Miehen takia emme saa kämppää
Pakko päästä purkamaan jonnekin, kun raivostuttaa.
Sain kauan haaveilemani opiskelupaikan kaukaa, ja muutto olisi edessä alle kuukauden sisällä - jos vaan löytyisi vuokrakämppä. Ei vaan löydy, kun mies on luottotiedoton! Luottotiedot ovat siiheksi pannassa, että mies saa maksettua terveyskeskusmaksun. Vaan ei näemmä saa ikinä, kun ei löydä laskua eikä osaa kysyäkään summaa mistään - joka ilta sanoo "ai niin mä unohdin, no selvitän huomenna". Jos hermostun että asia pitäisi olla jo hoidettu alkaa lapsellinen "joojoo" ja mökötys, vaikka kyseessä on melkein kolmikymppinen mies! Mies jos saa laskuja nakkaa ne vain jonnekin odottamaan, että saa joskus maksettua, jos saa, kun niitä "tärkeämpiä menoja" on aina (kuten polttaa hillittömästi tupakkaa ja hamstraa järjettömästi pelejä ja herkkuja). Kaikenlisäksi kertoi minulle että menettänyt luottotietonsa, vasta kun aloin asuntoja katsella. Minun on hyvin vaikea saada vain omiin nimiini asunto varallisuusrajojen vuoksi, eikä yksityisiltäkään löydy sopivaa kämppää, ja jos löytyy he haluavat miehenkin luottotiedot tarkistaa. En myöskään jaksa koko ajan huolehtia miehen laskuista tai siitä, saako luottotietonsa vai ei - olen raskaana ja stressattavaa riittää muutenkin. En halua lykätä opiskelupaikkaa eteenpäin, sillä minulla on tutkinnosta vain vähän enää jäljellä ja kerkeisin saada suoritettua ennen vauvan syntymää, jos ahkerasti opiskelisin. Tekisi mieli vaan lähteä yksin uudelle paikkakunnalle ja jättää mies ihmettelemään ja pärjäämään omillaan. Arght! Mikä näitä miehiä vaivaa kun ovat tällaisia saamattomia vätyksiä :(
Kommentit (43)
Koska olet saamassa lapsen, saat helposti asunnon joko kaupungilta tai opiskelija-asuntosäätiöltä.
Luottotiedot on pannassa n.4-5 vuotta. Vaikka maksaisikin laskun se ei häviä ennenkuin tuo aika täyttyy. Siihen tulee maksettu merkintä viereen. Jos maksua ei ole hoidettu ennen tuon ajan täyttymistä luottotiedot eivät palaudu ja merkintä säilyy. En tiedä miten monta vuotta lisää merkintään tulee jos maksua ei ole hoidettu.
Sää voit kato ihan itsesi nimellä ottaa sen asunnon. Mies voi tulla sitten vähän myöhemmin, ei sua ulos nakata kun otat kaverin siihen asumaan. Ja tuo ulosottohomma on täyttä valetta, ei ne palaudu kun lasku on maksettu, menneet ovat jo useammaksi vuodeksi. Mitähän muuta mies valehtelee?
Kiitos teille, jotka epäilette trolliksi, harmiksenne voin kertoa että ei ole trolli ja tässä ihan tosissani alan olemaan paniikissa mitä tehdä. Saatoin kertoa oudosti, kun en halua tulla tunnistetuksi, mutta jos nyt sitten täsmentäisin.
Luottotiedoista en niin tiedä, kun ikinä ei niiden kanssa ole itselläni ollut ongelmaa. Mies selitti, että terveyskeskusmaksuja sen verta kauan rästissä ollut, että tuli kirje että luottotiedot ovat väliaikaisesti pannassa, kunnes laskut maksettu. Itse en kirjettä nähnyt mutta näin mies selitti. Eikö se sitten tosiaankaan voi olla näin? Kun suutahdin, mies vakuutti minulle, että hän maksaa pian ja saa heti luottotiedot takaisin, että ovat tosiaan vain siihen asti menneet...
Samaa tutkintoa olen suorittanut jo aiemmin, sitten keskeytin ja nyt pääsisin jatkamaan toiseen kouluun sen loppuun. Ei siis ole tarkoitus koko koulutusta käydä uudestaan... Eli en ole missään vaiheessa kuvitellut tai väittänyt, että kävisin kolmen vuoden opinnot läpi muutamassa kuukaudessa ennen vauvan syntymää, vaan jäljellä jääviä kursseja :D
Opiskelija-asuntoa en voi ottaa, sillä meillä on koiria. Käsittääkseni ovat lähes poikkeuksetta kiellettyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos teille, jotka epäilette trolliksi, harmiksenne voin kertoa että ei ole trolli ja tässä ihan tosissani alan olemaan paniikissa mitä tehdä. Saatoin kertoa oudosti, kun en halua tulla tunnistetuksi, mutta jos nyt sitten täsmentäisin.
Luottotiedoista en niin tiedä, kun ikinä ei niiden kanssa ole itselläni ollut ongelmaa. Mies selitti, että terveyskeskusmaksuja sen verta kauan rästissä ollut, että tuli kirje että luottotiedot ovat väliaikaisesti pannassa, kunnes laskut maksettu. Itse en kirjettä nähnyt mutta näin mies selitti. Eikö se sitten tosiaankaan voi olla näin? Kun suutahdin, mies vakuutti minulle, että hän maksaa pian ja saa heti luottotiedot takaisin, että ovat tosiaan vain siihen asti menneet...
Samaa tutkintoa olen suorittanut jo aiemmin, sitten keskeytin ja nyt pääsisin jatkamaan toiseen kouluun sen loppuun. Ei siis ole tarkoitus koko koulutusta käydä uudestaan... Eli en ole missään vaiheessa kuvitellut tai väittänyt, että kävisin kolmen vuoden opinnot läpi muutamassa kuukaudessa ennen vauvan syntymää, vaan jäljellä jääviä kursseja :D
Opiskelija-asuntoa en voi ottaa, sillä meillä on koiria. Käsittääkseni ovat lähes poikkeuksetta kiellettyjä.
Valitettavasti miehesi on kyllä valehdellut sinulle ja pahasti.
"Luottotietoihin tulee merkintä kun maksun laiminlyönnistä on saatu tuomioistuimen päätös tai se on tullut ulosottoviranomaisen toimesta. Yleensä maksun on oltava pitkään maksamatta (noin 6 – 8 kuukautta) ja henkilö on muistuteltu asiasta aika pitkään. Jos kyseessä on kulutusluottosopimus tai osakamaksukauppa-sopimuksen erien maksamatta jättäminen voi joissain tapauksissa johtaa siihen, että velkoja ilmoittaa suoraan maksuhäiriön luottotietorekisteriin.
Maksuhäiriömerkinnät säilyvät luottotietorekisterissä tietyn määräajan. Määräajan päätyttyä tiedot poistetaan rekisteristä. Määräajat riippuvat maksuhäiriömerkinnästä.
Ulosotossa todettu varattomuus tai muu ulosottoeste (3 v.)
Pitkäkestoisesta ulosotosta kertova merkintä (3 v.)
Velkomustuomio (3 v.)
Kulutusluottoon liittyvä maksuhäiriö (2 v.)
Yksityishenkilön konkurssi (5v.)
Maksuhäiriön säilymisaikaa voi lyhentää ja saada luottotiedot nopeammin takaisin. Esimerkiksi ulosotto- ja velkomustuomiomerkinnän kolmen vuoden säilymisaikaa voi lyhentää vuodella, mikäli rekisterissä on vain yksi merkintä ja tosite maksun suorittamisesta toimitetaan vaikka Suomen Asiakastietoon."
Tiedot peräisin tuolta http://luottotiedot.info/
Luottotiedotonkin saa kyllä asunnon opiskelija-asuntoloilta tai mm. vvo:lta, kunhan ei ole vuokrarästejä, itse ainakin sain. Pitää kyllä maksaa suurempi takuuvuokra, mutta sossu maksaa sen kyllä mukisematta. Yksityisiltä ei kannata kysyä, kun yleensä muutenkin naurettavia ehtoja latelevat, esim. ei lemmikkejä jne. t.luottotiedoton
Kyllä sua tyttöparka kusetetaan oikein kunnolla. Tosiaan luottotiedot ei palaudu välittömästi laskut maksettuasi, vaan menee useampi vuosi. Tietääkseni siitä tulee maininta, jos lasku on maksettu, mutta merkintä itsessään säilyy. Ihan neuvona sulle kun oot näköjään raskaanakin, ettei tuommoista miestä paljon kannattaisi sisällyttää omiin tulevaisuuden suunnitelmiin mukaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kyllä kissoja opiskelijakämpässä (yksiö ja toinen kämppä oli solu). Soluasunnossa eletään kämppiksen ehdoilla, jos kämppis on allerginen, niin ei lemmikkejä tietenkään voi olla. Onneksi omat kämppikset eivät olleet allergisia . t.luottotiedoton
Eivät todellakaan palaudu laskun maksamisesta, jos on luottotietonsa jo menettänyt. Tai mitä kukakin sitten väliaikaiseksi ymmärtää, mutta useampi vuosi menee. http://luottotiedot.info/luottotietojen-palautuminen/
Kysyin mieheltä taas asiasta ja sanoi, että kuulemma ainakin ennen ovat palauttaneet luottotiedot jos mennyt terveyskeskuslaskujen takia ja ne on sitten maksettu. Sanoin että eipä kyllä mene niin ja luin noita tekstejä netistä, meni vain hiljaiseksi.
Mä nyt ihan tosissani mietin pitääkö mun tosiaan lähteä yksin :( Pelkään, että sössii vielä minunkin raha-asiat, kun tuhlailee rahansa ja minä yritän sitten maksella vuokria jne. En haluaisi painia varsinkaan lapsen kanssa tällaisien ongelmien kanssa, mutta raastaa sydäntä ajatus elämästä ilman tuota miestä...
ap
Psoasilla ainaki voi olla lemmikkejä. Jopa solussa, mutta jos miehen kanssa oot jostain syystä vielä muuttamassa ni hankitte varmaan perheasunnon...
Vierailija kirjoitti:
Luottotiedotonkin saa kyllä asunnon opiskelija-asuntoloilta tai mm. vvo:lta, kunhan ei ole vuokrarästejä, itse ainakin sain. Pitää kyllä maksaa suurempi takuuvuokra, mutta sossu maksaa sen kyllä mukisematta. Yksityisiltä ei kannata kysyä, kun yleensä muutenkin naurettavia ehtoja latelevat, esim. ei lemmikkejä jne. t.luottotiedoton
Missä päin sossu makselee takuuvuokria? Täällä ei ainakaan saa kuin yhden kuukauden vuokran suuruisen maksusitoumuksen.
Tilaat miehen luottotietorekisterin netistä, maksaa n. 8e, näin vuokranantajat tekee. Näet mitä on oikeasti velkaa ja mihin!
Mua raastais ajatus siitä että vauva on oikeasti todella suuri muutos, eikä siihen pelkästään sisälly positiivisia tunteita vaan siinä saa käydä läpi kaikenlaista (raskaanaki varmaan oot jo tän huomannut), niin että pitäis uuden tulokkaan lisäksi hoitaa toisen aikuisen asiat, koska häneen ei voi luottaa. Jos haluatte jatkaa yhdessä niin teidän on todennäköisesti pakko kehittää joku systeemi, jossa sä hoidat kaikki laskut. Se ei kuitenkaan voi olla niin, että sä maksat ne omista rahoistas. Millanen se sitten olisi niin että sun ei tarvitse karhuta itse jatkuvasti mieheltä rahoja tai "mäkättää" asiasta? Jos miehen rahat menis teidän yhteiselle tilille, josta sä voisit maksaa miehen osuuden laskuista ja vuokrista, niin onnistuisko se vai olisko siellä sitten kuitenkaan koskaan rahaa? Sun pitää teroittaa jotenkin miehen kaaliin se, että systeemi pitää kehittää ja mielellään niin, että mies itse ideoi miten jatkossa teidän perheen laskut maksetaan AINA ajoissa. Turha uskoa jos se väittää että "yrittää skarpata" tai "joojoo mä alan maksamaan". Turvallisinta on että sä tunnollisempana hoidat sen maksamisen ja jollain automaattisella systeemillä miehen osuuteen riittävä summa on sun käytössä. Otat vaan kaikki kuitit miehen rahoilla tehdyistä laskuista talteen. Onko tällainen omaishoitaminen sitten sen arvoista, voi ollakin jos sen systeemin saa toimimaan kitkatta.
Voi että, ihan paha mieli puolestasi, olet ottanut itsellesi mieslapsen 😐 ja vielä raskaanakin mokomalle 😐. Mies on jo 30 v eikä osaa edes raha-asioitaan hoitaa 😒. Ymmärräthän ettet voi koskaan luottaa häneen näissä asioissa? Tulet elättämään lapsen vain omista rahoistasi, tuollainen mies ajattelee vain ja ainoastaan itseään. Ja oikeasti, pelejä? 30v "mies"?
Kämppää voit hakea tosiaan vain omalla nimelläni ja jos todella haluat tuommoisen pennun kanssa asua, niin mies muuttaa myöhemmin. Tässä tuli nyt kyllä sellainen fiilis, että olet kohta yh.
Taisikin olla muutaman kympin, googlaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä päin sossu makselee takuuvuokria? Täällä ei ainakaan saa kuin yhden kuukauden vuokran suuruisen maksusitoumuksen.
no sitä tässä lähinnä tarkoitin, vitun pilkunnussija. t. luottotiedoton.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin mieheltä taas asiasta ja sanoi, että kuulemma ainakin ennen ovat palauttaneet luottotiedot jos mennyt terveyskeskuslaskujen takia ja ne on sitten maksettu. Sanoin että eipä kyllä mene niin ja luin noita tekstejä netistä, meni vain hiljaiseksi.
Mä nyt ihan tosissani mietin pitääkö mun tosiaan lähteä yksin :( Pelkään, että sössii vielä minunkin raha-asiat, kun tuhlailee rahansa ja minä yritän sitten maksella vuokria jne. En haluaisi painia varsinkaan lapsen kanssa tällaisien ongelmien kanssa, mutta raastaa sydäntä ajatus elämästä ilman tuota miestä...
ap
Joo tulee varmasti aiheuttamaan sinulle lisämurhetta tuollainen mies. Ihan varmasti. Varsinkin pienen lapsen kanssa elämä on moninkertaisesti haastavampaa. Jos siinä mies on vielä säätämässä omia rahasotkujaan, niin ei tule olemaan mukavaa. Ettet vain ole läheisriippuvainen? Ymmärrän kuitenkin surusi. Ehkä voisit alkuun muuttaa yksin, opiskella ja katsoa sitten tilanne uusiksi miehen kanssa. Ehkä hän kypsyy. Ottaisi nyt ensin puhelimen käteen ja soittaisi ne laskutiedot. Se ei voi olla niin vaikeaa.
Vai onko nämä urbaanin ihmisen vaikeimmat haasteet? Maksaa lasku. Saada asunto. Perustaa perhe noista vaikeuksista kärsivän ihmisen kanssa.
Mun tekisi mieli näyttää tämä ketju miehelle, mutta pelkään että se lannistuu itsekin, että hänestä ei ole isäksi tms. Uskon ja toivon, että hänestä on, kunhan saisi skarpattua laskupinon kanssa. Lasta odottaa innolla ja haluaa, että meillä on kaikki hyvin. Olen yrittänyt toitottaa hänelle monta kertaa, että lapsen kanssa emme kaipaa rahaongelmia jne, mutta se vaan stressaa miestä entisestään eikä kuulemma sitten ainakaan saa asioita hoidettua.
En tiedä miten ihmeessä mies saa niin paljon rahaa kulumaan, että monta sataa euroa kun jää käteen asumiskuluista sitä ei kohta ole enää ollenkaan jäljellä. Oon tässä miettinytkin, olisiko kohtuutonta jos ehdottaisin, että jatkossa käydään yhdessä aina tiliotteita läpi ja katsottaisiin ja suunniteltaisiin, mistä voitaisiin säästää? En kyllä tiedä, mitä mies siihen sanoisi, kun häntä muutenkin aina niin kovasti ärsyttää jos "vahdin hänen rahankäyttöään" (eli sanon vaikka kaupassa pitääkö ostaa taas kilo irtokarkkeja ja Heseaterioita). Joku ratkaisu pitäisi kuitenkin keksiä, ei asiat muuten ikinä korjaannu.
ap
Jos kerta yhdestä laskusta on ollut puhe, niin... Mitäs jos soittaisit miehen puolesta paikalliseen tk:hon ja pyytäisit rästilaskua uudelleen lähetettäväksi, kun ei löydy mistään? Ja vaikka niin, että mies on lähellä/vieressä, niin ojennat puhelimen väkisin hänelle, jos tk:n ihminen ei voi asiasta sinun kanssasi keskustella, ja asia tulisi hoidettua.
Jos otat kämpän yksityiseltä omiin nimiisi ja miehen omaksi alivuokralaiseksesi, tarkistavatkohan vuokranantajat sitten miehen luottotietoja (saatat kyllä ottaa kovasti takkiin taloudellisesti)? Tai olisiko kaksi kämppää eri paikkakunnilla väliaikainen vaihtoehto? Opiskelijana saanet kuitenkin tuet ja mies selvitköön miten selviää.
Vähän kyllä ihmetyttää, että kiinnostaako miestä lainkaan sinun suunnitelmasi, vauva tai opiskelusi? Kaikki tulee varmaan olemaan sinun vetovastuullasi, kun aika leväperäiseltä miehesi vaikuttaa muutenkin asioidensa hoidon suhteen.