Mitä tehdä, kun mies ei vaivaudu laittamaan lasta turvaistuimeen?
Mieheni on maalla esikoisen kanssa ja hirvitti jo etukäteen koko juttu, sillä mies ei välttämättä laita lasta turvaistuimeen takapenkille, jos minua ei ole paikalla. Alunperin asia selvisi, kun hän itse lipsautti minulle asiasta ja esim. silloin kun olen mennyt autolle vastaan heitä. Pahimmillaan mies on kuljettanut lasta kertomansa mukaan siten, että lapsi on ollut löysästi etupenkin turvavöissä.
Olen pyytänyt, rukoillut, nalkuttanut, selittänyt, perustellut, kaivellut lakipykäliä ym., mutta mies ei välttämättä usko, jos lapsi sattuu kinuamaan pääsyä etupenkille. Olen laittanut miehelle varmaan kolmesti meiliä, joissa linkit Finlexiin ja tutkimustuloksiin. Mieheni on siis korkeakoulutettu, vastuullisissa työtehtävissä jne., mutta erittäin impulsiivinen, lyhytpinnainen, hätäinen ja arkisissa asioissa huolimaton.
Olen sanonut asiasta lukemattomia kertoja ja mies vakuuttaa ymmärtävänsä, mutta sitten taas välillä lipsuu lupauksistaan. Lisäksi mies ottaa kyseisenkin asian jonkinlaisena egotaisteluna, eikä halua ilmeisesti "nöyrtyä" mun tahtooni. Nykyään, kun mies tietää vankkumattoman mielipiteeni asiassa, niin hän yleensä valehtelee laittaneensa lapsen asianmukaisesti taakse turvaistuimeen, mutta lapselta kysyttäessä lapsi onkin ollut taas etupenkillä jne. Mikä voisi auttaa tässä?
Kommentit (11)
Soita poliisille, kun tiedät heidän olevan liikkeellä. Oikeasti. Leikkii lapsen hengellä.
Leikkaisin miehen turvavyön saksilla poikki. Onneksi ei oo mun mies.
Voi olla, että mä itse olen pikkutarkka ja ylihuolehtivainen jopa, mutta kyllähän vissiin kuitenkin lasta pitäisi kuljettaa mahdollisimman turvallisesti, kun on asianmukainen turvaistuin hankittuna ja autossa on isofix-kiinnityspaikat?!? (Se oli osasyy siihen, että valittiin kyseinen automallikin). Mä en vain tajua mun miestäni lainkaan. :/ Kunpa saisin hänet joskus kiinni "verekseltään", niin soittaisin poliisille. Silloin kun mä oon mukana, niin lapsi tietenkin istuu takana, mutta mies tuolloin sanoo monesti, että "nyt sun pitää mennä taakse istumaan, kun äitikin on mukana". Kuulemma mies oli kerran säikähtänyt, kun joku oli alkanut kuvata häntä liikenteessä juuri, kun lapsi oli ollut etupenkillä (toivon, että se ihminen ois ilmoittanut poliisille ja että se kuva olisi onnistunut jne.).
Tee lapsestasi nimetön ls-ilmoitus. Ohikulkijana olet havainnut pienen lapsen etupenkillä huonosti vyötettynä. Sitten kun tulee sossusta yhteydenotto, ohjaat sen suoraan miehellesi, hän selvittäköön tilanteen.
Heh heh. Naurattaa tämä juttu näin jäljestäpäin. Itsekin laiskuuttani laitoin lapsen istumaan pelkälle auton penkille auton vöihin. Iso lapsi ja viihtyi paremmin siinä. Kerran kattelin tarkemmin kun äiti kiinnitti lasta kaukaloon, niin huomasin, että oli koko ajan kiinnittänyt väärällä tavalla. Eli lapsi oli kyllä turvakaukalon vöissä hyvin kiinni, mutta kaukalo oli irti. Siinä olis kolarissa lapsi lähteny kaukalon kanssa, ku hauki rannasta.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaisin miehen turvavyön saksilla poikki. Onneksi ei oo mun mies.
Miten miehen turvavyön leikkaaminen auttaa tähän mitenkään?
Taidat olla muutenkin vähän alistettu suhteessanne?
Meillä ei mies / auto / lapsi liikahtaisi mihinkään... en nalkuttaisi vaan kiljuisin täyttä kurkkua.
Kuka on niin ääliö, että oman lapsen hengellä ei ole mitään väliä.
Arvaapa vain, kuinka yleistä on piittaamattomuus lapsen oikeaoppisesta kuljetuksesta autossa. Päiväkodissa työskennelleenä olen nähnyt lähes päivittäin, miten 4-5 -vuotiaat muksut hyppäävät tuosta noin isän tai äidin auton etupenkille, eikä mistään turvavyöistuimesta tai korokkeesta ole tietoakaan, lapsella pituutta n. 110 cm. Ja oikeasti 135-senttiseksi asti pitää olla vähintään koroke.
En osaa valitettavasti antaa neuvoja, jos kerran miehelle eivät järkipuheet auta. Laiskuuttahan tuo on, ja piittaamattomuutta. Ajatellaan, ettei mitään voi käydä. Mutta jo pieni peräänajo voi laukaista matkustajan puolen turvatyynyn ja siihenpä etupenkillä istuva lapsi litistyy.
Ei se Suomen laki ole niinkään merkittävä kuin fysiikan laki.
Soita poliisille. Lapsen kuljettaminen ilman asianmukaista turvaistuinta on rikos. Turhaa jankata selvästä asiasta.