Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä gluteenittomia syötäviä

-ap
10.07.2016 |

Heips!

Keliakia todettiin ja nyt edessä uuden ruokavalion opettelu.

Olisko teillä antaa vinkkejä oikeasti hyvistä ja helpoista gluteenittomista ruuista, herkuista yms. Varsinaiset gluteenittomat tuotteet niin jukelittoman kalliita, ettei huvittaisi kovin montaa "hutiostosta" tehdä.
Daim-kakun ja pirkan riisuklaakeksit tiedän, mutta lisää ideoita kaivataan. 😊
Varsinkin suolaisia "herkkuja" :)

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma me mo kirjoitti:

Banaaniletut on helppo gluteeniton herkku. Niihin ei tarvi banskun lisäksi kuin kananmunaa ja leivinjauhetta.

tai rahkaletut: kanamunaa, rahkaa ja niiden kanssa marjoja. Tein juuri aamiaiseksi. 

Vierailija
22/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV_mamma kirjoitti:

Vaasalla ja Eholla on 100% kauraleipää molemmilla, joka on ihan normihintaista leipää. 

http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/6461/2015/07/kuvat_leivista.jpg

(Tuossa kuvassa on luomuruislimppu, joka siis ei kuulu sarjaan.)

Tuossa Vaasan leivässä on ainakin RUISJAUHOJA! Siis siinä 100% kaurassa (nimi harhaanjohtava). Älä viitsi antaa virheellisiä vinkkejä keliaakikolle!

http://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-100-kaura-palaleipa/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keliakiaa, mutta tykkään esim. kikhernejauhoista tehdystä nauhapastasta (gluteiiniton), jota saa ainakin punnitse ja säästä-myymälöistä. On toki kalliimpaa kuin tavallinen pasta, olisko puolen kilon pussi noin 5 euroa, mutta onhan tuorepasta vehnästäkin aika kallista. Lisäksi tuo on täyttävämpää, joten ei tarvitse yhtä annosta kohden niin paljon kuin vehnäpastaa. Ja sit kastiketta voi laittaa reilummin.

Vierailija
24/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vinkkini:

Leivistä Frian karkeat sämpylät ja unikonsiemensämpylät. Löytyy pakastealtaasta. Vuohelan herkun kaura-porkkanasämpylä ja Laitniemen jälkiuunileipä.

Tärkeää on myös se kuidun saanti. Viljojen välttely on trendikästä, ja monet jättävätkin vain leivät ja puurot kokonaan pois ruokavaliosta. Itse olen sairastanut keliakiaa jo parikymmentä vuotta, ja kokemuksen syvällä rintaäänellä sanon että vähällä kuidulla pärjää jonkin aikaa, mutta pidemmän päälle tulee ummetusta peräpukamineen. Pidä siis ruokavaliossa ne viljat mitä saat. Vain gluteenia sisältävät viljat ovat vaarallisia!

Vierailija
25/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlin paistopisteeltä saa tosi hyvää 100% kauraleipää. Mulla myös keliakia, ja suhtauduin ensin vähän varauksella noihin, mutta kokeilin eikä oireita ilmaantunut niin olen ostanut lisääkin! Nykyään en muuta sitten syökään :)

Vierailija
26/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidlin paistopisteeltä saa tosi hyvää 100% kauraleipää. Mulla myös keliakia, ja suhtauduin ensin vähän varauksella noihin, mutta kokeilin eikä oireita ilmaantunut niin olen ostanut lisääkin! Nykyään en muuta sitten syökään :)

Käsittääkseni ei ole puhdasta kauraa. Kannattaa kuitenkin kysyä ja jos ei ole, suhtautua todella varauksella. Kaikki keliaakikot eivät kestä kauraa lainkaan (olisiko joku 1/3) ja suurin osa vaan puhdasta kauraa.

Vierailija
27/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV_mamma kirjoitti:

Vaasalla ja Eholla on 100% kauraleipää molemmilla, joka on ihan normihintaista leipää. 

http://www.lily.fi/sites/lily/files/user/6461/2015/07/kuvat_leivista.jpg

(Tuossa kuvassa on luomuruislimppu, joka siis ei kuulu sarjaan.)

Tuossa Vaasan leivässä on ainakin RUISJAUHOJA! Siis siinä 100% kaurassa (nimi harhaanjohtava). Älä viitsi antaa virheellisiä vinkkejä keliaakikolle!

http://www.vaasan.fi/tuotteet/vaasan-100-kaura-palaleipa/

Ja ainakin Uotilan leipä, varmaan muutkin, valmistetaan samassa tehtaassa missä käsitellään muitakin viljoja.

Vierailija
28/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paistetaanko ne kenties saman leivinpaperin päällä kuin muut leivät? Käytetäänkö samoja ottimia? Aika suuri kontaminaation riski, eli vaikka itse otatkin riskin niin ehkä ei kannata muille suositella. Kuten varmasti tiedät, gluteeni tekee tuhojaan ilman selkeitä oireitakin.

Vierailija
29/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetaanko ne kenties saman leivinpaperin päällä kuin muut leivät? Käytetäänkö samoja ottimia? Aika suuri kontaminaation riski, eli vaikka itse otatkin riskin niin ehkä ei kannata muille suositella. Kuten varmasti tiedät, gluteeni tekee tuhojaan ilman selkeitä oireitakin.

Ja entäs missä olosuhteissa taikina on aikanaan tehty?

Vierailija
30/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja entäs missä olosuhteissa taikina on aikanaan tehty?

Niin, sekin vielä. Eli ei todellakaan kannata olettaa esimerkiksi leipomotuotteiden olevan gluteenittomia, ellei siitä ole erikseen mainintaa. Ja siltikin kannattaa olla varovainen. Esimerkiksi jossain kahvilassa saatetaan leipoa sekä tavallisia että gluteenittomia tuotteita, mutta asiakkaalla ei loppujen lopuksi ole minkäänlaista varmuutta siitä onko gluteeniton tuote oikeasti puhdas.

Vierailija
31/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo Lidlin paistopisteen suosittelija. Sori, tarkoitukseni ei ollut yllyttää syömään tuotteita jotka eivät sovi. Tarkoitin vain sitä, että jos oma vatsa ei ole super herkkä (eli leivinpaperit ja voiveitsien sekoitukset ei haittaa kovasti) voi tuosta kauraleivästä löytää oman herkun. :) Tottakai jos tietää, että vatsa on todella herkillä, ei kannata uhmalla kokeilla. Se on kuitenkin jokaisen oman harkinnan varassa.

Vierailija
32/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikki hyvähän on gluteenitonta.

Äsken söin silliä ja uusia perunoita. Jälkiruoaksi kirsikoita. Ei gluteenia!

Vierailija
33/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo Lidlin paistopisteen suosittelija. Sori, tarkoitukseni ei ollut yllyttää syömään tuotteita jotka eivät sovi. Tarkoitin vain sitä, että jos oma vatsa ei ole super herkkä (eli leivinpaperit ja voiveitsien sekoitukset ei haittaa kovasti) voi tuosta kauraleivästä löytää oman herkun. :) Tottakai jos tietää, että vatsa on todella herkillä, ei kannata uhmalla kokeilla. Se on kuitenkin jokaisen oman harkinnan varassa.

Kannattaisiko tehdä visiitti ravitsemusterapeutille tutustumaan sairauteesi ja sen vaatimuksiin hieman paremmin? Keliakiassa ei ole kyse pelkistä oireista, siitä tuleeko vatsavaivoja jos syöt jotain gluteenipitoista. Kaikki keliaakikon syömä gluteeni tuhoaa suolinukkaa, ihan riippumatta siitä tuleeko syömisestä fyysisiä oireita vai ei. Kun riittävän pitkään herkuttelet mahdollisesti (todennäköisesti) gluteenia sisältävällä leivällä, seurauksena on pahimmillaan syöpä (joka muuten voi niinikään olla oireeton, jolloin sitä ei havaita ennen kuin on liian myöhistä). Toki se on oman harkinnan varassa leikkiikö terveydellään, mutta todella typerää ja piittaamatonta se on.

Vierailija
34/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein kaikki hyvähän on gluteenitonta.

Äsken söin silliä ja uusia perunoita. Jälkiruoaksi kirsikoita. Ei gluteenia!

Näin on. Sitä vain ei tahdota ymmärtää. Ihmisille on niin paljon jankutettu esim. viljojen ainutlaatuisesta terveellisyydestä, että eivät edes osaa ajatellakaan muun syötävän olemassaoloa.

Vierailija
35/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkasesta Marisol Foodin juustopullat, Moilasen kiviarinarieskasta saa tosi hyviä pizzapohjia ja makean puolta Almondyn kakut.

Vierailija
36/36 |
11.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap kirjoitti:

Kiitän edelleen hurjan paljon vinkeistä. :)

Monta tuotetta lähtee ehdottomasti kokeiluun. :)

Oireina on oikeaataan vain se, että ravintoaineet ei imeydy. Paha anemia (johon ei rautalääkkeet oo tehonnut) ollut jo vuosia, mutta nyt vasta selvisi syyllinen.

Ravitsemusterapeutille sain kyllä lähetteen, mutta vasta elokuun puolivälissä aika. :/

Mullakin oli ennen ongelmia raudan imeytymisessä. Rautatabletit kaikki aiheuttivat pahoja vatsakipuja.

Olen sitten saanut rauta-arvot paranemaan lisäämällä ruokavalioon rautapitoisia aineita. Esim. yrittejä kannattaa käyttää reilusti vähän kaikkeen: pidä kuivattua basilikaa, persiljaa ja oreganoa  aina kotona, lisäksi salaattiin laitat mausteeksi tuoretta basilikaa ja tuoretta persiljaa, myös rukolaa. Sitten nori (merilevä) sisältää myös rautaa (eli on susheissa ja saa erikseen esim. paahdettuna snäcksinä).

Kurpitsansiement ja auringonkukansiemen sekä cashew-pähkinät ovat helposti ruokaan kuin ruokaan lisättäviä.

Sitten on tärkeä valita täysjyväriisiä, yms. jossa on enemmän rautaa ja muitakin hivenaineita sekä kuitua kuin valkoisessa riisissä. Etenkin kinoassa on paljon rautaa. Villiriisissä on myös jonkin verran rautaa, varsinkin jos se on luomua.

Sitten voi luontaistuotekaupasta ostaa purkin melassia (sokeriruokosiirappia), sitä voi lisäillä aamulla vaikka jugurttiin.

Kaikkien näiden pitäisi periaatteessa olla gluteenittomia, mutta tietysti kannattaa aina tarkistaa ostaessa, koska riippuu valmistajasta mitä tuotteisiinsa lisäilevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme