Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksu, tärkeää tietoa yksinhuoltajille!

Jakuli66
25.07.2016 |

Elatussopimus vain ja ainoastaan vahvistetaan lastenvalvojalla. Eli molemmat vanhemmat allekirjoittavat valmiiksi sovitun/riidellyn sopimuksen siellä. Huom. sieltä ei saa mitään neuvoja tai apua. Olin itsekin tässä harhaluulossa, että nimen mukaisesti siellä valvotaan lapsen etua ja p….t! Paikka on pelkkä ”kumilemasin” väsyneine virkailijoineen.

Jouduin hankkimaan asianajajan, joka selvitti isän tulot ja varallisuuden.

• Elatusmaksu nousi tämän selvityksen jälkeen minimimäärästä 154,77 €:sta 400 €:oon!!!
• Lapsen täytettyä 17 vuotta päättyi lapsilisä, mutta isän elatusvelvollisuus jatkui lapsen opintojen takia n. 440 €/kk.
• Lapsen täytettyä 18 vuotta, elatus on nimellä koulutusavustus ja se oli meidän tapauksessa n. 360 €/kk koko meneillään olevan oppilaitoksen loppuun saakka (myös mahd. viivästykset opinnoissa huomioidaan ja maksuvelvollisuus säilyy isällä).

Yhden vanhemman Perheiden Liitto ry:n sivulta löytyy todella hyvä ja tiivis tietopaketti:
http://www.yvpl.fi/tukitoiminta/usein-kysytyt-kysymykset/miten-lapsen-e…

Tässä sieltä muutama ydinkohta:
Molemmat vanhemmat ovat elatusvastuussa lapsesta 18-vuotiaaksi saakka, jos lapsi opiskelee. Lapsilisä loppuu 17-vuotiaana. Tämän jälkeen isän elatusvelvollisuus jatkuu, jos nuori opiskelee.
Esim. lapseni meni lukioon. Isä maksoi elatusta n. 440 €/kk lapsen täytettyä 17-vuotta. Yli 18-vuotiaana, niin siitäkin isä maksaa nimellä koulutusavustus. Maksuvelvollisuus on meneillään olevan oppilaitoksen loppuun asti.

Isän maksuvelvollisuus päättyy vain, jos nuori keskeyttää lukion tai menee töihin. Tai avioituu.
Jos sopuun ei päästä, lapsi saa ILMAISEN oikeusavustajan Oikeusaputoimistosta. Lapsella ei tällöin saa olla varallisuutta yli 5000 € pankkitilillään. Koska alaikäinen ei voi puolustaa itseään, niin sen takia yhteiskunta tarjoaa lakiavun ja siten turvaa alaikäisen elatuksen. Joten käräjäoikeuteen kannattaa mennä eikä suotta pelätä. Riita koskee vain lasta ja isää. Äiti on tässä rosisvaiheessa asiasta vapaa kuin lintu. Ja lapsi tietämätön kaikesta kauheasta, koska hänen asianajaja hoitaa likaiset hommat.

Joten tervemenoa kaikki yksinhuoltajat hakemaan oikeuksianne! Se kannattaa. Itsekin olen tätänykyä tosi tyytyväinen, että isä joutuu hoitamaan elatusvelvollisuutensa! Ehdin keskituloisena jo hieman velkaantua lapsen isän maksettua liian pientä elatusta. Joten nyt on isän takaisin maksun aika!

Lapset ja nuoret ovat ihania. Heitä pitää tukea kaikin tavoin. Sen takia en ymmärrä, että isät laiminlyövät ja unohtavat lapsensa!!! Pistää vihaksi! Sen takia olen ottanut lähes elämäntehtäväkseni jakaa tätä tietoa kaikielle yh-vanhemmille :)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö tota hei lompakkoloinen, ne on lapsen oikeus, ei yksinhuoltajan oikeus. Ja sitä rahaa hakee se täysi-ikäinen opiskeleva lapsi etkä sinä verenimijäloisija!

Onko taloudenhallinnassa vaikeuksia, kun olet keskituloisena velkaantunut ilman miehen lompakolle pääsyä?

Hae apua tohon katkeruuteesi. Ja taloudenpitoosi.

Vierailija
2/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä menin lukioon, hoidin ihan itse oman elatukseni ja kustannukseni. Ei tarttenut loisia vanhempien lompakoilla.

Vai liian pientä elatusta. Kuule, jos miehesi olisi huonommin ansaitseva tai työtön, saisit edelleenkin vaan sen 150e ketä sitten syytät oman taloutesi ryssimisestä ja velkaantumisestasi? Itse olet elänyt yli varojesi ihan tietoisesti.

Sulle ei kuulu kun piiskaa persuksille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin tämän, että josko olisin oppinut jotain uutta.

Haukotus.

Vierailija
4/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne miehet ole loisia ja lokkeja. Tai itseasiassa käkiä. Jonkun muun pitää ruokkia ja kasvattaa heidän jälkeläisensä, eivätkä halua edes tukea lasta rahallisesti. Ei kukaan ole ikinä elatusavulla rikastunut jollei ole 10 lasta eri miehiltä.

Ja se todellakin on niin että lastenvalvojalla tehdään soppari jos mies suostuu tuomaan todisteet varallisuudesta. Muuten oikeuteen.

Vierailija
5/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ihan asiallista tietoa.

t. 17-vuotiaan äiti

Vierailija
6/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikista reiluinta kaikkia kohtaan on että raha ei liiku entisten puolisoiden välillä.

toisin sanoen kumpikin puoliso Siis vastaa lapsen elatuksesta omalta osaltaan ihan samoin kuin asuttaisiin saman katon alla. esimerkiksi etäisä ostaa lapselle polkupyörän tai mopon tai vaikka maksaa ajokortin suoraan autokouluun. Ja etävanhempi voi myös ostaa osansa lapsen vaatteista ja hygieniatavaroista.

Vierailija
7/11 |
25.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin unohtui äidin elatusvelvollisuus?

Vierailija
8/11 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhempien elatuskyky

Kummankin vanhemman elatuskyky lasketaan melkein samalla lailla. Ainoana erona on se, että lähivanhemman asumiskuluista vähennetään lapsen osuus pois, koska se huomioidaan lapsen tarve -laskelmassa. Vanhemman elatuskyky perustuu hänen saamiinsa tuloihin tai mahdollisuuteen saada tuloja."

Tuossa kohta: Vanhemman elatuskyky perustuu hänen saamiinsa tuloihin tai Mahdollisuuteen saada tuloja."

Mitä tuo "Mahdollisuuteen saada tuloja" -tarkoittaa? Sitäkö että jos minulla on vakityöpaikka odottamassa ja silti päätän jäädä hoitovapaalle, niin isän ei ole pakko maksaa elareita koska "itsepähän valitsin jäädä kotiin"?

Vierailija
9/11 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin äiti ja isä? Mistäs tiedät kenellä lapsi asuu? Ja asuu kummallakaan vai esim. mummolla?  Lähi- ja etävanhempi on oikea nimike.

Vierailija
10/11 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin unohtui äidin elatusvelvollisuus?

Hohhoijaa! Taas niin tätä!

Vierailija
11/11 |
28.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhempien elatuskyky

Kummankin vanhemman elatuskyky lasketaan melkein samalla lailla. Ainoana erona on se, että lähivanhemman asumiskuluista vähennetään lapsen osuus pois, koska se huomioidaan lapsen tarve -laskelmassa. Vanhemman elatuskyky perustuu hänen saamiinsa tuloihin tai mahdollisuuteen saada tuloja."

Tuossa kohta: Vanhemman elatuskyky perustuu hänen saamiinsa tuloihin tai Mahdollisuuteen saada tuloja."

Mitä tuo "Mahdollisuuteen saada tuloja" -tarkoittaa? Sitäkö että jos minulla on vakityöpaikka odottamassa ja silti päätän jäädä hoitovapaalle, niin isän ei ole pakko maksaa elareita koska "itsepähän valitsin jäädä kotiin"?

Aikalailla niin. Eikö se ole ihan reilua? Eikä sitten tarvitse tehdä uusia laskelmia kun menet töihin hoitovapaan jälkeen. Olin itse tuossa tilanteessa eikä tullut mieleenkään urputtaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä