Miten kateudesta pääsee eroon?
En jaksa enää omia ajatuksiani. Olen ihan hirveän kateellinen elämässä paremmin onnistuneille ystävilleni. Aina kun näemme, heillä on uusia uutisia kerrottavanaan ja olen sen takia jo alkanut vältellä heidän seuraansa, ettei tarvitsisi niin usein pettyä omaan elämäänsä. Olen elämässäni pyrkinyt tietynlaiseen vakauteen ja tavoitellut esimerkiksi vakituista työpaikkaa, omistusasuntoa, avioliittoa ja lapsia. Mitään näistä en ole saavuttanut, ja joka kerta kirpaisee entistä enemmän, kun kuulen ilmoituksen vakityöstä / omasta kodista / naimisiinmenosta / vauvasta. Vihaan tätä. Miten saisin tämän pahan olon loppumaan?
Kommentit (4)
Lopettamalla vertailun muihin ja keskittymällä oman elämän hyviin puoliin.
Ehkä elämällä on sinulle jokin muu tehtävä, kuin mitä luettelit? Jokin tarkoitus, jota et tiedosta nyt kun keskityt vain siihen mitä sinulla ei ole.
Lisäksi sinä näet vain muiden ihmisten ulkokuoren. Et oikeasti tiedä, mitä he kokevat sisäisessä maailmassaan. Ovatko he todella onnellisia vai eivät. He voivatkin olla salaa kateellisia sinulle, koska olet vielä vapaa.
Olen ihan samassa tilanteessa. En voi oikein muuta suositella kuin mindfulnessia. Etsi vaikka netistä pdf:nä the Power of now ja opettele meditoimaan pieniä pätkiä kerrallaan.
Aina voi yrittää ajatella positiivisesti: kun meillä ei noita asioita ole niin niitä ei tarvitse myöskään menettää. Tästä on tie vain ylöspäin.
Keksit ja kaivat esiin ne hyvät puolet jossa olet onnistunut. Teet uuden listan siitä mitä tavoittelet. Olet rehellisesti onnellinen toisten puolesta.
Itse 2vuotta työttömänä ja silti jaksan tukea ystäviä joilla töissä rankkaa :)
Miettimällä, miksi tavoitteesi eivät ole onnistuneet ja mitä olet tehnyt niiden eteen. Oletko esimerkiksi valinnut alan, jolla ei nyt muutenkaan tällä hetkellä tai yleensäkään ole tarjolla vakituisia työpaikkoja? Haluat omistusasunnon, joten olet varmaan pistänyt pätkätöistäsi säästöön rahaa asuntolainan hakemista varten? Vai oletko? Jos et, niin aloita. Naimisiinmeno on vähän kinkkisempi juttu, koska siihen tarvitaan toinen ihminen. Ja samoin vauva, tosin jos hylkäät haaveesi avioliitosta, vauvan saat ilman sitäkin. Jos huomaat, että et oikeastaan olekaan tehnyt kaikkea mahdollista saavuttaaksesi tavoitteesi, niin sitten on ihan turhaa olla kateellinen niille, jotka ovat tehneet. Vähän kuin kadehtisi toiselta lottovoittoa, vaikka itse ei edes lottoa.