Mikä mahtaa olla Pokemon Go -pelin todellinen tarkoitus?
Pelin on kehitellyt amerikkalainen, tarkemmin kalifornialainen yritys.
Hyvää pelissä on se, että se saa nuoret liikkumaan. Nuoret ovat varmaan tähänkin saakka aina pitäneet älylaitettaan mukanaan ja siinä paikannusta päällä. Mutta osalle peli voi olla tuohon tapaan totuttelemista.
Pelejä ja sovelluksia tarjoavat yritykset tallentavat tiedot ihmisten (tarkemmin laitteiden) liikkumisesta ja luovuttavat ne eteenpäin. Laitteiden ympäristön ääniä voi myös mikrofonin avulla kuunnella käyttäjän tietämättä, ja kameranäkymää saada myös ilman, että laitteen varsinainen käyttäjä sitä tietää.
Nuoret eivät välitä siitä, että heitä ja heidän laitteitaan käytetään tiedonkeruuseen ja jopa vakoiluun. Ihan sama. Ihan sama.
Kommentit (69)
Ehkäpä pelin avulla profiloidaan yllytyshulluimmat ihmiset, jotka voi ottaa helposti johonkin muuhun käyttöön? Kai sillä saa tietoja myös siitä, miten hulluihin ja vaarallisiin paikkoihin ja tilanteihin ollaan menossa epäröimättä pelkän napinpainalluksen tyydytyksen perässä. Se on varma, että jossakin kehittelylaitoksessa raikuu nauru nyt ja pitkään.
Olisi kiintoisaa tietää, miten viime kädessä päätetään ne paikat, joihin Pokeja sijoitetaan. Käsittääkseni ovat yleensä jotain nähtävyyksiä tai suosittuja paikkoja, mutta millä tietämyksellä ne silti on valittu? Onko Suomen kohteissa mukana suomalainen asiantuntija sijoittelemassa? Vain onko sijoitteluun käytetty jo olemassaolevia tietoja siitä, missä ihmisiä liikkuu paljon? Entä kohteet, joissa ihmisiä liikkuu vähän?
Luultavasti pelin avulla voidaan saada haaviin joitain henkilöitä, joista halutaan lisätietoa. Tämän henkilön liikkumisen perusteella kohde voidaan sijoittaa kartalle online, eli se sattuu ilmestymään juuri sinne missä henkilö on tai minne hänen halutaan menevän. Spekulaatiota, koska en ole perehtynyt peliin tarkemmin. Luultavasti NSA:lla kuitenkin on suora pääsy tietoihin ja mahdollisuus vaikuttaa stoppeihin.
Ikään kuin kännykkä kädessä käveleminen olisi nuorisolle parasta liikuntaa! Liikunnan pitää hengästyttää! Tuo on 90-vuotiaiden vanhusten liikuntaa, kävely katse alas suunnattuna kädet liikkumattomina!
Se on perkeleen juoni Venäjän kansan hajottamiseksi.
http://yle.fi/uutiset/mobiilipeli_pokemon_go_nostattaa_tunteita_venajal…
Miksi sitä puhelinta pitää pitää käsivarren mitan päässä eikä normaalisti? Katselin eilen kahta säntäilijää, onneksi liikenne oli jo hiljennyt iltaa vasten.
Voisiko joku kertoa miten tuo eroaa siitä miten parikymppiset tätä ennen ovat kadulla liikkuneet? Känny kädessä ja katse kännyssä
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa miten tuo eroaa siitä miten parikymppiset tätä ennen ovat kadulla liikkuneet? Känny kädessä ja katse kännyssä
Vapaudenpatsasasento ja katse kohotettuna kännykkään. Eli vaihtelua asentoon ja parempi ergonomia, mutta keskittyminen ympäristöön heikompi.
No siis jos jotakuta nyt kiinnostaa mun tylsä elämä, himan ja duunipaikan välisen matkan äänet, kotipihani näkymä...niin mun puolesta saa kyllä vakoillakin. Ei mulla ole mitään salattavaa. Ja ne joilla on tuskin pelaavat kyseistä peliä tai laittavat paikanninta päälle muutenkaan. 😅
Arvelen, että pelaaminen.
Käytiin eilen jälkikasvun kanssa pokemoneja etsimässä. Meillä oli ihan kivaa kun käveltiin ja käveltiin, eikä malttanut lopettaa ollenkaan kun aina jostakin sain yhden kiinni. Minusta on järkevää jos pelaaminen tapahtuu tuolla tavalla ulkona liikkuen. Vähän kuin geokätköilyä. Sitäkin meillä on harrastettu.
Mitä ihmeen hyötyä siitä millekään taholle on jos nyt voikin sitten seuraakin ihmisten liikkumista kaupunkien keskustoissa? Kun jokainenhan kai tajuaa, että siinä liikutaan ihan sinne ja tänne sen pelin perässä, eikä mitään oikeaa asiaa toimittaen.
Näillä tiedoilla ihan piristävä uutuus pelitarjontaan.
Vierailija kirjoitti:
No siis jos jotakuta nyt kiinnostaa mun tylsä elämä, himan ja duunipaikan välisen matkan äänet, kotipihani näkymä...niin mun puolesta saa kyllä vakoillakin. Ei mulla ole mitään salattavaa. Ja ne joilla on tuskin pelaavat kyseistä peliä tai laittavat paikanninta päälle muutenkaan. 😅
Jos mietitään, miten Ranskassa ja Belgiassa on jo normaali näky poliisit mellakkavarusteissa ja konekivääreissä kadulla partioimassa niin voidaan kehitellä näkyä vähän pidemmälle. Tulee ulkonaliikkumiskieltoja, valvotaan kuka tapaa ketäkin, kielletään tietynlaiset kokoontumiset (uskonto, politiikka, vastarinta tms.). Siinä vaiheessa sinä lampaana istut kotona sohvalla, mutta joku toinen haluaisi elää laajempaa elämää, jonka valtiovalta on kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei olekaan siitä, onko sinulla salattavaa, vaan että sinun kännykkääsi voidaan käyttää tiedonkeruuseen. Lähiympäristön kuunteluun ja kamerakuvan saamiseen.
Jo pitkään Yhdysvallat on kerännyt kaiken datan, vaikka ei osaa sitä vielä seuloa ja hyödyntää. Tiedonkeruu ja sen tallentaminen on heille pakkomielle. Itse en halua tehdä tuota heille ilmaisena työnä vapaa-ajallani siitä riippumatta, onko minulla henkilökohtaisesti salattavaa vai ei.
Kai otat huomioon, että ainakin uusimmat (kuten oma 3v vanha) Androidit kysyvät käyttäjältä lupaa noihin erikseen joka sovelluksen kohdalla? Annoin Pokemon GO:lle luvan GPS-paikantaa minut, kameran käyttöä en sallinut, kun en kuitenkaan käytä sitä ominaisuutta akunkeston takia.
Ei ihme että akku loppuu niin nopeasti...
Vierailija kirjoitti:
Kai otat huomioon, että ainakin uusimmat (kuten oma 3v vanha) Androidit kysyvät käyttäjältä lupaa noihin erikseen joka sovelluksen kohdalla? Annoin Pokemon GO:lle luvan GPS-paikantaa minut, kameran käyttöä en sallinut, kun en kuitenkaan käytä sitä ominaisuutta akunkeston takia.
Ja uskot, että kameraasi ei päästä tarvittaessa, vaikket olekaan antanut lupaa?
Etkö ole lukenut laitteisiin viranomaisten määräyksestä jätettävistä takaporteista? Ne mahdollistavat pääsyn laitteeseesi täysin siitä riippumatta oletko lupia antanut.
Kamerakuva ei kuitenkaan ole se olennainen, vaan tavoite on periaatteessa saavutettu, kun ihmiset kuljettavat älylaitettaan kaikkialla mukanaan paikannus päällä.
Ja mä luulin, että mulla kiristää pipo ja on foliohattukin päässä!
Mikä taho oikeasti pystyisi seuraamaan monen miljoonan ihmisen liikkumista vaikka se olisi mahdollistakin? Ja mitä kuvittelisi hyötyvänsä siitä? Kohdennettua mainontaa voi harrastaa vähemmälläkin vaivalla.
Todellinen tarkoitus on tehdä rahaa pelinkehittäjille. Niin kuin kaikkien muidenkin pelien.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä luulin, että mulla kiristää pipo ja on foliohattukin päässä!
Mikä taho oikeasti pystyisi seuraamaan monen miljoonan ihmisen liikkumista vaikka se olisi mahdollistakin? Ja mitä kuvittelisi hyötyvänsä siitä? Kohdennettua mainontaa voi harrastaa vähemmälläkin vaivalla.
Kysy Neuvostoliitosta ja Pohjois-Koreasta onko mahdollista rajoittaa ja valvoa ihmisiä. Ja kysy itseltäsi, miksi tosi moni poliitikko (mm. Jenkkilän pressat ja suomenkin poliittinen eliitti) puhuu uudesta maailmanjärjestyksestä (NWO). Jos maailma yhdistetään, on ihan selvä ettei koko maailman väestö pysy säyseänä ilman vahvoja rajoituksia ja valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Todellinen tarkoitus on tehdä rahaa pelinkehittäjille. Niin kuin kaikkien muidenkin pelien.
Ja kaiken muun viihteen, kaupallisen toiminnan, yrittämisen, työnteon...
Lääkkeet