Asumusero – puolison elatusvelvollisuus?
Tilanne on se, että olemme naimisissa mieheni kanssa, mutta haluan muuttaa hänestä erilleen. Meillä on myös yhteinen lapsi. Miehelläni, joka on aiemmin toiminut yrittäjänä, ei ole mitään tuloja, eli minä olen meistä se "paremmin" tienaava, työssäkäyvä kun olen. Olenko minä elatusvelvollinen mieheeni nähden? Pitääkö minun antaa hänelle kuukausittain jotain rahaa elämiseen? Ja jos kyllä, niin mitä jos laiminlyön tämän velvollisuuden? Entä vaikuttaako asumusero lapsen elatukseen?
Kommentit (10)
1 tiedoksi: Avioliitossa on puolison elatusvelvollisuus.
"Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä." oikeus.fi
Ja laki suoraan:
Vierailija kirjoitti:
Eikös elatusvelvollisuus liity lapseen. Olet oikeutettu elatusapuun, jos mies ei pysty maksamaan saat sen Kelasta. Varaa aika lastenvalvojalta.
Syksyllä eronnut, vielä avioliitossa
En nyt tiedä, ymmärsitkö ihan kysymystäni.
Ap
Kyllähän puolisoilla on avioliitossa toistensa elatusvelvollisuus, en kyllä tiedä mitä tapahtuu erossa, minä sinnittelin peruspäivärahalla eron jälkeen.
Nyt kun ajattelen en kyllä tiedä miten ihmeessä olen ruokkinut kaksi lastakin, teiniä. Äitini sanoi, että tiedä että sossusta et hae, kyllä me isän kanssa lainataan, senttiäkään en lainannut, enkä käynyt sossussa.
Vierailija kirjoitti:
1 tiedoksi: Avioliitossa on puolison elatusvelvollisuus.
"Avioliiton aikana kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Tarvittaessa voidaan myös avioliiton aikana vahvistaa, että toisen puolisoista on maksettava toiselle elatusapua. Elatusavun määrä ja sen maksutapa voidaan vahvistaa joko sopimuksella tai tuomioistuimen päätöksellä." oikeus.fi
Ja laki suoraan:
Siitä päivästä kun asumusero astuu voimaan ei tulevan ex-puolison tarvitse elättää toista. Vain itseään ja lapsiaan.
Tuossa lainpätkässä yllä on muuten se hyvä lause naisia lompakkoloisiksi kutsuville miehille. Aviopuoliso ja myös avopuoliso on elätettävä ja tosiaan jopa tuomioistuimen määräämänä maksettava rahaa toiselle jolla sitä vähemmän muuten olisi.
Eli kannattaa pysyä yksinasujana jos ei em tajua
Suomessa ei ole puolison elatusvelvollisuutta, kuin avioliitossa, mutta kun panet avioerohakemuksen vireille se raukeaa.
Joissakin erikoistapauksensa, se on harkinnanvarainen esim. jos puoliso on muuttanut ja avioliitto jäänyt lyhyeksi, aasialaisen puolison kanssa ja oleskelulupa on perustunut puolison tuloihin, muutoin ei.
Vierailija kirjoitti:
Siitä päivästä kun asumusero astuu voimaan ei tulevan ex-puolison tarvitse elättää toista. Vain itseään ja lapsiaan.
Tuossa lainpätkässä yllä on muuten se hyvä lause naisia lompakkoloisiksi kutsuville miehille. Aviopuoliso ja myös avopuoliso on elätettävä ja tosiaan jopa tuomioistuimen määräämänä maksettava rahaa toiselle jolla sitä vähemmän muuten olisi.
Eli kannattaa pysyä yksinasujana jos ei em tajua
Missä kohtaa laissa niin sanotaan, ettei asumuseron jälkeen elatusvelvollisuutta ole? Asumuserohan ei nyt vielä tosiaan avioero ole...
Tuollahan nimenomaan todetaan, että "Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle 46 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaisesti."
Puolisot nyt voivat toki asua erillään muustakin syystä kuin asumuserosta, mutta miksi tuo ei koskisi siis asumuseron tilannetta?
47 § (16.4.1987/411)
Jos puoliso laiminlyö elatusvelvollisuutensa tai jos puolisot asuvat erillään, tuomioistuin voi velvoittaa puolison maksamaan elatusapua toiselle puolisolle 46 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaisesti.
48 § (16.4.1987/411)
Kun tuomitaan avioeroon ja puolison katsotaan tarvitsevan elatusapua, tuomioistuin voi velvoittaa toisen puolison suorittamaan elatusapua sen mukaan kuin hänen kykyynsä ja muihin seikkoihin nähden harkitaan kohtuulliseksi
Minäkin haluaisin tietää tästä, että mitä kaikkea elatusvelvollisuus pitää sisällään. Jos asutaan erillään ja ollaan vielä avioliitossa, niin pitääkö parempituloisen maksaa asuminen sille tulottomallekin, eli kahden asunnon menot, myös esim. sen tulottoman asuntolainan? Voiko naimisissa oleva saada asumistukea erillään asuessaan?
Toista ei ole missään tapauksessa oikein jättää tyhjän päälle, mutta miten pitkälle ja mihin asioihin se puolison elatusvelvollisuus ulottuu moraalisesti?
Eikös elatusvelvollisuus liity lapseen. Olet oikeutettu elatusapuun, jos mies ei pysty maksamaan saat sen Kelasta. Varaa aika lastenvalvojalta.
Syksyllä eronnut, vielä avioliitossa