Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua, miksi Pokemon Go herättää negatiivisia ajatuksia monissa

Vierailija
20.07.2016 |

1. Peli yhdistää ihmisiä
Kun olen viime iltoina käyttänyt koiraa vähän ennen puoltayötä pissalla (ja pelannut itsekin samalla), olen nähnyt kadut täynnä ihmisiä. Nuoria ja aikuisia, naisia ja miehiä, yksinäisiä, kaverin tai kaverijoukon kanssa kulkevia. Ei ole kilpailua, vaan kaikkien välillä on tietynlainen yhteenkuuluvuus ja kasvoilla pelkkiä hymyjä.
.
2. Peli saa liikkumaan
Kerrankin urheiluvillitys, joka saa sohvaperunatkin ylös. Fitnessbuumit ja vastaavat yleensä houkuttelevat vain muutenkin liikkumiseen taipuvaisia ihmisiä. Pokemon Go saa ihmiset liikkumaan ulkoilmassa tuntikausia.
.
3. "Vaarallisuus"
Netissä leviää monenlaisia tarinoita, kuinka Pokemon Gosta on seurannut ties mitä pahaa. Sanoisin, että vain idiootit eivät osaa pelata tätä turvallisesti. Olen siis pelannut itsekin peliä, kuten jo ylempänä mainitsin.

- pokemonin perässä ei tarvitse juosta auton alle
Pokemonit ilmestyvät näkyviin muutaman kymmenen metrin säteellä "keskipisteestään" eivätkä ne katoa mihinkään, ellei pelaaja hylkää pokemonin nappia painamalla tai kävele kauas pois.
Kukaan tuskin ylittää sata metriä leveää tietä, jolla ei ole yhtään jalankulkijan väliseisaketta --> jalkakäytävällä rauhallisesti kulkeva ihminen saa pyydystettyä pokemonin, joka seisoo keskellä autotietä.
Pelaajan ei ole pakko siirtyä mihinkään ja toisaalta hän myös pystyy kävelemään turvaan jalkakäytävälle ilman, että pokemon katoaa.
Myöskään seinät eivät ole esteenä pokemonin saamiselle, itse saan välillä kadulla olevia pokemoneja kotoani käsin ja myös kadulla kulkiessani saan viereisten talojen sisällä olevia pokemoneja.

- pokemoneista ei tule tappelua
Kun pokemonhahmo ilmestyy paikkaan x, se pysyy siinä jonkin aikaa (tunteja?). Tänä aikana kaikki paikalle osuvat pelaajat saavat pokemonin.
.
Mikäli joku on typerys tai vaihtoehtoisesti kehittää pelistä pakkomielteen, vika on enemmänkin tässä henkilössä itsessään. Kyllähän jokainen maailman asia saa jonkun sekaisin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääntö nro 1: Hauskanpito kielletty

Vierailija
22/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista seurata mihin tämä peli vielä kehittyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa miettiä tarkemmin jotain hiihtoa tai jalkapalloa niin ne vasta tyhmiä ajanvietteitä onkin. Otetaan ylihinnoitellut laudanpätkät ja liu'utaan niillä eestaas. Jalkapallossa potkitaan nahkaista möykkyä tolppien väliin ja tapellaan siitä kumpi saa enemmän kuvitteellisia pisteitä.

Vierailija
24/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo kaupungilla liikkuvia ihmisiä, jotka ovat kokonaan liimautuneet älypuhelimiinsa, tulee väkisinkin jopa vähän surullinen fiilis. Ja sitten on tämä Pokemongo-juttu, mitähän siitä sitten seuraa? Niin, ei kai enää vain istuta busseissa älypuhelinhorteessa vaan sama leviää jopa liikkumiseen, eli siis kännykkätodellisuus on jälleen oikeaa todellisuutta jännempää. Onko se nyt sitten kiva, kun porukka juoksentelee ihan ekstaattisessa tilassa pitkin katuja joidenkin virtuaaliotusten perässä? Ja kyllä se vaarallistakin voi olla. Totta toki, että "vain idiootit eivät osaa pelata sitä oikein", mutta jos saa viisi pokemonia kiinni ja homma alkaa tuntua kivemmalta kuin kotona minkään tekeminen, tarvitseeko siinä nyt niin idiootti olla että koukuttuu? Vai ovatko kaikki älypuhelimiensa kimpussa horteilevatkin (eli hyvin suuri osa ihmisistä) täysiä idiootteja?

Vierailija
25/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, valitettavasti peli yhdistää ihmisiä. Niitäkin, jotka ei halua tulla yhdistetyksi harhailevaan teinilaumaan.

Eilen pysähdyin tien varteen metsikön kohdalle, koska piti vastata tekstariin. Olin siis jalan liikkeellä, mutta mielestäni on kohteliasta ja turvallistakin pysähtyä silloinkin kun kävelee, jos räplää puhelinta.

Samassa jostain tyhjyydestä syöksyi neljä teiniä innoissaan ympärilleni. Ilmeisesti luulivat, että olin löytänyt Poke-stopin. Joo, tällä Nokia 3310:llani. Katsahdin heitä ja taisin vähän pyöritellä silmiänikin siinä, ja siirryin keskeltään hieman kauemmaksi jatkamaan yksityistä tekstiviestiäni.

Hulluutta on montaa lajia.

Ei niitä pokestoppeja noin vain putkahtele. Luultavastu yrittivät ryöstää sut.

Vierailija
26/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä mitää jos lapset ja nuoret tätä hypettää. Joudun kyllä vähän hihittelemään jos/kun aikuiset (siis yli 30 vuotiaat) tästä jaksaa vouhottaa. Hohhoijakkaa 😆 oma mieskin (32 vuotias) on mukana tässä lastenpelivouhotuksessa, ja ihan käsi sydämellä ja vähän nolostellen jopa myönnän sen, että hänen "miespisteensä" laski mun silmissä kohinalla.

Vierailija
27/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kestä kauan tämä villitys. Tällaiset Pokemon Go -viritelmät ovat vain merkki Nintendon epätoivoisesta tilanteesta konsolivalmistajana. Kukaan ei halua ostaa Nintendon omia konsoleita joten pikku hiljaa on siirryttävä kolmanneksi osapuoleksi ja alettava rahastamaan myös mobiilimarkkinoilla.

Niin no mitä nyt pokémon Co. myi viime vuonna 2.1 miljardia. Tosi huonosti joo menee, ihan konkka edessä. Itse uskon että Pokémon sun and moon tulee nostamaan myyntiä rajusti, koska peliä on uudistettu niin paljon.

Mobiilipeli tarjoaa hyvän väylän muistutella brändistä ja sen hauskuudesta ikään katsomatta. Sillä houkutellaan uusia faneja brändin pariin ja vilautellaan nostalgialaseja niille 90-luvun lapsille, joille Pokémon oli kova villitys. Eri asia miten kauan Go villitys jatkuu, mutta kyllä sillä mediahuomiota saa. Noobit tippuvat oletettavasti kelkasta, kun uudemmat Pokémonit ilmaantuvat mukaan.

Antaa ihmisten nauttia ja kerta liikkuvatkin enemmän, niin sen parempi. Win-win.

Vierailija
28/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin muualla maailmassa se massaparveilu asuinalueilla vuorokauden ympäri, virtuaaliotusten metsästely hautausmailla ja holokaustimuseossa rellestäminen on ihan pikkupikku hiukkasen herättänyt närää. Viimeisin minulle linkitetyssä jutussa joku neropatti oli laittanut stopin sairaalaan... Sillä lailla, sinnehän sitä juuri kaivataan porukkaa haahuilemaan. 

Eli kyse ei koskaan ole siitä pelistä, minkä tiedät aivan hyvin, vaan ihmisten typeryydestä ja pelin käyttämisestä tekosyynä tälle typeryydelle. 

Vierailija
29/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tekee ihmisistä ihan hulluja. Koukuttaa tollanen peli törkeesti. Yötä myöten metsästetään jotain mitä oikeesti ei edes ole.

Just näin facebookissa videon, missä joku äijä seiso keskellä tietä ja autoilija pysähtyi sen eteen. Tööttäs, ja tää hihhuli sai raivarin että on metsästänyt jotain pokemonia ikuisuuden. Huusi, haukkui, meuhkasi ja lopuksi heitti raivolla jonkun juoman auton lasiin.

Ei siinä jos pelataan siististi ja pidetään kuitenkin järki päässä eikä häiritä muita ihmisiä. Ja ymmärretään että se on oikeesti vaan peli ja fiktiota

Vierailija
30/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pokemon itsessään ei ärsytä. Jatkuva hypetys ärsyttää. 

Lisäksi siihen näyttäisi liittyvän jokin "olemme parempia ihmisiä" -viba kuten veganismiinkin.

Kyllä sekeästi. Asennevamma jo valmiiksi tyyliin, älä kyseenalaista toimintaamme, kiellämme kaiken ja syytämme muita jo valmiiksi otsikossa ja olemme täydellisiä. 

Lol, en kyllä pidä tota pelaavia millään tavalla muita parempina ihmisinä. ennemminkin tunnen jonkinlaista sääliä heitä kohtaan: jos ainoa syy poistua asunnosta tai liikkua ulkona on jokin kaheli peli, niin ei kyllä kovin hyvin mene.

Mutta joo pelatkoon ne, jotka sitä tarvitsevat kunhan muistavat välillä nostaa katseensa siitä kännystään.

Vierailija
31/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että vain idiootit eivät osaa pelata tätä turvallisesti.

Se idiootin luinen kallo murtuu ihan samalla tavalla auton renkaan alla kuin viisaammankin.

Mitä aamulla katsoin tätä palstaa, on idiootteja edelleen vähintään 20 % kansasta.

Kovin on optimistinen arviosi.

Vierailija
32/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noku yhyy, jotain uutta johon liittyy teknologiaa! Kyllä minä niin vaan haluan ne käpylehmät koko kansan ainoaksi viihteeksi!

Vierailija
33/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että vain idiootit eivät osaa pelata tätä turvallisesti.

Se idiootin luinen kallo murtuu ihan samalla tavalla auton renkaan alla kuin viisaammankin.

Mitä aamulla katsoin tätä palstaa, on idiootteja edelleen vähintään 20 % kansasta.

Kovin on optimistinen arviosi.

Kesällä arvioni ovat optimistisempia kuin talvella.

Vierailija
34/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, valitettavasti peli yhdistää ihmisiä. Niitäkin, jotka ei halua tulla yhdistetyksi harhailevaan teinilaumaan.

Eilen pysähdyin tien varteen metsikön kohdalle, koska piti vastata tekstariin. Olin siis jalan liikkeellä, mutta mielestäni on kohteliasta ja turvallistakin pysähtyä silloinkin kun kävelee, jos räplää puhelinta.

Samassa jostain tyhjyydestä syöksyi neljä teiniä innoissaan ympärilleni. Ilmeisesti luulivat, että olin löytänyt Poke-stopin. Joo, tällä Nokia 3310:llani. Katsahdin heitä ja taisin vähän pyöritellä silmiänikin siinä, ja siirryin keskeltään hieman kauemmaksi jatkamaan yksityistä tekstiviestiäni.

Hulluutta on montaa lajia.

Ei niitä pokestoppeja noin vain putkahtele. Luultavastu yrittivät ryöstää sut.

Mitä tuo tarkoittaa? Eihän tapaus edellytä stopin putkahtamista yhtäkkiä. Jos siinä sitten oli stoppi, vai mitä ikinä ne kohteet onkaan mitä raukat metsästävät. Enhän minä voi tietää.

Mitä ne olisivat ryöstäneet? Olin lenkillä. Nokia 3310 on toki arvokkaampi kuin älypökäleet, mutta ei nuorisolle, vaan minulle.

Vierailija
35/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen mä oo huomannut mitään pelaajia? Vai huomaako ne vain jossain pikkupaikkakunnalla missä muuten ei ole ihmisiä liikkeellä?

Itse en pelaa, koska en pääse yksin ulos. Tuntuisi idioottimaiselta olla nenä kiinni luurissa ja samalla yrittää katsoa lapsen perään.

Vierailija
36/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kritiikkini liittyy vaan siihen, että nyt ihmiset kulkee vielä enemmän nenä kiinni kännykässä. Muutenkin se kännykkä on jatkuvasti kädessä ja niska kumarassa aitä tuijotetaan, ja nyt ei voi ulkona edes olla ilman sitä! Hyvä että ihmiset liikkuu, mutta tekisi oikeasti hyvää vähentää ruutuaikaa.

Meidän pienessä kaupungissa ihmiset ovat hullaantuneet tähän peliin ja pienemmät lapset oikeasti yhtään katsomatt jukoksevat teidän yli tuijottaen vain puhelinta ja menevät todella lähelle vettä laitureilla. Liikkuminen siis on hyvästä, mutta en pidä siitä ajatuksesta, että ulkoilmassakin ollaan siellä virtuaalimaailmassa. Ihmiset eivät katsele ympärilleen ja nauti raikkaasta ilmasta ja luonnon kauneudesta. Etsitään vaan pokemoneja (joista kukaan ei välittäny viime viikolla) ja tuijotetaan luuria.

Vierailija
37/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kerätään Pokemoneja, joita ei oikeasti ole? No mitä sitten seuraa? Akku loppuu?

Vierailija
38/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin muualla maailmassa se massaparveilu asuinalueilla vuorokauden ympäri, virtuaaliotusten metsästely hautausmailla ja holokaustimuseossa rellestäminen on ihan pikkupikku hiukkasen herättänyt närää. Viimeisin minulle linkitetyssä jutussa joku neropatti oli laittanut stopin sairaalaan... Sillä lailla, sinnehän sitä juuri kaivataan porukkaa haahuilemaan. 

Eli kyse ei koskaan ole siitä pelistä, minkä tiedät aivan hyvin, vaan ihmisten typeryydestä ja pelin käyttämisestä tekosyynä tälle typeryydelle. 

Tätä ei saa arvostella vaarallisena, vaan olet ilonpilaaja, jos sanot ettei pyörää saa ajaa tuijottaen kännykkään tai sairaallassa eikä muuallakaan tarvita tiellä hortoilevia eteensä katsomattomia muita kunnioittamattomia törmäilijöitä. Tämänhän jo alapeukuista huomaa. Miettikääpä alapeukuttajat ihan omilla aivoillanne ihan ensikerran. Vastuu on varmasti oikeudessa pelaajalla kun ensimmäinen tapaus tulee jossa satuu.

Vierailija
39/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen mä oo huomannut mitään pelaajia? Vai huomaako ne vain jossain pikkupaikkakunnalla missä muuten ei ole ihmisiä liikkeellä?

Itse en pelaa, koska en pääse yksin ulos. Tuntuisi idioottimaiselta olla nenä kiinni luurissa ja samalla yrittää katsoa lapsen perään.

Tampereella ainakin zombilaumat vaeltavat lätty kourassa öisin nyt paikoissa, joissa aiemmin sai kulkea ypöyksin ja nauttia kesäyön hiljaisuudesta ja lehtien kahinasta. Näistä kyborgi-zombeista lähtee kaikenlaisia kiljaisuja ja hirnahduksia, joita kuulee jo riittävästi ostoskeskuksissa.

Vierailija
40/42 |
20.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai saa pelaamalla liikuntaa. Eilen ainakin yksi tytönpullero kaasutteli sellaisella itsestään liikkuvalla pyörällisellä valolaudalla, mikähän senkään nimi nyt sitten on, ja nenä kiinni kännykässä tietysti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän