Terveellinen ruokavalio ja ympäristön reaktiot
Syön terveellisesti monestakin syystä. Tämä on ikävä kyllä ongelma muille ihmisille. Vuosien tottumuksen jälkeen ruokavalioni on itsestäänselvyys enkä koe todellakaan joutuvani kituuttamaan tai koko ajan kieltäytymään jostakin. En vain tahdo kestää sitä kummastelua mitä syömiseni ja esim. lounasevääni töissä saavat osakseen. Tuntuu että muut kokevat painetta selitellä omia ns. epäterveellisiä ruokiaan ja ihmetellään että miten sä aina vedät noita kasviksia ja löysäisit nyt pipoa joskus ja ota vaan edes yksi kakunpala.
Totuus on kuitenkin se että saan vatsanväänteitä siitä yhdestäkin keksistä ja toisekseen syön juuri niinkuin haluan ja erittäin herkullisesti. Lisäksi minulla on terve ja hyvinvoiva olo.
Miten ihmeessä yhä nykyään on vallalla ajatus että jos syöt muuta kuin uunimakkaraa tai pizzaa niin olet kitudieetillä kärvistelevä epäihminen?
Kommentit (22)
Kerro, ap, ruokavaliostasi tarkemmin. Kiinnostaa itseänikin terveellinen syöminen.
Minä myös syönyt töissä jo vuosikaudet omia eväitä.
Eipä ole työkaverit hirmuisesti kommentoineet, kait sillä on osaksi vaikutusta, että olen aika isokokoinen kuntosalia harrastava mies.
Ja ei, ruokani ei ole sitä mitä TV-ruudut syyltävät kuntosaliharrastajien ruokavalion olevan, vaan se muistuttaa paleoruokavaliota.
Vointi ja terveys onkin ollut hyvä.
Vika ei ole sinussa eikä ruokavaliossasi vaan työkavereissasi. Olen iloinen, että omat työkaverini pikemminkin ihastelevat terveellisiä eväitäni ja tottumuksiani.
Ei kukaan ole kommentoinut ja työkokemusta on useista työpaikoista, kuka viitsii kommentoida. Nykyisin syön todella terveellisesti, sairaudestani johtuen. Millä alalla ap olet?
En huomio jos joku sanoo että on oikein salaattiakin otettu evääksi jos sellaista syön. Ei haittaa minua millään tavalla, ei edes vaikuta väleihin kyseisen huomauttelijan kanssa en reagoi aiheeseen niin se ei ole ongelma, siinäpähän puhuu mitä puhuu. Eli älä keskity noin epäolennaiseen niin ongelma poistuu.
Ei ruokavaliossani ole mitään ihmeellistä. Syön kasviksia, hedelmiä, kalaa, jonkin verran lihaa, kananmunia, öljyjä, pähkinöitä ja siemeniä, gluteenittomia viljoja ja siinäpä se. Viiniä juon joskus. Käytännössä -ton-tön -muodossa ilmaistuna se on gluteeniton, maidoton ja niin sokeriton ja lisäaineeton kuin mahdollista. En syö mitään eineksiä, karkkeja, keksejä, jäätelöitä, leivonnaisia ym. Tämä sopii minulle todella hyvin.
Oletko selkeästi alipainoinen? Sitten kyse saattaa olla myös ihan huolesta mahdollisen syömishäiriön takia.
Ortoreksia on nykyään aika yleistä, ja jos ihmisistä näyttää, että syöt kovin rajatusti tai yksipuolisesti, niin voivat huolestua.
Mutta jos olet ihan terveen kokoinen etkä pakkomielteinen ruoan terveellisyyden suhteen, niin sitten ovat varmaan vaan kateellisia siitä että oma itsekuri ei ole yhtä kova.
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokavaliossani ole mitään ihmeellistä. Syön kasviksia, hedelmiä, kalaa, jonkin verran lihaa, kananmunia, öljyjä, pähkinöitä ja siemeniä, gluteenittomia viljoja ja siinäpä se. Viiniä juon joskus. Käytännössä -ton-tön -muodossa ilmaistuna se on gluteeniton, maidoton ja niin sokeriton ja lisäaineeton kuin mahdollista. En syö mitään eineksiä, karkkeja, keksejä, jäätelöitä, leivonnaisia ym. Tämä sopii minulle todella hyvin.
Kerro niille, että sinulla on keliakia, niin huomauttelut loppuu. Oletan, että on, koska muuten gluteenin välttelylle ei ole mitään perusteita, ja sinua pidettäisi ihan oikeutetusti taikauskoisena typeryksenä.
Eli olet ihan normaalikokoinen. Jos juot viiniäkin eikä ruokailu ole sulle ahdistuksen aihe, niin tuskin ortoreksiasta on kysymys.
Jätä arvostelijat omaan arvoonsa. Sanot vaan, että tää ruokavalio sopii sulle ja voit vedota vaikka herkkään vatsaan. Vaikka oikeesti tollasia henk.koht valintoja ei pitäis perustella mitenkään, sun oma asiahan se on.
Mäkin olen ituhippi ja syön pupun ruokaa, ihan vaan koska 90 prosenttia ruuasta jota on syön on kasvisruokaa. Pää hajoo, en ymmärrä, että miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että minä nyt vaan tykkään kasvisruuasta.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tuputa valintojaan, ei saa arvosteluakaan osakseen.
Ei pidä paikkaansa.
Kateus siitä, että on jämäkkä ja määrätitoinen = Pitää sen minkä päättää!
Vierailija kirjoitti:
Kun ei tuputa valintojaan, ei saa arvosteluakaan osakseen.
Valitettavasti tämä ei aina päde, joskus ei tarvi kuin kieltäytyä tietystä ruuasta niin joku on jo kyselemässä, ihmettelemässä ja arvostelemassa.
Siinähän se riemu sitten ratkeaa kun vastaat asiallisesti ettei syö lihaa/sokeria/rasvaa/herkkuja/papuja tai jotain muuta "normaalia" ruoka-ainetta.
Ei ole keliakiaa mutta saan vatsavaivoja gluteenista. Tämän olen kertonut monta kertaa. Gluteenittomuushan ei sinänsä hyppää silmille kun samalta se leipäviipale näyttää kuitenkin.-ap
Siis tuo on niin totta.
Ruokavaliolla pidän sairauteni rauhallisena ja en tarvitse siihen lääkkeitä. Lisäksi se on monipuolisesti myötävaikuttanut muitakin hyviä seurauksia.
Eväänäni on ituja, versoja, yrttejä, villivihanneksia, tuoreita kasviksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä ja manteleita. Vihermehuja :)
Kokonaan kasvisruokaa.
Joidenkin työkavereiden toimesta evääni syynätään ja "tarkastetaan". En välitä siitä, vaikka se on ärsyttävää. Olen huomannut, että ajan kanssa eväisiini on alettu tottua ja yhä useammin saan syödä evääni ilman suurempaa ihmettelyä. 😃
Eniten ottaa päähän se asenne että olen joko tiukkapipoinen tylsimys tai sitten hölmö joka ei osaa ottaa elämästä kaikkea irti vetämällä rasvaa ja sokeria. Saatetaan kommentoida että "sori mutta mä en kyllä haluais luopua karkista kun syöminen on elämän nautintoja, kerran täällä vaan eletään". Sitten seuraavana maanantaina aletaan karkkilakkoon.
Siitä olen samaa mieltä että ruoka ja syöminen ovat suuri nautinto. -ap
Vierailija kirjoitti:
En huomio jos joku sanoo että on oikein salaattiakin otettu evääksi jos sellaista syön. Ei haittaa minua millään tavalla, ei edes vaikuta väleihin kyseisen huomauttelijan kanssa en reagoi aiheeseen niin se ei ole ongelma, siinäpähän puhuu mitä puhuu. Eli älä keskity noin epäolennaiseen niin ongelma poistuu.
Eli mitä väliä? Miksi otat pultteja aiheesta. Saavathan he olla mitä mieltä heitä huvittaa, mitä se on sinulta pois?. Suosittelen että opettelet vaihtamaan puheenaihetta, nytkään ei ole mitään tarvetta tälle keskustelulle jos aivan rentoja halutaan olla. On turha kärjistää ja on turha ottaa siitä itseensä. Maailma olisi paljon parempi paikka jos ei otettaisi leirejä noin tarkoin he je heidän epäterveellisyys minä ja minun terveellinen ruokavalio. Hieman kypsyyttä pliis.
En osaa sanoa. Ihmiset eivät koskaan arvostele minua tai valintojani. Ehkä sinä ja muut palstan "miksi ei saa olla sitä ja tätä"-tyypit ovat luonteeltaan tai sosiaaliselta asemaltaan sellaisia, jotka saavat osakseen nokkimista syystä riippumatta.