Miten saada itsetunto nousemaan?
Olen parikymppinen 170cm 55kg urheilullinen tyttö. Pärjään koulussa ja olen saannnut hyvän työpaikan koulun ohelle. Jos voisi sanoa niin ns. aika hyvin onnistunut elämssä. Hyvä perhe ja kivat kaverit. Silti joskus itsetunto on aivan maassa. Katson muita naisia ihaillen ja vertaan itseäni jokaiseen. Olen hoikka, mutta tunnen itseni lihavaksi.
Vaadin itseltäni liikaa. Hyvä ei ole tarpeeksi vaan aina on oltava paras. En tiedä mistä tällainen tulee, koska kotona tsempattiin tekemään parhaansa, muttei koskaan vaadittu liikoja.
Poikaystävä sanoo että pitäisi antaa itselleen vähän armoa. Mutta miten? Miten opin hyväksymään itseni tällaisena? Miten olisin tyytyväinen?
Kommentit (4)
Vittu sulla on mies....... Huh heijaa taas
Mistä ihmeestä tuo naisten ylenpalttinen alemuudentunto oikein sikiää? Onko se pohjolan ilmastossa kehittynyt joku suojautumiskyky talven varalle?
Olen 33-vuotias ja itsetunto-ongelmat vaivaavat yhä. Minulla syynä on ainakin se, että perheessä mikään ei riittänyt. Vaikka menestyin koulussa, en juuri saanut kiitosta, mutta epäonnistumiset olivat sitten maailmanloppu.
Sinulle kuitenkin lohdutukseksi voin sanoa, että itsetuntoni on kuitenkin parantunut iän ja kokemuksen myötä. Eli tämäkin asia ratkeaa ainakin osittain itsestään. Toki, jos jollakin on viisasten kivi, jonka avulla superitseluottamuksen, olen siitä erittäin kiinnostunut..
Lue kirjoja siitä, mitä on hyvä itsetunto? Vertailu on turhaa, koska joku on kateellinen sulle ja tosi moni haluaa jotain muuta kuin itse on. Kuka meistä on täydellinen ja kuka sen määrittelee? Tärkeintä on kai kuitenkin olla hyvä ihminen ja omata sisäinen rauha ja tyytyväisyys:)