rikki ja talia alkaa tulla niistäkin aukoista).
Kyllä se on hankaus silloin kielletty on pesuaine mikä hyvänsä. Ihon oma suoja on paras suoja eikä se tarkoita sitä, että ihminen olisi likainen.
Mies vieläpä huolehtii hygieniastaan eli peseytyy säännöllisesti.
On sitten olemassa ihan voiteita reseptillä, jotka kuivattavat märkäisiä näppyjä pois ja estää niitä tulehtumasta.
Joskus on kuitenkin paikallaan ihan sisäinen antibioottikuuri tm.
Kysynpä sulta ap, jos sun ihosi olisi pahasti näpyillä ja tulehtunut niin hankaisitko sitä jollain sienellä tai harjalla saippuan kera? Vertaa esim.haava iholla?
Tuntuisiko houkuttelevalta?
Ihanaa, jollakin muullakin samankaltainen ongelma!
Minun mieheni tekee aika likaista työtä, missä hikoilee ja sotkeentuu rakennuspölyyn jne. Pitäähän hän töissä erikseen olevia työvaatteita, mitkä vaihtaa kotiinlähtiessä mutta esim. pää ja käsivarret jäävät varmasti likaisiksi. Ja sitten tämä minun ongelmani: hän ei käy pesulla kotiin tultuaan vaan vasta illalla! Ottaa päikkäreitä sohvalla siinä törkyisenä (puuhaa toki muutakin mutta tuo likainen sohvakontakti risoo).
Kuten ap:kin, en haluaisi holhota ja nalkuttaa asiasta, vaan jotenkin hienovaraisesti pyytää käymään pesulla heti töiden jälkeen. Oonko ihan natsi jos otan puheeksi?
Ihoa ei tietenkään tule pestä ns. perinteisellä saippualla, jonka pH-arvo on korkea. Sehän kuivattaa aivan hirveästi.
Nykyisin happamia pesunesteitä myydään nimellä nestesaippua. Itse käytän edullista marketin nestemäistä Erisan suihkusaippuaa, jossa pH on 5,5 ja jossa on kosteusvoidetta "mukana". Erittäin kuiva ja atooppinen iho voi ihan hyvin.
Voisitko ostaa jotain tällaista ja "suositella" hänelle?
Ihon oma rasva, siis ihon bakteerien pilkkomat rasvahapot, voivat myös ärsyttää ihoa. Nykyään atooppisellekin iholle suositellaan pesua happamalla pesuaineella ja kosteusvoidetta kostealle iholle. Tästä "oma rasva paras suoja" ajattelusta on luovuttu, ainakin aikuisten kohdalla.
Se mikä on kaupoissa "saippuaa" on todellakin siitä kaukana. Itse pesen aidolla oliiviöljysaippualla ja iho kiittää.
Haiseeko hän? Onko "likaisuus" nyt oikeasti todellista vai sinun korvien välissä?
Itse "huonoihoisena" totean vaan, että mitä vähemmän saippuaa, sen parempi. Turha kiihottaa sitä rasvantuotantoa entisestään. Pesu kylläisellä suolaluioksella (vettä ja merisuolaa niin paljon, ettei kaikki enää liukene) pari kertaa viikossa, muuten vedellä. on hyvä. Toki kainaloille käytän esim. oliiviöljysaippuaa ja hiukset pesen myös sillä. Myös alapäätä, ulkoiset osiot saippuoin.
Nuo Erisanit ja muut ph-neutraalit aiheuttaa mulle vaan näppyjä ja kutinaa. Tuntuu, ettei ne lähde iholta pois kunnolla. "Hoitavat aineet" jotka jää iholle, tukkii huokoset vaan pahemmin.
Nyt on aika monelta mennyt viestin pointti ohi. Miehellä ei ole näppylöitä eikä mitään muuta iho-ongelmaa kuin riittämätön peseytyminen. Fyysisessä ulkoilmatyössä olevan ihmisen iholta ei rasva ja lika lähde pelkällä vedellä tai jollakin pesunesteellä huljuttelemalla. Tarvitaan saippuaa ja jokin sieni tai vastaava, jolla lika saadaan pestyä pois. En tarkoita, että ihoa pitää hampaat irvessä jynssätä, mutta kuollut ihosolukko ja rasva olisi jollakin tavalla puhdistettava. Itsekin, vaikka olen herkkäihoinen, käytän kerran viikossa pesusientä saunan yhteydessä ja kuorin sillä ihon.
Tottakai ne ihohuokoset näkyy jos ne ovat täynnä rasvaa ja mustapäitä, kun päivän liat ja rasva jäävät iholle.
Taitaa olla aika tuore suhde?