Vinkkejä, millainen unikoulu / apuja nukuttamiseen
9kk vauva joka tottunut nukahtamaan rinnalle tai sitteriin. Enää ei tahdo rauhoittua rinnalle eikä sitteriinkään. Hakee selvästi unta kun pyörii silmät kiinni ja hakee "uni asentoa", mutta pian jo turhautuu ja alkaa kekkuloimaan puoliunisena jonka jälkeen piristyy..
Mikä avuksi? Nukuttamisesta on tullut todella hankalaa, kestää tunti tolkulla ja toivoisimme että vauva rauhoittuisi unille pinnasänkyyn joka on aivan sänkymme vieressä.
Tänään kokeilin siirtää puoliunisena omaan sänkyyn, alkoi touhuta siellä omiaan ja jonkun ajan kuluttua kaipaili, kävin silittelemässä ja sanomassa yöt, jatkoi touhuilua jonka jälkeen sävy oli jo vaativampi ja tätä toistin muutaman kerran mutta melkeen itkuun yllyttyä en raaskinut. Tätä oli neuvolasta neuvottu.
Auttakaa jos kenellä kokemusta vastaavasta.
Kommentit (4)
Lapsi hereillä omaan sänkyyn. Ei tietenkään ensin siitä tykkää ja protestoi. Laita aina makuulleen ja sano "nyt nukutaan", lähde välillä pois tai ainakin kauemmas. Vaikka ovi auki hommailet toisessa huoneessa, itse laitoin aina pyykkejä. Toista tätä siihen asti että nukkuu. Voi itkeä kovastikin mutta ei ole hätää kun olet siinä.
Jos alat tassuttelemaan tai hyssyttelemään niin sitä teet sitten seuraavat kolme vuotta. Sitä protesti-itkua joutuu vähän kuuntelemaan.
Kiitoksia jo vastanneille!
Tassuttelua meillä on kokeiltukin mutta meidän tapauksessa ei toimi.
- Ap
Minä nukutin lapsen syliin, äitiyspakkauksen makuupussiin (jotta siirrettäessä sylistä sänkyyn lämpö pysyy yhä, eikä havahdu kun siirtyy lämpimästä sylistä viileään sänkyyn) ja soitin puhelimesta jollain sovelluksella sellaista white noise -kahinaa.
Itse asiassa lapsi, 2v3kk tätä nykyä nukahtaa toki omaan sänkyynsä, mutta peittona on yhä samainen makuupussi ja aina nukkumaanmennessä unilaulujen yms. jälkeen laitetaan puhelimesta se samainen kohina pyörimään hiljaisella :D