Onko ICE-merkityistä numeroista hyötyä? Miten ambulanssi saa puhelimesi auki?
Eli suositellaan laitettavaksi kännykän puhelinluetteloon se numero, mihin hädän tullen ambulanssimiehistö soittaa.
Eli tyyliin: ICE Pekka 044 1234 567
Mutta miten ambulanssissa saadaan tajuttoman puhekin auki, jotta saadaan tuo ICE-numero, johon soittaa?
Kommentit (75)
Samalla tavalla kuin hätänumeroonkin pääsee soittamaan ilman koodeja ym.
Mulla on ICE tiedot kännyn lukitusnäytöllä.
Ei saada auki mitenkään. Tuo on vanhaa tietoa, että olisi hyötyä. Aikaa ei kuluteta siihen, että yritetään saada puhelin auki.
Kokeileppa laittaa puhelimeen ICE tiedot. Huomaat, että ne saa näkyviin vaikka puhelin on lukittuna. Muutenhan niistä ei tosiaan olisi mitään hyötyä.
Painamalla "Hätätilanne" ja "SOS-tiedot".
Älypuhelimen ulkokuoreen tai sinne sisäpuolen kanteen kantsii näkyvälle paikalle teipata vahvalla teipillä parin läheisimmän ihmisen kännynumerot ja koodata ne ICE. In case of emergency.
Huaweista en ainakaan pysty soittamaan kuin 112 jos suojaus on päällä. Kuulemma iPhoneissa on jokin systeemi, jolloin myös ICE-numeroihin pystyy soittamaan ohi suojauksen.
Vierailija kirjoitti:
Ei saada auki mitenkään. Tuo on vanhaa tietoa, että olisi hyötyä. Aikaa ei kuluteta siihen, että yritetään saada puhelin auki.
Riippuu kännystä. Mulla känny lukossa jos se on yli 10m päässä mun kellosta, eli jos bluetooth yhteys kännyllä ja kellolla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia joku moderni puhelin.
iPhonessa on mahdollisuus laittaa erikseen ICE-yhteystiedot, jotka saa näkyviin ilman suojakoodia. Ne tosin ovat aika mutkan takana (suojakoodi -> Emergency -> Medical ID), joten on hyvin epätodennäköistä, että kukaan niitä osaisi sieltä tiukan paikan tullen kaivaa esiin. Harva iPhonen käyttäjä varmaan edes tajuaa niitä sinne laittaa.
No itellä on sormenjälkilukitus, joten ellei mun peukalot ole irronneet niin ei ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ICE tiedot kännyn lukitusnäytöllä.
tämä on toinen tapa. Idioottivarma tapa on kirjoittaa ne lapulle ja teipata ne kuoreen. Jos puhelin menee mäsäksi tai akku loppu whatever. Siinä lapulla ne on ja pysyy vaikka menis sähköt.
Mulla onkin Nokia 215, ei ongelmaa (paitsi jos ei osaa avata näppäinlukkoa)
Ainakin iPhonessa siinä kohtaa, missä puhelin kysyy pin-koodia, lukee alareunassa 'hätätilanne'. Sinne saa tallennettua ICE-numeroita ja omia esim. lääkeallergioita, veriryhmän ymsyms. ja se aukeaa ilman pääsykoodia. Muista puhelinmalleista ei tietoa, mutta luulisi, että tuollainen löytyy. Toiminta olettaa tietysti sen, että ensihoitajat tietävät nämä käytännöt, mutta luulisi, että opetetaan jossain vaiheessa?
Vierailija kirjoitti:
ICE = in case of emerency
Eli sieltä pelastuslaitoksen pitäisi saavuttaa potilaan läheinen.
Voi vitun urpo :DD Onko sulla lukihärö
Miksei voi olla vain siinä suojakuoressa tavalliselle lapulle kirjoitettu ne numerot? Kuka alkaa hätätilanteessa niitä puhelimia tutkimaan? Lapusta numerot näkis heti.
Vierailija kirjoitti:
No itellä on sormenjälkilukitus, joten ellei mun peukalot ole irronneet niin ei ongelmaa.
Tosi siistii.
Olihan se alkujaankin outo juttu. Ei siinä hätätilanteessa aleta soittelemaan, vaan hoidetaan kuten ennenkin.
Soittaako sitä paitsi ambulanssi yhtään kenellekään omaiselle? Yleensä vasta sairaalassa hoidetaan yhteydenotot ja olet itse jossain vaiheessa siellä asioidessasi varmaan ilmoittanut jonkun omaisen järjestelmään. Hänelle soitetaan ja jos lähintä omaista ei ole merkittynä, se selvitetään tuossa tuokiossa poliisilta.
ICE = in case of emerency
Eli sieltä pelastuslaitoksen pitäisi saavuttaa potilaan läheinen.