Kysymys sienien keräyksestä myyntiin
Rahasta tiukkaa. Ajattelin kerätä kanttarelleja ja yrittää myydä. Olen niitä ennenkin kerännyt vanhemmilleni (en itse syö), mutta mietin että millaisena niitä yleensä myydään? Minkä verran puhdistan? Miten varsi, onko ok jos katkaisen veitsellä se multaisen alaosan (juuren?) pois. Millaisessa astiassa olisi hyvä myydä? Entä hinta? Auttakaa persaukista :)
Kommentit (17)
Laita sellaisiin muovisiin rasioihin tai muovipusseihin mihin pakataan eväitä. Ei mitään pahvisia astioita koska sienet kerää pahvin makua. En tiedä miten tarkasti ne pitäisi puhdistaa, itse leikkaisin epämiellyttävät (multaiset) osat pois. Rikkinäiset sienet ei haittaisi minua (esim lakki ja jalka erikseen). Hintaa en osaa sanoa. Aika arvokkaita ne ovat kyllä. Googlaa edellisvuoden hintoja?
Vierailija kirjoitti:
Laita sellaisiin muovisiin rasioihin tai muovipusseihin mihin pakataan eväitä. Ei mitään pahvisia astioita koska sienet kerää pahvin makua. En tiedä miten tarkasti ne pitäisi puhdistaa, itse leikkaisin epämiellyttävät (multaiset) osat pois. Rikkinäiset sienet ei haittaisi minua (esim lakki ja jalka erikseen). Hintaa en osaa sanoa. Aika arvokkaita ne ovat kyllä. Googlaa edellisvuoden hintoja?
Kiitos vastauksesta.
Muita? Onkohan esim. litran pakastusrasia ok? Mitähän sellaisesta voisi pyytää? 3€?
Saavat olla hieman multaisia. Sienet menevät nopeasti huonoksi, joten ne on myytävä keruupäivänä. Käy vaikka torilla katsomassa, mikä asuinseutusi hintataso on, ja laita sitten hiukan alempi hinta.
Se on muuten kantarelli.
Taidanpa olla ilonpilaaja, mutta ellet ole laillistettu kauppasienipoimija, sinulla ei ole oikeutta myydä sieniä. Monet sienet ovat myrkyllisiä, joten siksi pätevyys vaaditaan. Tuttavankauppaa voinet tehdä, mutta sieniäsi myyntiin ottava jälleenmyyjä tekisi rikoksen.
Vierailija kirjoitti:
Saavat olla hieman multaisia. Sienet menevät nopeasti huonoksi, joten ne on myytävä keruupäivänä. Käy vaikka torilla katsomassa, mikä asuinseutusi hintataso on, ja laita sitten hiukan alempi hinta.
Se on muuten kantarelli.
Se on muuten keltavahvero.
Kantarelli, kanttarelli, keltavahvero, kaikki ovat oikein. T. Kielitoimisto
Otan takaisian.
"Eräät sienten ostajat toki toivovat, että sienten poimija olisi hankkinut erityisen poimijakoulutuksen. Silloin sienet varmimmin ovat laatuvaatimusten mukaisia. Näinä päivinä poimijakoulutuksia järjestetään eri puolilla Suomea."
http://tienaarahaa.eu/sivutulot/keraa-sienia-myytavaksi-tienaat-rahaa-v…
Voi myös kysyä ravintoloilta, tosin he tarvitsevat suuria määriä. Tiedän henkilön, joka möi sieniä ravintoloille. Tuosta sienikortista en tiedä, ehkä hänellä oli sellainen.
Enää ei kai vaadita, että olisi suoritettu joku erityinen poimijakortti. Ei ole ainakaan ollut kursseille kysyntää, mutta en ole viitsinyt tarkistaa asiaa. Pitäisi kyllä ehdottomasti olla, myös kortti marjanpoimintaan ja ulkomaalaisillekin, kun poimivat raakoina ja roskaisina.
Toki aloittajan kannattaa poimijakurssi käydä, jos sellainen jossakin on tarjolla. Siellä vaan opetellaan vain yhden tai korkeintaan kolme sientä kerralla. Muistaakseni entiseen aikaan kantarelli oli se, johon ei poimijakorttia tarvittu.
t. kauppasienineuvoja
Litran rasia ok, tai esim. jotkut tomaatti/hedelmä/marjarasiat. Ei muovipussiin sieniä. Jalasta voi hyvin leikata sen huonon osan pois. Tsekkaa hinta torilta/netistä (esim. Torilla osunut joskus silmiini marjoja ja sieniä), ja myy vähän torihintaa halvemmalla.
Yritä hyödyntää kaikki myyntikanavasi, esim. työpaikkasi, vanhempiesi työpaikat, vanhempiesi tuttavat. Voit toki mennä myös torille myymään, jos asuinpaikkakunnallasi saa edullisesti toripaikan.
Vierailija kirjoitti:
Kantarelli, kanttarelli, keltavahvero, kaikki ovat oikein. T. Kielitoimisto
Oikein on keltavahvero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta.
Muita? Onkohan esim. litran pakastusrasia ok? Mitähän sellaisesta voisi pyytää? 3€?
Huomioithan, että ennenkuin voit ruveta keräämiäsi sieniä jukisesti myymään, sinulla pitää olla ns. kauppasienikurssi käytynä. Sillä varmistetaan, että tunnet varmasti myymäsi sienet, etkä myy kenellekään asiaan perehtymättömälle myrkillisiä sieniä.
Sienet kannattaa putsata mahdollisimman hyvin. Lisää sinun työtäsi, mutta voit sen myötä myös nostaa hintaa.
Up