Onko toisen lapsen hankinta raha kysymys?
Esikoiselle toivoisimme sisarusta ja haluaisimme toisen lapsen, mutta olemme pieni palkkaisia duunareita. Rahan kanssa on välillä tiukkaa. Tällä hetkellä kyllä riittää mutta pelkäämme että toisen kanssa ei.
Onko tämä syy jättää toivottu lapsi tekemättä? Oletteko joutuneet pohtimaan samaa asiaa? Onko teillä välillä tiukkaa rahasta lapsiperheessä?
Kiitos :)
Kommentit (26)
Jos rahatilanteen paranemista ei ole tiedossa, niin älkää tehkö toista. Lapsen kulut tulevat kasvamaan rajusti hänen kasvaessaan!
Enpä ole pahemmin laskenut. Olen aina ollut yrittäjä ja lapsia on seitsemän. Töitä olen tehnyt niin äitiyslomilla kuin muutenkin. Rahasta on ollut tiukkaa ja lapset ovat kasvaneet siinä yrityksen keskellä. Hoidossa ei ole kukaan ollut, mutta joskus on hiukan uupumus ollut päällä..
Jos lapsen hankintaa pitää laskimen kanssa miettiä, kannattaa kyllä miettiä niitä omia kulutustottumuksiakin ja missä asuu..
Mitkä ap teidän perheen tulot on? meillä koko perheen tulot n 2500€/kk nettona siksi lapsiluku jäi yhteen. t.nro 2
Meiilä suurin piirtein 2800e nettona. Tuntuu vain pahalta koska me todella haluaisimme toisen lapsen.. :( Meillä ei ole mitään asunto- eikä autolainoja. Asumme pk seudulla.
Onko päätös ollut teille helppo tai jotenkin jo itsestäänselvyys, jotka rahan takia ette ole toista tehnyt?
Sanoisin, että toinen lapsi ei ole kynnyskysymys, jos on varaa yhteen. Kolmas lapsi on, koska silloin pitää olla iso auto, asunto, ja päivähoitomaksut on massiiviset ja lisäksi tulee niin paljon poissaoloa ja ansionmenetystä vanhempainvapaiden ja hoitovapaan takia.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiselle toivoisimme sisarusta ja haluaisimme toisen lapsen, mutta olemme pieni palkkaisia duunareita. Rahan kanssa on välillä tiukkaa. Tällä hetkellä kyllä riittää mutta pelkäämme että toisen kanssa ei.
Onko tämä syy jättää toivottu lapsi tekemättä? Oletteko joutuneet pohtimaan samaa asiaa? Onko teillä välillä tiukkaa rahasta lapsiperheessä?
Kiitos :)
En tiedä, mutta voi olla rahakysymys.
Kaljan ja tupakan kun jättää pois niin löytyy jo kummasti enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että toinen lapsi ei ole kynnyskysymys, jos on varaa yhteen. Kolmas lapsi on, koska silloin pitää olla iso auto, asunto, ja päivähoitomaksut on massiiviset ja lisäksi tulee niin paljon poissaoloa ja ansionmenetystä vanhempainvapaiden ja hoitovapaan takia.
Miksi kolmen lapsen kanssa tarvitsee ison auton? Normaali henkilöauto riittää, neljännen kanssa tarvitsee jo tila-auton. Kaupunkialueella taas vain idiootit kulkevat autolla.
Vierailija kirjoitti:
Meiilä suurin piirtein 2800e nettona. Tuntuu vain pahalta koska me todella haluaisimme toisen lapsen.. :( Meillä ei ole mitään asunto- eikä autolainoja. Asumme pk seudulla.
Onko päätös ollut teille helppo tai jotenkin jo itsestäänselvyys, jotka rahan takia ette ole toista tehnyt?
Tämä on täysin vilpitön kysymys, mutta mihin rahanne kuluvat jos 2800e nettona tekee tiukkaa? En itse vielä ole perheellinen, joten asia kiinnostaa enkä yritä tällä loukata tai kyseenalaistaa valintojanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin vilpitön kysymys, mutta mihin rahanne kuluvat jos 2800e nettona tekee tiukkaa? En itse vielä ole perheellinen, joten asia kiinnostaa enkä yritä tällä loukata tai kyseenalaistaa valintojanne.
Samaa mietin minäkin. Yksi lapsi ei kustanna todellakaan niin paljoa, itseasiassa ei juuri mitään aikuiseen nähden.
Aina se on rahakysymys.
Kannattaa todella pohtia tuleeko olemaan varaa. Lastenkulut kun tosiaan vaan kasvavat kuin ikää tulee.
Meillä jää toinen tekemättä, koska talouden tulevaisuus on epävarma. Mies on alalla, jossa on suuri työttömyys. Tällä hetkellä töitä, mutta ei ikinä tiedä kuinka kauan. Minä tienaan bruttona hiukan päälle kaksi tuhatta kuukaudessa. Yhden kanssa pärjäämme, vaikka vain minä olisin töissä. Kahden kanssa tekisi tiukkaa, varsinkin sitten kun lapset olisivat kouluikäisiä. Nyt yhden kanssa pystymme myös säästämään sekä lapselle, että muutenkin pahanpäivänvaralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin. Yksi lapsi ei kustanna todellakaan niin paljoa, itseasiassa ei juuri mitään aikuiseen nähden.
Huoh.
Se yksi lapsi kasvaa ja syö pian enemmän kuin aikuinen, tarvitsee vaatetta vuosittain koko vaatekerran kaikkine kenkineen sun muineen ainakin sen 16-17 vuotta.
Se lapsi kuluttaa harrastuksiin rahaa siinä missä aikuinen, paitsi että monet harrastusvälineetkin täytyy päivittää paljon useammin kuin aikuisella.
Teinit kuluttavat enemmän lämmintä vettä ja sähköä kuin aikuiset.
Opiskelu maksaa, ajokortit maksavat.
Voi kokemuksesta sanoa, että lapset ovat paljon kalliimpia kuin aikuiset ja kahta ei saa yhden hinnalla.
Siis tällä hetkellä on tiukkaa koska olen hoitovapaalla, en osaa sanoa kuinka sitten kun olemme töissä ja tuon 2800e tienaamme.
Asumiskustannuksiin menee n 800e + muut laskut päälle, reilu 1000e kuusta riippuen.
Toistaiseksi meillä on mennyt suht vähän rahaa kun paljon ollaan otettu vastaan sukulaisilta ja hyödynnetään kirppareita/käytettyä. Ruuat tehdään itse jne. Varmasti suurimmat hankinnat menisi vielä pikku kakkosellekin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää toinen tekemättä, koska talouden tulevaisuus on epävarma. Mies on alalla, jossa on suuri työttömyys. Tällä hetkellä töitä, mutta ei ikinä tiedä kuinka kauan. Minä tienaan bruttona hiukan päälle kaksi tuhatta kuukaudessa. Yhden kanssa pärjäämme, vaikka vain minä olisin töissä. Kahden kanssa tekisi tiukkaa, varsinkin sitten kun lapset olisivat kouluikäisiä. Nyt yhden kanssa pystymme myös säästämään sekä lapselle, että muutenkin pahanpäivänvaralle.
Ihmisten pitäisi ajatella enemmän tällä tavalla. On myös lapsen etu, että perhekoko suunnitellaan taloudellisten seikkojen mukaan eikä vain sen perusteella, että "kun mä niin paljon haluaisin vielä yhden".
Me taas olemme tinkineet monesta asiasta koska halusimme nämä lapset. Omat tarpeet tulevat toissijaisena. Koskaan ei ole nähty nälkää tai kuljettu risaisissa vaatteissa.
Meillä netto noin 4200e ja luulen, että meillä on varaa kahteen lapseen. Yksi jo on.
Me jätimme toisen lapsen tekemättä rahan takia.