Parin työkaverin asenne vaikeuttaa omien töideni hoitamista, mutta mitään ei voi sanoa, koska ovat pomon lähisukulaisia. Mitä tekisitte?
Työpaikka on pieni ja noin kolmasosa työntekijöistä on pomon sukulaisia. Minun kuuluisi hoitaa työtehtäviäni yhteistyössä noiden parin muun kanssa, mutta on usein aika vaikeaa, kun he pimittävät minulta asioita ja junailevat juttuja keskenään. Olen pari kertaa joutunut melkoisen noloihin tilanteisiin asiakkaan edessä, kun en ole tiennyt jotain asiaa, joka heidän olisi pitänyt kertoa minulle. Koskaan he eivät vapaaehtoisesti kerro minulle mitään, ja jos kysyn, silloinkin saattaa olla, että jätetään kertomatta osa.
Toinen heistä on myös aina kovin negatiivinen minun tekemisiäni kohtaan ja on lähes aina eri mieltä siitä miten asiat tulisi tehdä. Hän päättää asioita minulle kertomatta ja saattaa sitten vain ilmoittaa minulle, että "me muuten päätettiin tää näin". Eivätkä nuo päätökset edes ole läheskään aina oikeita tai hyviä. Itselläni on laajasti kokemusta näistä työtehtävistä, joten tiedän usein aika hyvin miten asiat hoituisivat ja tuo kokemus oli juuri yksi syy miksi minut palkattiinkin. Luulin myös tulevani tiimityöhön, jossa jokainen tuo oman panoksensa mukaan, mutta olin näemmä väärässä.
Jo heti aluksi minusta vaikutti, että he eivät tykänneet, kun minut otettiin töihin ja että minun piti alkaa hoitaa samaa "tonttia" kuin heidän. Ilmeisesti kokivat minut uhaksi itselleen? Normaalissa työpaikassa tällaisesta käytöksestä ja tiedon pimittämisestä pitäisi voida sanoa pomolle, mutta nyt on aika paha mennä sanomaan, kun ovat tosiaan pomon lähisukulaisia. On vaikea kuvitella, että pomo mitenkään puuttuisi asiaan kun kyse on ihmisistä, joiden kanssa istuu samoilla perhepäivällisillä ja viettää lomiaan. Mitä tässäkin tilanteessa voisi tehdä - muuta kuin häipyä koko työpaikasta?!
Kommentit (10)
Näitä tilanteita on vaikkei ois sukua, voi olla hyväveliverkosto yhtä lainen. Noilla säännöillä on pelattava, ei auta. Jos menet pomolle puhumaan on parasta olla jo tiedossa uusi työpaikka. Jatka vain sillä, että hoidat työt hyvin. Sekin ärsyttää heitä. Jonain päivänä saat potkut. Valmistaudu siihen.
Juuri tämän takia en enää koskaan mene pieneen työpaikkaan, jossa on saman suvun/perheen jäseniä töissä.
Olin 2 vuotta töissä intialaisessa yrityksessä ja siellä oli juuri tuollaista, vaikka kukaan ei ollut pomolle sukua. Talon sisällä ei tieto kulkenut ja oli ihan normaalia, että asiakastilanteissa tuotiin yllättäen jotain uutta esille. Eli jättäisin omaan arvoonsa ja tekisin omat työni.
Kun tulee sellainen tilanne, että esim. asiakkaan kanssa joku juttu ei mene niin kuin pitäisi, koska sulta on pimitetty jotain tietoa, sun pitää uskaltaa asiallisesti ja syyttelemättä sanoa pomollesi, että et voinut hoitaa asiaa paremmin, koska sinua ei oltu informoitu siitä ja tästä jutusta. Siis toteat vain, että jos tällaisia juttuja ei tiedoteta kaikille, sinä et pysty nykyistä paremmin hommia hoitamaan. Sitten jää pomon asiaksi miettiä, puuttuuko tilanteeseen vai ei. Jos oikeasti haluaa firman menestyvän, haluaa myös puuttua asiaan. Voi olla myös niin päin, että lähisukulainen saa suorempaa palautetta kuin mitä kehtaisi ei-sukulaiselle antaa.
Samaa mieltä kahden ensimmäisen kanssa siitä, että kannattaa alkaa suunnitella paikan vaihtoa. Etsiä kaikessa hiljaisuudessa (omalla ajalla) uusi työ ja hoitaa siinä samalla nykyistä kuten ennenkin. Sitten kun uusi työpaikka on tiedossa, niin irtisanoutuu kertoen jonkun neutraalin syyn välttääksen sen että irtisanomisajasta tulee ikävämpi kokemus kun on tarpeen ja että voi pyytää kelvollisen arvioin työtodistukseen.
Riippuen sitten siitä minkälainen ihminen pomo on. Kykeneekö hän käsittelemään asiallista palautetta vai ei kun työtodistuksen on jo saanut voi kysyä että haluaako hän kuulla todellisen syyn miksi lähdit pois. Jos hän on asiallinen ja häntä kiinnostaa niin voi kertoa asiallisesti ja rauhallisesti mikä oli todellinen syy. Kannattaa miettiä valmiiksi mitä sanoo ja miten. Jättää pois asiattomuudet, henkilöön käyminen ja tarpeeton piikittely. Siitäkin huolimatta vaikka olisit sitä itse joutunut kärsimään. Sanoa että haluat auttaa heitä kehittämään toimintaa ja sinusta olisi väärin jättää kertomatta että heillä on yrityksessä ongelma joka pitäisi käsitellä ja hoitaa kuntoon, muuten he eivät saa päteviä ja osaavia ihmisiä pysymään talossa. Tuon kaltaiset ongelmat kääntyvät yrityksen tappioksi ennemmin tai myöhemmin jos niitä ei hoideta.
Korostan vielä, asiallinen palaute on hyvästä mutta asiattomuuksiin meneminen tai vastaava voi kääntyä sinua itseäsi vastaan myöhemmin.
Perheyrityksissä meno voi olla tuollaista, kun johdon auktoriteetti,kyky ja motivaatio eivät tahdo riittää sellaiseen henkilöjohtamiseen ettei perheenjäsenet tai suku hypi pöydällä, käytä tai yritä käyttää heille kuulumatonta valtaa.
Tsemppiä, et ole ainut joka on kokenut vastaavaa.
Työskentelin nuorena pienessä perheyrityksessä, eikä epätasa-arvoisempaa paikkaa ole kohdalleni koskaan osunutkaan. Kaikesta sai, tai olisi saanut vääntää, mikä ei kuitenkaan ollut kovinkaan järkevää, näkihän sen, kun koko sisäpiiriryhmä oli hetkessä niitä muutamaa ulkopuolelta tullutta vastaan - oli miten oli. Palkasta lähtien kaikki oli aivan eri tavoin sukulaisten kanssa, kuin mitä muualta palkattujen (asiallisten!) työntekijöiden kanssa. Samat säännöt eivät päteneet oikein missään kohdin, kohtelu oli usein suorastaan törkeää.
Ai niin #6 jatkaa vielä.
Älä sitten vahingossakaan erehdy tekemään sitä virhettä, että jos/kun pomo tarjoaa sinulle että jää taloon. Hän lupaa korjata ongelmat, saat vielä palkankorotuksen/ylennyksen tms. Alä lankea siihen kiusaukseen, vaikka mikä olisi.
Kiitä tarjouksesta kohteliaasti, mutta vastaat valitettavasti se ei enää käy. Kerrot (neutraalin selityksen), että olet jo lupautunut toiseen yritykseen ja olet aina halunnut pitää lupauksesi, niin tässäkin tapauksessa.
Kieltäytyminen jatkosta sen vuoksi, että on osoitettu useissa tutkimuksissa että ne jotka jäävät eivät ole enää jonkin ajan päästä tyytyväisiä valintaansa. Eivät vaikka saivat palkankorotuksen, ylennyksen jne. Nimittäin hyvin harvoin ongelma(t) tulee korjattua kunnolla. Syitä on monia, mutta ensinnäkin olet kantelupukki (snitch) niille joista kerroit, että he käyttäytyvät huonosti tai laistavat tehtävistä. He hakevat hyvitystä muodossa tai toisessa. He joko sabotoivat uraasi tai kostavat jotenkin muuten ja kaikkien niiden keinojen taklaaminen mitä toisen uran sabotointiin voi käyttää on lähes mahdotonta kun kiusaaja on vain riittävän sitkeä ja älykäs ettei jää kiinni. Ei kannata altistaa itseänsä sille. Vanhan sanonnan mukaan, jos alat painiin sikojen kanssa niin p*skaannut siinä itsekin.
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Todella hyviä pointteja teillä monella. Olen hakenutkin uusia töitä, mutta ei ole löytynyt mitään. Ei kai auta kuin yrittää kestää toistaiseksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Työskentelin nuorena pienessä perheyrityksessä, eikä epätasa-arvoisempaa paikkaa ole kohdalleni koskaan osunutkaan. Kaikesta sai, tai olisi saanut vääntää, mikä ei kuitenkaan ollut kovinkaan järkevää, näkihän sen, kun koko sisäpiiriryhmä oli hetkessä niitä muutamaa ulkopuolelta tullutta vastaan - oli miten oli. Palkasta lähtien kaikki oli aivan eri tavoin sukulaisten kanssa, kuin mitä muualta palkattujen (asiallisten!) työntekijöiden kanssa. Samat säännöt eivät päteneet oikein missään kohdin, kohtelu oli usein suorastaan törkeää.
Näinpä juuri! Omassa työpaikassani esimerkiksi nuo sukulaistyöntekijät eivät ole edes koulutukseltaan päteviä, vaikka työt ovat sellaisia, että niihin täytyisi olla edes jotain koulutusta. Mihinkään muualle ei takuulla otettaisi ilman koulutusta. Ainoat koulututetut ja muualtakin työkokemusta omaavat ovat ulkopuolelta palkattuja, mutta ylläri ylläri huonommalla palkalla. Itselläkin on 15 v työkokemus ja silti saan paskempaa palkkaa kuin pomon kouluttamaton miniäehdokas, joka käy työpaikalla lähinnä kukkia asettelemassa.
vaihtaisin työpaikkaa