Älä kerro Kelalle etukäteen jos saat töitä
Palkan keskiarvo lasketaan jo työttömyysajalle ja tukia pienennetään. Kannattaa ilmoittaa vasta viime hetkellä niin ehkä eivät laske tuloja takautuvasti.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001226060.html
Kommentit (23)
jepjep, aina vaan hullumpaan suuntaan mennään
Sossutukibyrokratian sairas maailma. Jou.
tuli tuosta mieleen että aiemmin pitkäaikaistyötön voi jollain ehdoilla hakea lopulta työllistyessään kelasta pienen lisäbonuksen helpottamaan sitä kun tuet loppuu mutta palkka tulee vasta kuukauden päästä (joku kuntakokeilu tjsp johon tämä liittyi). Tämä kokeilu lopetettiin mutta sanottiin että asumistuki tarkastetaan vasta seuraavan kuun alusta kun työ alkaa eli siinä saa tavallaan asumistukea kuukauden enemmän kuin aiemmin. Näköjään sitten jossain taustalla tämä on kompensoitu siten että tulosi lasketaan jo edellisen kuukauden tuloksi joten et saakaan asumistukea ollenkaan tai sitä peritään jopa takaisin aiemmilta kuukausilta!?
Kylläpä systeemi kannustaa työn vastaanottamiseen.
Onko ne palkanneet vartiaisen kelaan asiantuntijaksi?
Onneksi ei tarvitse tuollaisia miettiä kun en käy töissä.
Kela hyökkäsi heti kimppuun kun ilmoitin että lopetan kotihoidontuen ja aloitin opiskelun. Nähtävästi jo pelkästään tuo kotihoidontuen lopettaminen johti siihen että sain kauheat kyselylomakkeet että paljonko tienaan ja uhkailut siitä että jos en toimita tietoja niin asumistuki lakkautetaan. No, huvittavaa oli se että koska en mennyt töihin vaan opiskelemaan tuloni tavallaan tippuivat ja olin oikeutettu täysin samaan asumistukeen tai jopa korkeampaan. Sitä piti sitten vielä todistella vaikka opintojeni ajan tuet tulivat Kelalta eli samalta puljulta.
Joo, ei kannata ilmoittaa etukäteen jo senkin takia, että saattaa tulla potkut ennen kuin luvattu työsuhde edes alkaa, vrt. Anttila-case.
Eli jos olen tammikuusta marraskuuhun 11 kk työttömänä ja sitten joulukuussa saan kerralla 40 000 € palkkapotin, niin olen teidän mielestänne oikeutettu täyteen asumistukeen 11 kuukaudelta?
Täytyykin sopia homma pomon kanssa noin.
Tää on taas tätä. Pelataan virtuaalituloilla. Kelan asumistuen jaksotus vuoden ajaksi on hassu koska se johtaa tilanteeseen että saat asumistukea liikaa silloin kun sinulla on tuloja ja liian vähän niinä kuukausina kun tulot on vähemmän. Ei auta kun pyytää sitten sossua apuun jos tulot menee alle toimeentulotuen rajan.
On se väärin, että ihmiset joutuu itse maksamaan omasta asumisestaan!
Vierailija kirjoitti:
Eli jos olen tammikuusta marraskuuhun 11 kk työttömänä ja sitten joulukuussa saan kerralla 40 000 € palkkapotin, niin olen teidän mielestänne oikeutettu täyteen asumistukeen 11 kuukaudelta?
Täytyykin sopia homma pomon kanssa noin.
Ero on siinä että olet ilmeisesti koko vuoden töissä mutta palkan saat vasta joulukuussa. Eli et saa työttömyyskorvausta ja tuskin asumistukeakaan. Sossusta voit jotain ruinata mutta ne perivät sen takaisin kun saat palkkaa.
Tuo opiskelija ei ole työssä ennen kuin elokuussa mutta tulevat (mahdolliset, jos homma ei peruunnu ennen elokuuta) tulot lasketaan jo työttömyysajalle.
Eduskunta säätää lait, ei Kela. Meillä opiskelija on enon perheyrityksessä töissä, palkka maksetaan aina koko vuodelta joulukuussa. Arvatkaapa, maksimoiko tämä tuet. Aivan oikein, kyllä maksimoi.
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta säätää lait, ei Kela. Meillä opiskelija on enon perheyrityksessä töissä, palkka maksetaan aina koko vuodelta joulukuussa. Arvatkaapa, maksimoiko tämä tuet. Aivan oikein, kyllä maksimoi.
Tämä on rikollista, jos tarkoituksena on maksimoida tuet. Muutoin ei asialla liene väliä.
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä yhteiskunnan kuuluisi se kustantaa
Tässähän ollaan lähellä tilannetta, että ihminen ottaa lainaa pärjätäkseen huonoina aikoina ja maksaa takaisin jos menee paremmin. Lainaajana Kela.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ollaan lähellä tilannetta, että ihminen ottaa lainaa pärjätäkseen huonoina aikoina ja maksaa takaisin jos menee paremmin. Lainaajana Kela.
Mitäs sellaisessa tilanteessa olisi vikaa?
En tajunnu tota Kelan vastausta, vaikka miten luin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin kyllä yhteiskunnan kuuluisi se kustantaa
Normaaliälyllä varustetut ihmiset ymmärtää, että tänä työttömyyden aikana ei ole aina mahdollista maksaa vuokraansa itse. Muutetaan toki Suomi sellaiseksi, että puolet ihmisistä joutuu asumaan rahattomina kadulla, jos se on parempi vaihtoehto.
.