Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2v, eikä vieläkään nuku öitä..kohtalontovereita??

27.02.2006 |

Meillä poika täyttää kohta 2 vuotta, eikä vieläkään nuku öisin hyvin.

On käyty unikoulu, psykologin luona, kuvattu ja tutkittu lääkärissä, mutta mitään " vikaa" ei löydy.

Yöllä herää useita kertoja, huutaa, eikä nukahda kovinkaan helposti uudelleen.

Välillä pisin konsertti kestää tunnista useampaan, plus siihen vielä päälle ns. lyhyet heräämiset, niin ei paljon nukuttuja tunteja tule..

Ainut mitä ei olla kokeiltu on sairaalan unikoulu, mutta taitaa olla viimeinen oljenkorsi..

Alkaa olla kohta koko perheellä niin paljon univajetta, että ei kertakaikkiaan jaksa!

On tietty mahdollista viedä mummolaan silloin tällöin yöksi, mutta yksi yö ei paljon univelkaa lyhennä..

Olen kertakaikkisesti LOPPU!

Mitä teen?

Kaikki mahdollinen apua on enemmän kuin tervetullut!!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen kavereiden kanssa jutellut, ei muidenkaan 2-vuotiaat heräilemättä ole öitään nukkuneet. Öiset huutokohtaukset on meillä kyllä menneet (kop, kop) ohi. Tuttia pitää laittaa ja välillä hyssytellä tms. Satunnaisesti on mennyt öitä, jolloin ei ole herätty kertaakaan. Silloin tulee aamulla pelko, että apua, onko lapsi ok, kun ei ole koko yössä kuulunut mitään.

Yksi tuttu sanoi, että yöt rauhoittuvat, kunhan lapsi täyttää kolme vuotta. Kyllä se siitä, ajattelen. kaksi vuotta on jo mennyt, ehkä vuoden päästä nukutaan jatkuvasti kokonaisia öitä!

Vierailija
2/13 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-penelope:

Meillä poika täyttää kohta 2 vuotta, eikä vieläkään nuku öisin hyvin.

On käyty unikoulu, psykologin luona, kuvattu ja tutkittu lääkärissä, mutta mitään " vikaa" ei löydy.

Yöllä herää useita kertoja, huutaa, eikä nukahda kovinkaan helposti uudelleen.

Välillä pisin konsertti kestää tunnista useampaan, plus siihen vielä päälle ns. lyhyet heräämiset, niin ei paljon nukuttuja tunteja tule..

Ainut mitä ei olla kokeiltu on sairaalan unikoulu, mutta taitaa olla viimeinen oljenkorsi..

Alkaa olla kohta koko perheellä niin paljon univajetta, että ei kertakaikkiaan jaksa!

On tietty mahdollista viedä mummolaan silloin tällöin yöksi, mutta yksi yö ei paljon univelkaa lyhennä..

Olen kertakaikkisesti LOPPU!

Mitä teen?

Kaikki mahdollinen apua on enemmän kuin tervetullut!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voin omasta puolestani suositella sairaalan unikoulua jokaiselle jonka kestokyky on äärirajoilla. Oman lapseni vein viime kesänä unikoluluun alle vuoden ikäisenä kun en enää jaksanut unettomia öitä.Lapsonen oli siellä vain pari yötä mutta se riitti.Lapsi oppi yöllä nukahtamaan itsekseen jos heräsi kesken unien ilman että minun oli jatkuvasti laitettava tuttia tms, paha vain oma unettomuus oli kroonistunut eli en saanut enää kunnolla unta vaikka lapsi veteli hirsiä tyytyväisenä.

Vierailija
4/13 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ikää tytöllä on jo 5½v.

Ensimmäinen vuosi oli aivan kamala. Ensin ei meinannut nukahtaa millään ja kun lopulta nukahti, niin heräsi viimeistään tunnin päästä. Yöllä saattoi valvoa tunteja ja lisäksi heräsi vielä kiekumaan. Ja yöllä ei todellakaan seurusteltu. Valoja en sytyttänyt koskaan, en jutellut vauvan kanssa jne.

Reilu vuoden ikäisenä helpotti hieman, jäi yöstä se pidempi valvomisjakso pois ja heräili enää muutenvaan useamman kerran yössä, yleensä huusi, joskus riitti pelkkä taputus tai tutti.

Kaksivuotiaana astui kuvaan kauhukohtaukset. Huusi kaarella, eikä mitään kontaktia saanut. Huuto saattoi kestää tunninkin. Ja " tavallisia" kitinä/huuto heräämisiä oli lisäksi yössä monta.

Kaikki mahdolliset keinot meilläkin kokeiltiin, sairaalan unikoulua lukuunottamatta. Nukahtaminen saatiin sujumaan hienosti, mutta yöllä herää edelleen huutamaan. Ei enää onneksi ihan joka yö. Mutta toisina öinä sitten taas useamman kerran.

Meillä yöt helpottui huomattavasti kun tyttö täytti 5v. Sitä ennen ei ollut nukkunut varmaan viittäkään yötä heräämättä. Nyt saattaa mennä jo kolmekin yötä viikossa ilman yhtään herätystä!!!

Olin aivan ihmeissäni, kun seuraava lapsi nukkui kaikki yöt heräämättä kolmikuisesta lähtien :D

Mitään hyvää vinkkiä en osaa antaa. Tuntuu, että kaikki on koitettu ja lähes aina yhtä heikoin tuloksin... Näin ison kanssa onneksi voi jo neuvotella ja osaa itsekkin kertoa, mikä yöllä on hätänä.

Koittakaa jaksaa!

Vierailija
5/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla esikoinen 2 v ja on aina nukkunut huonosti.Tosin vaikeat suolistoallergiat ovat lähinnä syynä,mutta on saanut myös säännöllisesti näitä kauhukohtauksia ja lisäksi lähtee sängystä yöllä seikkailemaan!Me nukumme edelleen perhepedissä,myös esikoinen,koska mies on matkatöissä ja olen yksin kahden pienen kanssa,enkä todellakaan kestäisi hyppiä ylhällä toisessa huoneessa esikoista rauhoittelemassa kun pienempi kiljuu ruokaa.Nyt molemmat vieressä ja elämä on aika helppoa siinä mielessä,että esikko herää ja nukahtaa itsekseen vieressä.On aina heräillyt tarkistamaan onko äiti viekussa ja jos olen vaikka leffaa jäänyt katselemaan telkusta,niin huuto on miltei paniikin omainen :-(.Isi kun on kotona,lapset edelleen samassa sängyssä,koska tilaa riittää (meillä 3 runkopatjaa rinnakkain)!

Vierailija
6/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin kokeiltiin kaikki kotikonstit eikä mikään tuntunut auttavan. Sitten huomasin, että poikahan nukkuu päiväunia yli kaksi tuntia eli tasaa yölliset heräämiset päivällä. Niinpä nykyään annamme hänen nukkua vain tunnin päiväunet ja illalla nukkumaan klo 21, herää yleensä klo 6-7 eli nukkuu yhdeksästä kymmeneen tuntia yössä. Heräilee välillä öisin, mutta tilanne on huomattavasti parempi kuin vielä ennen joulua, jolloin hänen luonaan sai ravata kymmenenkin kertaa yössä. Tutti annettiin oravalle lokakuussa, sekin tuntui loppujen lopuksi vähän rauhoittavan öitä. Tutista päästiin eroon yllättävän helposti, vaikka se tuntui pojalle olevan tosi rakas. Tutin tilalla on nyt nalle, joka on mukana joka paikassa, myös yöllä vieressä.

Kysyin tuosta heräilystä lastenlääkäriltä, joka oli sitä mieltä, että varsinkin vilkkaat lapset heräilevät pitkään. Meillä on vielä vauva jakamassa äidin huomiota, joyten heräilyt saattoivat johtua myös siitä että ainakin yöllä äiti on vain hänen. Olen myös tässä suhteessa yrittänyt ottaa hänet enemmän huomioon päivällä, sylitellä enemmän ja puuhata jotain vain me kaksi yhdessä. Mikä sitten auttoi parempiin öihin vai kaikki nämä yhdessä..

Jaksamista sinulle ap, tuo on tosi rankkaa. Eikös se pahin kidutuskeinokin ole se, ettei anneta nukkua...

Vierailija
7/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuntuu toivottomalta!

Vielä kysyisin: nukkuuko lapsesi päiväunia? Joillakin auttaa ihan ihmeesti kun päiväunet jää pois, toisilla taas rauhottuu yöunet jos lapsi nukkuu myös hyvät päiväunet.

Sitten, missä lapsesi nukkuu? Olisiko mahdollista kokeilla että nukkuisi vieressäsi? Toisilla on välillä kausia että oikeasti pelkäävät yksin ja tarvitsevat äidin tai isän viereen. Meidän keskimmäinen (2v6kk) tulee yöllä herätessään meidän väliin ja näin päästään sillä yhdellä heräämisellä.

Mutta varmaan olet näin simppeleitä asioita itsekin ajatellut...

Vierailija
8/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö täyttää huhtikuussa 2v eikä ole nukkunut öitään koskaan heräämättä, eikä edes alle viidellä itkulla....

Ensin meillä itkettiin 4kk yötä päivää kun tyttö kärsi pahasta koliikista. Sen jälkeen yöt ovat olleet todella repaleisia. Normaali yö on meillä niin, että tyttö nukkuu pari tuntia heräämättä ja sen jälkeen herää itkemään, touhuamaan, jutteleen jne 15min-1h välein. Aamuöisin hänellä on aivan selvä " virkeä hetki" jolloin valvotaan muutama tunti. Aamusta sit klo 4 jälkeen nukkuu taas vähän paremmin muutaman tunnin.

Olin tänne palstalle juuri tulossa laittamaan kyselyä Ensi- ja turvakodin unikoulusta sillä huomenna menemme sinne tutustumaan ja ensiviikolla menee neiti yökylään.

Allergia- yms testit on tehty, niistäkään ei löytynyt syytä tähän levottomuuteen.

Olen ollut pariin otteeseen sairaslomalla uupumuksen vuoksi. Tilanne on hankala vielä sen takia ettei meillä ole sukulaisia jotka voisi tyttöä välillä katsoa. Mies tekee vielä sellaista työtä, että hän on 1-2 viikkoa kuukaudesta pois kotoa. Raskasta on ja oma jaksaminen on kyllä siinä hilkulla!

Vierailija
9/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergia- yms testit on tehty, niistäkään ei löytynyt syytä tähän levottomuuteen.

[/quote]

Olethan tietoinen siitä, että allergia ei ollenkaan välttämättä näy testeissä? En nyt tyrkytä teille allergiadiagnoosia, mutta kahden yöheräilyin allergiaansa oireilleen pojan kanssa olen oppinut yhtä ja toista tästä aihealueesta. Molemmilla pojilla pelkkää negaa kaikissa testeissä, mutta altistuksilla todettu suorastaan laaja-alaisesti allergisiksi. Molemmilla loppuivat yöheräilyt (tyypillisesti kolmen vartin välein kieuttiin) tyystin, kun ruokavalio saatiin kuntoon.

Vierailija
10/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muitakin yökukkujia siis löytyy.

Meillä poika nukkuu päiväunet nykyään ihan hyvin.

Ennen sekin oli yhtä sekamelskaa, kun vartin välein heräili ja piti nukuttaa uudelleen..

Ja aamulla kun viimeistään seitsämältä noustaan, repaleisen yön jälkeen ,niin on kyllä jo ihan poikki puoli yhden kieppeillä, joten en usko että päikkäreiden poisjättäminen onnistuisi..

Ja on kokeiltu samassa sängyssä nukkumista; silloin ei nuku kukaan.

Heti herää jos itse käännän kylkeä tai mies.

Ähisee, puhisee ja vaatii paijausta, joten ei onnistu.

Ja kokeiltu myös että nukkuisi samassa huoneessaomassa sängyssä, muttei siitäkään tule mitään, kun herää heti jos käyn yöllä vessassa tai sänky narahtaa kun käännän kylkeä.

Itse vielä joten kuten jaksan " selväjärkisenä" kun on pakko, mutta miehen työt kärsii ja pelkäänkin hänen puolestaan lopullista uupumista..

Eli otamme viimeisen kortin käyttöön ja soitan sairaalan unikouluun..

On oltu jo sinne aiemminkin menossa, mutta tuntuu niin raastavalta jättää lapsi sinne yksin..mutta ei auta, kaikella on rajansa.

Kiitos teille ihanat ihmiset vastauksista ja toki lisääkin saa kirjoittaa!

Ihanaa kun aurinko paistaa, se jo itsessään antaa virtaa :)

Vierailija
11/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

soita sinne unikouluun! Saa sitten lapsikin nukkua, eihän tuo voi olla hänellekään mukavaa. Toivottavasti pääsette ja teidän perheessä pian nukutaan hyvin =)

Vierailija
12/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen kaksivuotta ja kaksikuukautta. Harvoin nukutaan kahta kokonaista yötä peräkkäin heräämättä (3-6kk nukkui käytännössä kaikki yöt läpi).

Välillä on tuntunut auttavan kun on lisätty yövaatteiden määrää.

Myös lahjonnalla eli kun nukut yön herättämättä vanhempia saat lahjan (ei toki joka yö mutta testimielessä kokeiltiin ja nukkui kyllä heti koko yön). Jos illalla esim. vieraita herkästi yöunet kärsii.

Tsemppiä !!

Vierailija
13/13 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilee joka yö useita kertoja, toiset yöt ovat risaisempia kuin toiset. Allergioita ei ole testattu, mutta joskus kun sai suklaata, oli seuraava yö todella risainen. MUTTA meillä nukutaan huonosti silloin kun tulee hampaita tai kun on nuhaa tms. tai ihan muuten vaankin, tai siltä tämä ainakin tuntuu. Tyttö on tosi vilkas ollut koko ikänsä, ja epäilen sitä syyksi tähän yölliseenkin menoon. Nyt on puheen kehityksen myötä tullut unissapuhuminen kuvioihin. Häiritsee minua hiukan kun herään siihen aina, mutta toisaalta tietää vähän mitkä asiat päässä pyörivät unenkin aikana(yleensä päivän aikana tapahtuneet jutut).

Olen kai kroonisesti väsynyt, mutta koen että ollaan kuitenkin voiton puolella tässä asiassa. Vauvana heräili monesti tunninkin välein, nyt vain ihan aamupuoli on sitä risaista, yleensä tunnin välein-meininkiä. Viime aikoina on ollut ongelmana päikkäreille nukahtaminen, ja epäilenkin että meillä saattaa olla päikkärit jäämässä vähitellen pois kuvioista. Jos ollaan aamupäivällä tehty jotain tosi jännää, uni vielä tulee, mutta normaali kuvio " puistoon/kerhoon/muskariin ja kaupan kautta kotiin syömään" , ei riitä tainnuttamaan unille. Toisaalta en halua että lapsi nukahtaa kovin myöhäänkään päikkäreille, sitten on illalla taas nukutus hankalaa. Mielummin sitten ei päikkäreitä ollenkaan ja aikaisin nukkumaan(onpahan äidillä sitten aikaa roikkua täällä netissä;-)).