Pitääkö teidän muiden miehet isyyslomaa?
Meillä vastasyntynyt (reilun viikon)+vajaa 3v. esikoinen.Miehelläni oli aikomus pitää isyyslomaa ja onkin periaatteessa ollut kotona mutta tekee joka päivä kuitenkin töitä:(
Itse olen ollut jotenkin kamalan pettynyt kun olin ajatellut että saamme olla kaksi viikkoa ihan perheen kesken ja nyt työ menee edelle...Tuntuu että itsekin on vielä puolikuntoinen ja joka päivä on kuitenkin oltava lasten kanssa yksin kun mies käy esim. kokouksissa yms.Mies sanoo että töissä on niin kiirettä ettei voi olla lomalla mutta siltikin harmittaa.Esikoisen kohdalla oli niin kiva nauttia ensipäivistä ja nyt joutuu heti hyppäämään arkeen ja hoitamaan mm. yösyötöt yksin.Miten muilla?
Kommentit (7)
Nyt on sitten taas eri meininki. Duunit on taas saanut yliotteen työnarkomaani miehestäni. Käytiin aiheesta eilen pitkä keskustelu ja toivon, että hellittää vähän tuota työvauhtiaan (ensin töissä, sitten tekee periaatteessa toisen työpäivän kotona töiden jälkeen). Illalla kun saa hommansa tehtyä, kylvettää vauvan ja siinä se päivä sitten olikin. Kahdenkeskistä aikaa meillä siis about nolla!
Noema ja Onni 3 kk 5 pv
Mun mies on omassa firmassa töissä joten ei pysty pitämään isyyslomia. Tekee muutenkin pitkää päivää ja on välillä myös viikonloput töissä. Hoidan yksin kodin ja neljä lasta (12v, 11v, 1v4kk, 2kk). Olen tottunut hoitamaan kaiken kotona joten en ole pahoillani siitä että mies ei pidä isyyslomaa. Olisihan se tietenkin ihanaa jos hän voisi olla kotona jonkin aikaa mutta turha haaveilla mahdottomasta :)
Onneksi mies pystyy pitämään kesällä kolme lomaviikkoa, sitten suunnistetaan koko pesueen kanssa kesämökille :)
Tansku, tytöt & pojat
Esikoisen kanssa mies ei pitänyt isyyslomaa ollenkaan taloudellisista syistä. Oli ollut ennen lapsen syntymää tuloton opiskelija ja meni siinä vaiheessa töihin. Jos olisi jäänyt isyyslomalle, niin vanhempainpäiväraha olisi määritelty minimiksi. Ennen vanhempainlomalle jäämistään ehti olla sen puoli vuotta töissä, joten päiväraha oli ihan eri luokkaa. Muiden lasten kanssa on kyllä pitänyt kaikki isyyslomat.
Meillä lasten hoito on siis jaettu puoliksi, eli kahden ensimmäisen kanssa mies on pitänyt vanhempainloman jälkipuoliskon, eli noin 5 kuukautta vanhempainlomaa molemmilla kerroilla. Tämän kolmosen kanssa minä pidin kaiken vanhempainvapaan isäkuukautta lukuunottamatta ja mies on nyt sitten 8 kuukautta hoitovapaalla - taloudellisista syistä jälleen näin päin, koska minulla on isompi palkka.
Anekdoottina todettakoon, että mies kyllä lähti viikon ulkomaanmatkalle (huvi) siinä vaiheessa kun kolmonen oli vajaan viikon ikäinen. Oli kyllä ilmoittanut matkasta jo lapsen suunnitteluvaiheessa ja esittänyt matkallepääsyn " ehtona" koko lapsenhankintaprosessille ;)
Nyt sitten on pakko jos synnytystapa tulee olemaan sektio, enhän voi nostaa mitään vauvaa painavampaa 4vko:on eli esikoisen hoito jää iskälle...
Mun mies on sen tyylinen ettei kotona viihdy, tekee mieluumin töitä. Nytkin talviloma ja tekee omia hommia ja työjuttuja :(
ns. isyyskuukauden ekalla kerralla, nyt piti isyyslomat ja pitää ainakin puoli vuotta hoitovapaata päälle!! Meillä taas oli lapen teon ehtona nimenomaan tämä, että molemmat ovat tasa-arvoisia (eli minullakin on tarvittaessa mahdollisuus mennä töihin), kun hoitovapaata mietitään. Olen ollut kotona nyt yli kaksi vuotta.
kotiuduin sairaalasta 4 päivänä keisarinleikkauksesta ja kotona oli vielä vajaa 4vee tyttökin. kyllä sitä välillä mietti että mitenhän sitä taas selviää..mutta aina selvittiin tilanteista! poika tulee kohta kolme kuukautta ja yksin olen tätä perhe ruljanssia täällä pyörittäny alusta asti.
mies on yrittäjä, joten ei ollut mahkuja lomaan...eikä kyllä edes lyhyempiin työpäiviin..
vauhtia ja vaarallisia tilanteita kotona riittää ja uskallanpa väittää että mies pääsee töissä helpommalla kun minä kotona, mutta ehkä tää joskus helpottaa..
Mä en olisi pärjännyt ekaa kahta viikkoa ilman isän apua. Olisin kyllä ärähtänyt, jos olisi hengittänytkään muualle kuin minuun ja vauvoihin =D. Olin tosi väsy synnytyksestä ja muutenkin oltiin ensikertalaisina pihalla kuin lumiukot. Se pari viikkoa " treenattiin" molemmat. Tosin en osaa sanoa, mikä olisi ollut tilanne, jos vauvoja olisi ollut vain yksi. Kehotan mainitsemaan asiasta, tosi kurjaa sekin tosin, koska kyllä miehen pitäisi vähän itsekin ajatella. Onnea kovasti ja jaksamista =)!