Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laktoosi-intoleranssista tietävät, erityisesti lääkärit!

Vierailija
24.07.2016 |

Vatsani turpoaa lähes välittömästi esim. maitoa juotuani. Tiedän, että intoleranssi on, se on joskus testattu tk:ssa.

Kysymys kuuluu: onko se mahalaukun limakalvo joka laktoosiin reagoi tässä tapauksessa? Koska tuossa lyhyessä ajassa maito ei millään ehdi vatsalaukusta suolistoon (vai ehtiikö?). Minun järkeni mukaan oireet tulisivat vasta suoliston käsitellessä laktoosipitoista ravintoa, eli 2-24 tunnin sisällä nauttimisesta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkärit tiedä ravinnosta mitään, eivät saa siihen koulutusta.

Vierailija
2/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireet syntyvät suoleen jääneen laktoosin kerätessä osmoosin välityksellä ohutsuoleen vettä, nopeuttaessa läpikulkua ja hajotessa paksusuolessa bakteerien vaikutuksesta, jolloin syntyy kaasuja.

lääkäri

Vierailija
4/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Mutta pointtini oli se että turvotus tulee hyvin nopeasti, heti syömisen jälkeen. Minun järkeni mukaan laktoosipitoinen ruoka ei ole tuolloin vielä ehtinyt siirtyä suolistoon.

Kyllä se turvotus varmaan suolistovaiheessakin on "läsnä", ilmavaivat jne, mutta miksi turvotus noin aikaisin tulee, jo mahalaukussa? Ikään kuin kyseessä olisi allerginen reaktio.

ap

Vierailija
5/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestettä ja kiinteää ravintoa alkaa siirtyä varsin nopeasti ohutsuoleen syömisen jälkeen. Mahaportin sulkijalihas päästää mahan sisältöä pikkuhiljaa ohutsuoleen ja neste voi valua nopeastikin paksusuoleen. Mutta jo pienikin määrä laktoosia

riittää kaasun muodostukseen.

Vierailija
7/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvotus ja vääntö mahassa / suolistossa alkaa minullakin nopeasti syömisen jälkeen, vaikka käytän laktoosittomia tuotteita. Esimerkiksi maito+leipä yhdistelmä tai yksi marmeladimakeinen. Ei mitenkään ennätä edes kunnolla ruoansulatukseen.

Vierailija
8/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Maito minulla tosiaan aiheuttaa ehkä pahimmat oireet. Sopii hyvin tuohon mitä sanoit nopeasta siirtymisestä suolistoon. Kyllä neste varmaan nopeasti menee.

ap

Vierailija
9/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sama juttu. Uskon että kyse on jonkinlaisesta allergisesta reaktiosta, joko maitoallergia tai olen allergisoitunut laktoosille. Kuitenkaan kovat juustot eivät aiheuta oireita, kuten luulisi jos kyseessä olisi maitoallergia.

Vierailija
10/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mieti mitä muuta syöt.

Vierailija
11/11 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se laktoosi-intoleranssi ei haittaa mitään. Päästää vain pierut ulos, niin vatsaan ei satu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi