Kaupassa työskentelevät! Jos joku saa porttikiellon tiettyyn myymälään
Niin miten sitä valvotaan, siten että koko henkilökunta on tietoinen? Laitetaan "etsintäkuulutuslappu" kuvan kanssa henkilökunnan taukohuoneeseen että ethän päästä tätä henkilöä kauppaan? No vitsi vitsinä :) kiinnostaa oikeasti miten tuo käytännössä toimii?
Satuin näkemään kun joku mies intti kassan vieressä kun halus päästä sisään myymälään ja myyjä vain sanoi että "hänen vain pitää nyt etsiä uusi kauppa jossa asioida". Oletan että porttikielto on toistuvasta huonosta käytöksestä tai varastamisesta.
Kommentit (18)
Porttikielto ei ole juridisesti mahdollinen. Sellaista ei Suomessa ole, tämä on oikein todettu Korkeimman oikeuden päätöksellä.
Mun tuttava sai porttarin kauppaan ainoastaan epäilystä. Ei ollut siis varastanut mitään. No ei se mene sinne enää ollenkaan tuon porttarin jälkeen. Aika outoa mielestäni.
Joo toi on kyl hyvä kysymys miten se oikeasti toimii esim Prismassa tai Cittarissa :) sen verran paljon varmaan porukkaa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Porttikielto ei ole juridisesti mahdollinen. Sellaista ei Suomessa ole, tämä on oikein todettu Korkeimman oikeuden päätöksellä.
Käytännössä se silti on mahdollinen. Ainakin jos toistuvasti varastaa. Ja ihan oikeinkin niissä tapauksissa kaiken lisäksi.
Ekan kerran näen, että kauppaan voi saada porttarin. Baareihin ja ravintoloihinhan tulee porttari salapullosta, omien eväiden syömisestä tai häiriköinnistä. Ja tappelemisesta. Olen kuullut, että muuan mies sai elinikäisen porttarin baariin vieteltyään omistajan vaimon. Kaikki tuo on ymmärrettävää.
Ymmärrettävää on myös, että porttari kauppaan tulee varastamisesta. Toisaalta, siitähän voi myös olla rikosoikeudelliset seuraamukset, joten porttari merkkaa tuplarangaistusta ja sellainen on Suomen lain vastaista.
Mä olen ihan ymmälläni :D
Tottakai ns. avohoitotapaukset ja sekakäyttäjät voivat tehdä ihan mitä vaan missä vaan, mutta suurin osa heistä on syyntakeettomia ja monet myös vaarattomia. Mistä muista syistä joku menisi kauppaan häiriköimään niin, että saa porttarin? Esim paikkakunnalla, jossa seuraavaan kauppaan on 40 km?
Porttikielto on mahdollinen. Yrittäjällä on oikeus valita asiakkaansa.
Olin töissä suhteellisen isossa kaupassa, ja meillä oli ehkä 5-6 ihmistä joilla on ns. porttikielto.
Toimii hyvin helpolla tavalla, porttikielto on useimmiten annettu vain sellaisille jotka ovat useasti häiriötä aiheuttaneet, eli siis sellaisille naamoille jotka olivat ennestään jo tuttuja. Koskaan minun aikanani ei ekasta "rikkeestä" annettu porttikieltoa, kuhan vartijat taluttivat ulos. Porttikielto annettiin sellaisille joita joutui useasti poistamaan, ja jotka aiheuttivat asiakkaille häiriötä, eli siis suuri osa oli joutunut tätä asiaa käsittelemään kun asiakkaat olivat tulleet valittamaan henkilöstä jne.
Ja jos joku naama ei ollut tuttu, niin joku työvuorossa olevista tunnisti kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Joo toi on kyl hyvä kysymys miten se oikeasti toimii esim Prismassa tai Cittarissa :) sen verran paljon varmaan porukkaa töissä.
ei cittarissa ole muutenkaan mitään järkeä käydä kun on sen verran kallis
Olen pienessä kaupassa töissä, ja aika äkkiä häiriköille löytyy nimikin. Me vaan kävellään porttikiellon saaneen perässä ja varmistetaan ettei hän vie mitään. Aikaavievää ja turhaa ehkä, mutta meillä porttikiellon saa vain varastelusta tai vandalismista yms.
Meillä on ohjeet, että koskea ei saa.
Eikö porttikielto tule vain toistuvasta todistetusta varastamisesta tai häiriköimisestä?
Tai näin olen lakia lukenut.
Muuten saattaa tulla kauppiaalle syyte kunnianloukkauksesta.
Tai siis eihän siinä mitään mutta tunnen kauppiaan joka itse on syyllistynyt laittomaan toimintaan!
Vierailija kirjoitti:
Ekan kerran näen, että kauppaan voi saada porttarin. Baareihin ja ravintoloihinhan tulee porttari salapullosta, omien eväiden syömisestä tai häiriköinnistä. Ja tappelemisesta. Olen kuullut, että muuan mies sai elinikäisen porttarin baariin vieteltyään omistajan vaimon. Kaikki tuo on ymmärrettävää.
Ymmärrettävää on myös, että porttari kauppaan tulee varastamisesta. Toisaalta, siitähän voi myös olla rikosoikeudelliset seuraamukset, joten porttari merkkaa tuplarangaistusta ja sellainen on Suomen lain vastaista.
Tottakai ns. avohoitotapaukset ja sekakäyttäjät voivat tehdä ihan mitä vaan missä vaan, mutta suurin osa heistä on syyntakeettomia ja monet myös vaarattomia. Mistä muista syistä joku menisi kauppaan häiriköimään niin, että saa porttarin? Esim paikkakunnalla, jossa seuraavaan kauppaan on 40 km?
Jos henkilöllä ei ole lähikauppaa niin aika vaarallista on antaa porttikielto lähimpään kauppaan. Lain mukaan porttaria ei saa antaa.
Väkivaltaiselle on pakko sanoa, ettet tuu enää tänne. Se toimii niin että jos sanominen ei auta, vartija hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei cittarissa ole muutenkaan mitään järkeä käydä kun on sen verran kallis
Monesti ihminen säästää jos lakkaa käymästä K kaupoissa. Valitettavasti vanhuksille se on usein lähin tai pienen lapsen vanhemmalle. Siis jos maitoa esim pitää äkkiä ostaa.
Mutta yhtäkaikki; ihminen säästää jos lopettaa K marketeissa ostamisen.
Entinen opiskelukaveri sai. Olin itse kaupassa, kun hänelle kerrottiin asia.
Kylässä on 2 kauppaa ja kävi vuoron perään kaupoissa. Kertoi naapurissa maksaa vehnäjauhot 0,50 e vähemmän jne.
Kauppias kohteliaasti ohjasi naisen ulos ja sanoi takaisin ei tarvi tulla.
Tässä toisessa oli toisen luokkakaverin äiti töissä. Kertoi kauppiaat olivat päättäneet kumpaan tulee seuraavaksi ekana, se saa sanoa heippa , mene muualle. Ja niin kävi,
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö nyt ollenkaan mitä avohoidolla tarkoitetaan? Että jos on hoitosuhde psykiatrianpoliklinikkaan masennuksen takia, niin on todellakin avohoitopotilas. Ja heitä on tässä maassa aikasta paljon. Eivätkä he "voi tehdä mitä vaan missä vaan".
Enemmänkin niitä arvaamattomia ovat ne, joilla ei ole hoitosuhdetta, eli eivät ole avohoidossakaan.
Tiedän teinejä, joilla on porttikielto kokonaiseen kauppakeskukseen kaikkien lähikauppojen lisäksi. Syynä jatkuva varastelu, ilkivalta, häiriköinti ja agressiivinen käytös höystettynä riehumisella, seinille kiipeilyllä, seksuaalisella ahdistelulla, huumekaupalla
ja kovaäänisellä kiroilulla. Ikävä kyllä koulusta näitä tyyppejä ei voi häätää mihinkään. Ja kyllä on käännytty sekä lastensuojelun että poliisin puoleen, useasti.
t. Väsynyt ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö nyt ollenkaan mitä avohoidolla tarkoitetaan? Että jos on hoitosuhde psykiatrianpoliklinikkaan masennuksen takia, niin on todellakin avohoitopotilas. Ja heitä on tässä maassa aikasta paljon. Eivätkä he "voi tehdä mitä vaan missä vaan".
Enemmänkin niitä arvaamattomia ovat ne, joilla ei ole hoitosuhdetta, eli eivät ole avohoidossakaan.
Avohoito ei tarkoita pelkästään psykiatrista hoitoa. Avohoitopotilaita ovat myös fyysisesti sairaat, joilla on hoitosuhde ilman vuodepaikkaa.
Aika nopeasti muistaa porttareiden naamat. Varsinkin pienemmässä kaupassa. Stockan kokoisista kaupoista en osaa sanoa!
Mutta tosiaan tulostetaan valvontakameranauhalta tyypin kuva ja jätetään kassalle myyjien nähtäväksi. Yleensä kun porttarin saanut asiakas astuu sisään, huomaa jo käytöksestä ja tervehtimättä jättämisestä että joku on pielessä. Sit vaan kuvasta tarkistus.