Äiti vapaalle...
Hei! Osaisiko joku auttaa. Olen 3 kk ikäisen vauvan äiti ja olisin lähdössä viettämään iltaa. Poika on ollut pelkästään rintaruokinnalla. Nyt olen yrittäny pumpata maitoa pakkaseen. Pitääkö rinnat tyhjentää pumppaamalla " illan" päätteeksi, jos on maistellut muutaman siiderin? Entä poistuuko alkoholi äidinmaidosta samanlailla kuin verestä? Eli miten uskallan aamulla antaa rintaa? Ja poistuuko alkoholi pois pumpatusta maidosta vai kaadetaanko se viemäriin?
Kommentit (4)
imettää aamulla, jos et olet hirveessä horkassa ja vaarana, että pudotan lapsesi.
Varaudu siihen, että on tukala olo loppuillasta. Rinnat täyttyy nopsaan drinksujen avittamana. Ehkäpä joudut naisten vessassa pumppaamaan olosi siedettäväksi.
Meillä on 5 kk ikäikäinen vauva ja lähes pelkällä rintamaidolla mennään, rintani kestävät noin 5h ennen kuin rupeaa ahdistamaan.
Eli yksi promille on tuhannesosa prosentista. Ja yhden prosentinkaan juoma ei humalluta.
Ei siis tarvitse pumpata pois maitoa ja alkoholi poistuu maidosta samaan tahtiin kuin verestäkin (ja suuri osa maidostahan muodostuu vauvan imiessä...ei siis ole valmiina rinnassa).
Kuitenkaan lasta ei pidä käsitellä humalassa, sillä silloin lapsi voi pelästyä kömpelöitä otteita ja luottamus näin ollen kärsiä.
Etukäteen kannattaa tietysti pumpata maitoa, jotta hoitaja voi sitä antaa lapselle. Jos lapsi ei ole koskaan saanut maitoa pullosta, niin voi käydä niin, että hän kieltäytyy juomasta pullosta (eli kannattaa varautua kuitenkin siihen, että illanvietto voi loppua lyhyeen tai joudut välissä käymään kotona syöttämässä). Pitäisin siis kännykän lähistöllä ja tarkastelisin siihen tulleita viestejä illan aikana.
Jos siis olen aikeissa imettää illalla/yöllä, niin en viitsi juoda kuin maksimissaan 2-3 siideriä. Jos joisin enemmän, niin humaltuisin jo sen verran, että jättäisin imettämisen suosiolla aamuun.
Neuvola suosittaa muuten nollalinjaa ja Alkolla on aiheesta oma opas.
Mun poika on 5 kk ja eipä ole juuri koskaan tukala olo, vaikka olen imettämättä puoli vuorokauttakin (mirgeenilääkityksen takia). Tuossa ylempänä kun muut varoittelivat rintojen täyttymisen tuskasta. Itse en ole esim. koskaan tarvinnut liivisuojia ja pumpulla en ole saanut ulos koskaan pisaraakaan. Olen ottanut 1- 2 annosta alkoholia ja ei kyllä vaikuttanut rintojen täyttymiseeen sekään.
ja muista että alkoholi nostaa maitoa rintoihin.. ekaa kertaa kun olin viihteellä, mulla oli rintapumppu mukana ja kerran lypsin ennen kun baariin menin..