Mistä lastenhoitaja? Vauva valvottaa, en vaan jaksa enää..
Meillä on kaksi lasta, esikoinen lähes 5v ja nuorin 3kk. Vauva on ollut ihan pienestä asti todella huono nukkumaan. Nukkuu yöllä puolesta tunnista tuntiin, jonka jälkeen herää itkemään. Saattaa syödä ekaks, mutta itku jatkuu sen jälkeen ja se loppuu, kun esim. kävelee vauvan kanssa. Saattaa mennä yli tuntikin, että vauva taas nukahtaa, mutta jos erehtyy laittamaan omaan sänkyynsä niin herää välittömästi. Viereen kun ottaa nukkumaan niin nukkuu taas puolesta tunnista tuntiin ja taas sama rumba ja samanlaista on aamuun saakka. Päivälläkin vauva itkeskelee jonkin verran, mutta viihtyy esim. sitterissä, kun vauvaa siinä keinuttelee. Pitkiä pätkiä ei nuku päivälläkään ja sillonkin itkee herättyään ja se jatkuu jonkun aikaa.
Neuvolassa sanoin, että kaipaisin apua lastenhoitoon. Saimme perhetyöntekijän, joka sitten vaan keskusteli eikä hoitanut lapsia, vaikka sanoin nimenomaan neuvolassa, että tarvitsen apua siihen lastenhoitoon, en keskusteluapua.
Mies tekee reissuhommaa, mies on vaihtelevasti 2viikkoa tai 3viikkoa poissa ja aina sitten saman määrän kotona. Mies osallistuu hyvin lasten hoitoon ja erityisesti vauvan hoitoon öisin. Se ei kuitenkaan riitä, kun mies on pitkähköjä aikoja poissa kotoa ja olen käytännössä yksin lasten kanssa. Tukiverkko ei ole suuren suuri, esim. isovanhemmat sen verran iäkkäitä, etteivät sen takia pahemmin pysty auttamaan lasten hoidossa.
Mistä voisi löytää hyvän lastenhoitajan? Laittaako itse ilmoitus vai miten se käytännössä menee? Olen niin väsynyt, että en jaksa tätä enää kauaa, haluaisin vaan nukkua.
Kommentit (17)
Missä asut? Jos pirkanmaalla, auttaisin sinua mielelläni!
Voisiko vauvalla olla silent refluksi-tyyppistä oireilua? Kuulostaa aika paljon meidän vauva-ajalta nimittäin. Ja ole uudelleen yhteydessä neuvolaan. Tutustu myöskin Pelastakaa lapset ry:n kummitoimintaan.
Kokeile nyt ensimmäisenä siirtyä maidottomaan korvikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko vauvalla olla silent refluksi-tyyppistä oireilua? Kuulostaa aika paljon meidän vauva-ajalta nimittäin. Ja ole uudelleen yhteydessä neuvolaan. Tutustu myöskin Pelastakaa lapset ry:n kummitoimintaan.
En tiedä, kukaan ei vielä ole tuollaista maininnut. Lääkärissä on käyty, mutta tähän mennessä epäilty koliikkia. Odotetaan aikaa erikoislääkärille.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kokeile nyt ensimmäisenä siirtyä maidottomaan korvikkeeseen.
Maidotonta korviketta on kokeiltu, mutta ei vaikuttanut millään lailla nukkumiseen tai itkuihin.
ap
Meillä vauva rupesi nukkumaan 2.5 kk yönsä heräämättä, kun isä otti viikoksi kokonaan hoitaakseen yöherätykset, kun olin samoin aivan totaalisen väsynyt. Siihen samaan liittyi, että vauva oli vähän aikaisemmin siirretty nukkumaan omaan huoneeseen, eikä hän enää häiriintynyt siitä, kun menimme miehen kanssa myöhemmin nukkumaan. Voisitteko yrittää tätä konstia?
Refluksi lääkettä kannattaisi kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauva rupesi nukkumaan 2.5 kk yönsä heräämättä, kun isä otti viikoksi kokonaan hoitaakseen yöherätykset, kun olin samoin aivan totaalisen väsynyt. Siihen samaan liittyi, että vauva oli vähän aikaisemmin siirretty nukkumaan omaan huoneeseen, eikä hän enää häiriintynyt siitä, kun menimme miehen kanssa myöhemmin nukkumaan. Voisitteko yrittää tätä konstia?
Mies on hoitanut lähes viikon ajan putkeen vauvan yöheräilyt, mutta ne on siitä huolimatta jatkuneet. Vauvan sänky on vielä meidän makkarissa, vaikka todellisuudessa vauva nukkuukin lähes aina meidän sängyssä. Illalla yleensä ne ekat unet nukkuu omassa sängyssä, mutta jos sen jälkeen laittaa omaan sänkyyn niin herää välittömästi, vieressä nukkuu sentään puolesta tunnista tuntiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Refluksi lääkettä kannattaisi kokeilla.
Tarvitseeko tähän reseptin vai saako ilman?
ap
Missä asut? Tulisin mielelläni auttamaan :)
Yksi vinkki: lakkaa roikkumasta kunnallistem palvelujen kanssa, siirry yksityiselle. Ruusulassa on erikoislääkäreitä joka lähtöön. Ja hoitajan saa kyllä. Mll, Väestöliitto, alan oppilaitokset (nyt tietty kiinni). Ala kysellä naapuruston äideiltä samalla kun käytät isompaa leikkipuistossa.
Jos asut Helsingissä, tulen mielelläni avuksi. Minulla myös alan koulutus. Päivisin käyn töissä mutta voisin iltaisin autella:)
Missä asut? Tampereelta löytyisi apua..
Onhan isompi lapsesi päiväkodissa? Itse hakisin paikkaa alkamaan heti elokuun alusta.
Perhetyöhön kertoisin, että minun on pakko saada nukkua (vaikka lasu perustein). Syöttäisin vauvan ja pistäisin kärryyn, jota yksi täti (perhetyön tai muualta palkattu) työntelisi yhden syöttövälin 2-3h ulkona. Toistaisin tämän säännöllisesti ainakin 2-3/vko, jotta oppisin rentoutumaan ja nukkumaan tuon välin.
En siis ajattelisi, että kukaan ulkopuolinen voisi vielä hoitaa öitä, mutta tukevat päiväunet auttavat jo jonnekin.
Voimia sinulle! Tilanne helpottaa kyllä!
Kannattaa kokeilla itkuihin, homeopatiaa, vyöhyketerapiaa, maitohappobakteereita ja yksi mikä kuulostaa oudolle, hana täysille tai youtubesta "womb sounds for baby". En tiedä toimiiko teidän tilanteessa, mutta meidän vauvan itkut loppuu lähes poikkeuksetta tuolla hana täysille (kuulostaa vähän samantyyppiseltä kun tuo kohtuäänite) kikalla ja monesti tuo kohtuäänite auttaa rauhoittumaan. Lastenhoitojuttuun en osaa vastata. Tai no sellainen tuli mieleen, että jollain paikkakunalla oli "Hätäkahvit" facebook ryhmä äideille ja jos tarvitsee apua niin siellä on porukkaa jotka voivat tulla auttamaan. Ja pointtina että äidin ei tarvitse itse huolehtia tarjoamisista, siivoamisista ym.
Otava uudestaan yhteys neuvolaan ja kerro, että nyt on pakko saada apua. Helsingissä ainakin on mahdollista saada lastenhoitoapua (tuloista riippuen voi olla maksullista).