20-vuotias ei ole aikuinen.
Sen ikäinen ei kykene tekemään itsenäisiä päätöksiä tai ottamaan vastuuta teoistaan.
Kommentit (10)
Mikähän mä sitten mahdan olla, vauva vai? Vai kenties imeväinen? Taapero, ehkä?
t. 14v
Voi se aikuinen olla, mutta ainakin itse olin pihalla kuin lumiukko sen ikäisenä, kun ei tiennyt puoliakaan miten mitkäkin asiat maailmassa toimivat, kun niitä ei ollut kerennyt tulla vastaan. Esim. oman asunnon osto jne.
Sinkkumies
Mä olin sen ikäisenä äiti, tein töitä ja opiskelin. Ihan hyvin pystyin vastuuni kantamaan ja asiat hoitamaan
Aikuisuus on käsitteenä kiinni yhteiskunnallisesta, historiallisesta ja kulttuurillisesta tapahtumakontekstista, joten sen olemus on puhtaasti filosofinen, enkä siksi ala väitellä sen luonteesta. Mitä taas tulee itsenäisiin päätöksiin ja vastuun kantoon, sen ikäisenä on täytynyt päättää jo ainakin kerran tulevaisuudestaan opiskelupaikan/paikkojen muodossa, tutustua byrokratian koneistoon eri elämän osa-alueilla, hakea töitä (ja tässä maailmantilanteessa todennäköisesti pettyä raskaasti useampaan kertaan), käydä armeija, ja ylipäätään koettaa päästä elämään kiinni miten parhaiten taitaa.
Omalta osaltani olen kyllä tehnyt nämä päätökset ja ottanut vastuun niiden tuloksista täysin itsenäisesti.
Ikävää rikkoa pilvilinnasi, mutta kyllä 20-vuotias on jo aikuinen. Sen ikäinen osaa jo ottaa vastuun teoistaan, rikosoikeudellisen vastuun ikäraja ei turhaan ole 15 vuotta.
Sulla Ap taisi unohtua kahden ja nollan välistä piste välistä. - Toisin sanoen kaksivuotiaan ei tarvitse vielä kyetä itsenäsiin päätöksiin ja olemaan aikuinen.... Vähän kyllä alan epäillä, että sinulla itselläsi on jäänyt jokin kesken, kun taitaa olla 57 aloitus tästä aiheesta viimeisen viikon aikana.
Joskus oli laissa ja kai vieläkin että alle 18-vuotias on lapsi, alle 21-vuotias täysi-ikäinen on nuori ja vasta sitten 21 vuotiaana aikuinen.
En tosiaan tiedä onko näin enää, saisi kyllä olla.
Ikä jankkaaja ei ole normaali järkinen oikeuskelpoinen ihminen.
Ikä jankkaaja ei pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä tai ottamaan vastuuta elämästään.
Jotkut pystyy jotkut ei