Pottailusta ärinää (sis. kakka-asiaa)
AAAARRGH!
Mun painava (18kg) 2,5vee ei edelleenkään tee mitään pottaan. Tai siis tekee kun huvittaa. Tänään VIHDOIN ajattelin, että joku piuha on päässä yhdistynyt, kun rupesi äheltämään ja minä vein potalle niin peräti kaksi kikkaretta. No vaikka mä kuinka puhuin kuin ruuneperi ja istutin neitiä potalla se tietysti HETI kun nousi ylös kakkasi loput housuunsa. (Vaati tietysti pikkuhousuja, kun mä olin ne luvannut, kun kakka on potassa). Mä olen NIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN kyllästynyt tähän paskapissa-showhun, varsinkin kun neiti on vielä sitä mieltä että istuisi märissä/haisevissaan ihan niin kauan kuin lystää ja mun pitää väkisin vaipat vaihtaa. (Menee ihan mistä tahansa vaipasta läpi, kun on jo markkinoiden suurimmat käytössä) Kestojakin on kokeiltu, mutta ne sitten " hautovat" niin, että tuloksena on sitten punainen pylly.
PASKA! PERKELE! HELVETTI! (Ei voi ääneen kirota, kun neiti TIETYSTI heti matkii ja mua ärsyttää vielä kovemmin)
Niin että oliskos vinkkiä? Mun keinot on käytetty. Vai pitääkö mun vaan pitää vaippaa (joista muuten koot on loppu) niin kauan kun ITSE tahtoo?
Tulossa on meinaan toukokuussa toinen vauva ja ei paljon naurata tämän esikoisen vaipanvaihto tämän ison mahan kanssa, mitenkäs sitten kun on kaksi??? IIIIIIIIIIIIIIIKKKK!
Terkuin: Tuuli, ihan hermona kakkatahrojen putsauksesta TAAAS (ja päätti jälleen kerran olla IKINÄ laittamatta tytölle pikkuhousuja, kun se ei KOSKAAN opi kuivaksi)
Kommentit (4)
Meidän poika oli 2.5-v kun alko käämit palamaan pottailussa. Poika istu hetken potalla ja nousi ylös ja teki tarpeensa joko lattialle tai housuun. Mulla oli pinna aika kireällä ja olin ihan varma, että se ei opi ikinä kuivaksi. Menee armeijaankin vaipoissa. Sit mä keksin sattumalta lahjonnan kultaisen tien. Poika himoitsi tarroja ja mä lupasin sille yhden tarran pissasta ja 2 tarraa kakasta, kunhan ne tulee pottaan. Tällä keinolla me saatiin poika potalle ja se oppi kuivaksi todella nopeasti.
Nyt tytär on 2-v ja vierastaa pottaa... Mä suunnittelen sillekkin lahjonta keinoa...
Voimia!
Pojalla ikää nyt 2v.7kk. Itse kyllästyin myös siihen kahden lapsen kakkapepun pesuun ja rupesin opettamaan vanhempaa kuivaksi. Seuraavanlaisia keinoja käytin:
-potta aina näkyvillä kylppärissä
-jatkuvaa kehoitusta, että siihen kuuluu pissata ja kakata - ei vaippaan! Vauvat käyttää vaippoja.
- kuvien tai tarrojen liimaaminen/leikkaaminen seinällä olevaan paperiin (Toimi meillä tosiaan) aina kun pissa tuli
- Vaipat kokonaan pois sisällä ollessa ja heti pois, kun tultiin ulkoa sisälle
- Kestovaippojen käyttö
- Kun housut kastui, kuivat housut tilalle ja sanotaan, että seuraavalla kerralla sitten pottaan
Meillä siis alkutilanne se, ettei potalle suostunut edes istumaan tai jos istui, mitään ei tullut. Aika nopeasi oppi pidättämään pissan, mutta kaikki kakat tuli housuun pari kuukautta. Siihen piti ottaa käyttöön lahjonta leluilla. Lelu oli korkealla kuivausrummun päällä ja sitä ei saanut ennen kuin oli kakannut pottaan. Lelua sai hypistellä, jos yritti istua potalla. Pari viikkoa taisi lelu olla odottamassa siellä korkealla. Kakka tuli ja lelun sai. Laitoin vielä toisen lelun ja kun oli senkin ansainnut, niin lahjontaa ei enää tarvinnut. Korkeintaan palkinnoksi jotain hyvää syötävää.
Vieläkin pissaa ja kakkaa vaippaan, jos sellainen on laitettu, muttei enää housuun pitkään aikaan. Yövaippa onkin sitten jo toinen juttu...
Tsemppiä! (Kyllä muakin otti päähän vielä kolme kuukautta sitten)
.. ja miten usein on itsestä tuntunu just tuolta lasten kanssa milloin mistäkin asiasta!
Mut pottajuttu on kyl sellainen, ettei siihen voi pakottaa ja toiset vaan kypsyy myöhemmin kuin toiset eikä lapsellasi tosiaankaan ole ikää vielä edes kauheasti, tiedän monia paljon vanhempia ketkä on vielä ihan vaipoissa. Liika patistaminen (negatiivinen) saattaa vaan hidastaa hommaa.
Onko teillä alapääsuihkua vessan pöntön vieressä? onnistuisiko pyllyn pesu siinä, niin ei tarvitsisi painavaa lasta nostella?
Mut sitten vielä tuosta lahjonnasta, joka kyllä on meilläkin toiminu kaikkien kolmen kohdalla heti kun yhtään ovat olleet innokkaita pottahommiin. Eli olen antanu xylitol karkin joka kerta kun pottaan on tuotos tullut, kakasta on saanu kaksi karkkia. Aluksi ovat olleet yli-innokkaita ja käyneet hyvinkin tiheään potalla, mut pian homma on rauhoittunu ja parissa kolmessa viikossa karkitkin unohtunu.
mut meinasin kuolla nauruun, kun luin sun vuodatuksen :-) Olisi hyvä idea laittaa tänne oma kiroilupalsta, jossa me vanhemmat voitaisiin ladata kiellettyjä sanoja oikein roppakaupalla, kun kotona ääneen ei voi sanoa. Meilläkin 2v. neiti kulkee antennit pystyssä ja toistaa kaiken sanomani...
Mutta odotan myös muiden ehdotuksia/kommentteja sinulle, meillä samantapainen tilanne, vaikka tosiaan meidän neidillä ikää vasta 2v. Pottailu toimi jo jotenkin puolisen vuotta sitten, nyt ei juuri tulosta, ja tuntuu että potta on lapselleni se pahin kirosana, huuto alkaa heti kun sitä ehdotan. Mutta meillä vauva 4kk, taantuma tuli siis vauvan syntymän jälkeen.