Lapsen passi eroperheessä
Miten olette ratkaisseet asian eroperheessä? Kumman vanhemman luona lapsen passia pidetään? Lähivanhemman vai etävanhemman, vai onko mitään väliä? Ja saatteko passin vanhemmalta sitä pyytämällä kun kyseessä lapsen yhteishuoltajuus.
Kommentit (27)
Passia säilytetään lähivanhemman luona. Etävanhempi saa passin tarvittaessa.
Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Vierailija kirjoitti:
Passia säilytetään lähivanhemman luona. Etävanhempi saa passin tarvittaessa.
Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Nimenomaan samaa mieltä! Halusin vain tarkistaa asian. Tilanne se, että lapsi oli etävanhemmalla lomalla, ja tarvitsivat passia. Nyt ei anna sitä takaisin. Neuvoja mitä tehdä? Sanoin exälle, että passi on lapsen kotona, siellä missä lapsi pääsääntöisesti asuu, eli minun luonani. Vastasi, että on se koti hänenkin luonaan ( lapsi siellä joka toinen viikonloppu ) eikä anna passia takaisin.
Meillä miehen pojan passi on täällä, etävanhemmallaan. Äiti saa sen kyllä jos tarvetta löytyy. Meidän kanssa poika on matkustanut ja me passi ollaan hankittukin.
Luojan kiitos mulla on yksinhuoltajuus...
Surullista, että teillä ei taida olla välit ihan kohdallaan.
Lapsella on yhteishuoltajuudessa vain yksi osoite, jossa on kirjoilla ja se on lähivanhemman luona. Lähivanhempi on ensisijaisesti vastuussa lapsesta ja lapsen asioista, vaikka lasta koskeviin merkittäviin päätöksiin tarvitaankin tyypillisesti myös etävanhemman suostumus. Passi nyt lähtökohtaisesti kuitenkin säilytetään siellä, missä lapsi on kirjoilla.
Lastenvalvojaan välittömästi yhteys. Tuollaiset passin kanssa leikkimiset otettanee vakavasti, kun siihen kuitenkin liittyy mahdollisuus lapsen kuljettamiseen pois maasta.
Meillä kulkee muksujen mukana pikkuboxi jossa kelakortit, passit, astmalääkkeet, laastarit yms. nopea apu, ei oo ainakaan siitä kiinni, ettei oo muistanut apteekissa käydä. Hyvin toiminut. Ei kai tollasesta nyt ongelmaa kannata tehdä, jos välit kunnossa? Meistä on kiva hypätä joskus extempore Tallinnan laivaan vapaapäivänä, joten ei siinä sitte passia metsästellä, jos exä onkin jossain toisaalla itse.
No meillä on siellä missä viimeksi on tarvittu. Ja huolehditaan ajoissa ennen reissua siihen kotiin mistä reissuun lähdetään. Kaikesta voi tehdä arvovaltaongelman jos haluaa. Mitä väliä missä passi jos sitä ei tarvita, kunhan tallessa? Eikä tuo lapsen kaappaus taida olla niitä yleisimpiä ongelmia suomalaisissa avioeroperheissä, tilastojen mukaan suurin osa kun on syntyperältään kantasuomalaisia.
Kannattaa miettiä, että jokainen tällainen kiista jonka exänsä kanssa aloittaa kolahtaa niiden lasten kannettavaksi, he aistivat kuulevat ja näkevät kuinka "aikuisesti" vanhemmat vanhemmuuttaan hoitavat.
Vierailija kirjoitti:
Lastenvalvojaan välittömästi yhteys. Tuollaiset passin kanssa leikkimiset otettanee vakavasti, kun siihen kuitenkin liittyy mahdollisuus lapsen kuljettamiseen pois maasta.
Ajattelin ihan samaa, mutta taitaa lastenvalvojat olla lomalla heinäkuun. Mies osaa olla todella ilkeä, ja vaikka muoti ilmiö "narsisti" onkin, on mies oikeasti persoonallisuushäiriöinen, siksi ei kauheasti tee mieli alkaa hänen kanssaan kommunikoimaan eikä asiasta vääntämään.
Onko muita tahoja kuin lastenvalvoja, jolle voisin asiasta ilmoittaa ( jos on lomalla )? Mahtavatko ottaa kuinka vakavasti tällaista asiaa, rehellisesti ottaen mua ottaa suunnattomasti päähän, että taas alkaa tämä keljuilu exän puolelta. Hetken menikin jo ihan hyvin. Eihän kai exä voi muutenkaan lasta viedä ulkomaille ilman molempien vanhempien lupaa, tai pitäisi kai edes ilmoittaa siitä lähivanhemmalle? Ja kyseessä ihan suomalainen mies, täysi ku*ipää sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kulkee muksujen mukana pikkuboxi jossa kelakortit, passit, astmalääkkeet, laastarit yms. nopea apu, ei oo ainakaan siitä kiinni, ettei oo muistanut apteekissa käydä. Hyvin toiminut. Ei kai tollasesta nyt ongelmaa kannata tehdä, jos välit kunnossa? Meistä on kiva hypätä joskus extempore Tallinnan laivaan vapaapäivänä, joten ei siinä sitte passia metsästellä, jos exä onkin jossain toisaalla itse.
Tässä oikein fiksu idea :) . Meillä kelakortti on mulla lähivanhemmalla, kun lapsi täällä asuu ja meillä sille enemmän tarvetta. Passi on siellä missä viimeksi tarvittu. Tällä hetkellä mun luona, mutta vuoden taisi olla isänsä luona. Meillä hyvät ja asialliset välit, joten mun mielestä passin sijainnilla ei merkitystä. Mutta jos suhteessa ongelmia niin pitäisin passin lähivanhemman luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ihan samaa, mutta taitaa lastenvalvojat olla lomalla heinäkuun. Mies osaa olla todella ilkeä, ja vaikka muoti ilmiö "narsisti" onkin, on mies oikeasti persoonallisuushäiriöinen, siksi ei kauheasti tee mieli alkaa hänen kanssaan kommunikoimaan eikä asiasta vääntämään.
Onko muita tahoja kuin lastenvalvoja, jolle voisin asiasta ilmoittaa ( jos on lomalla )? Mahtavatko ottaa kuinka vakavasti tällaista asiaa, rehellisesti ottaen mua ottaa suunnattomasti päähän, että taas alkaa tämä keljuilu exän puolelta. Hetken menikin jo ihan hyvin. Eihän kai exä voi muutenkaan lasta viedä ulkomaille ilman molempien vanhempien lupaa, tai pitäisi kai edes ilmoittaa siitä lähivanhemmalle? Ja kyseessä ihan suomalainen mies, täysi ku*ipää sellainen.
No mihin se pojan veisi? Ja mihin sinä olet poikaa viemässä jos passia tarvitset. Rauhoitu, yritä nyt keksittyä lapseen ja jätä tuo katkeruus sivuun. Eikö tuollaisen nakkelun voi jättää huomioon ottamatta kun sillä ei ole käytännön merkitystä? Helppo kutsuaa toista narsistiksi eikä huomata ettei nyt ihan aikuisesti itsekän tadia erossaan käyttäytyä.
Siellä missä se lapsi on. Lopeta tuo pakollinen vänkääminen.
Minun äitini ei suostunut antamaan kelakorttia ja passiani isälleni kun sinne muutin koska??????.
Omasta päätöksestäni 14v.
Kontrollifriikit kyllä vieläkin puistattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin se pojan veisi? Ja mihin sinä olet poikaa viemässä jos passia tarvitset. Rauhoitu, yritä nyt keksittyä lapseen ja jätä tuo katkeruus sivuun. Eikö tuollaisen nakkelun voi jättää huomioon ottamatta kun sillä ei ole käytännön merkitystä? Helppo kutsuaa toista narsistiksi eikä huomata ettei nyt ihan aikuisesti itsekän tadia erossaan käyttäytyä.
Kuten jo mainitsin, mies on ihan psykiatrin toimesta saanut diagnoosin persoonallisuushäiriöinen... Harmittaa se, että alkaa taas tuo kaikenlainen ketkuilu. Mulle toisaalta ihan sama, missä passi on, jos välit olisivat normaalit exään ja hän olisi terve. Tuolla aiemmin oli kerrottu boxista, joka kulkee lapsen matkassa mukana, se on tosi hyvä ajatus, mutta toimisi tässä tapauksessa vain silloin, kun exällä "vakaa" kausi meneillään.
Kyllä se on kätevää, kun ei tartte tuollaisellakaan päätään vaivata. Kaikki yhdessä osoitteessa.
Minä tuhosin lapsen passin kun mun Ex halusi viedä lapsen Turkiin. No, ei vie ja kuinka oikeassa olinkaan.
Mies
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kätevää, kun ei tartte tuollaisellakaan päätään vaivata. Kaikki yhdessä osoitteessa.
Vau!!!
Tarvitsi kumminkin tänne kommentoida...
Poliisilta apua passin pois hakemiseksi? Vailla seuraavan kerran kun viet lapsen isänsä luokse.
Passi kulkee lapsen repussa, niin kuin henkkari yleensäkin.
Vierailija kirjoitti:
Noo, koittaa se aika sullekin, kun huomaat miehes olevan täys kusipää tai sit sua ei kiinnosta se enää yhtään.
Ei helvetti, oikeesti..?!?!?