Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epävakaa persoonallisuushäiriö?

Vierailija
10.07.2016 |

Kokemuksia? Itsellä tai lähipiirissä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
2/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että moni ei tällä palstalla edes tiedä mitä kyseinen tarkoittaa. Tuskin moni normi lääkärikään.

Persoonallisuushäiriö on nimittäin aika laaja alue.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙋 Täällä yksi epävakaa. Kokemuksia? Hmm, jatkuva kokemus huonoudesta ja inhottavuudesta, muiden ilmeiden, eleiden tms. tarkkailu ja tulkitseminen niin, että se tukee omaa käsitystä omasta huonommuudesta, aikaisemmin olin hyvin itsetuhoinen, välillä tyhjyyden tunnetta sekä kaiken epätodelliseksi tuntemista...

Vierailija
4/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko epävakaa sellainen, että mielialat vaihtelevat päivän mittaan laidasta laitaan. Armoton valitus päällä koko ajan jne. Ja kaikki on tietysti aina muiden syytä.

Ystäväni, kolmen lapsen äiti, vaikuttaa mielestäni epävakaalta tai kaksisuuntaiselta. Ei mene lääkäriin vaikeimpina aikoinaan, koska tietää itsekin, että jotakin on vialla ja pelkää lasten menetystä.

Vierailija
5/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljellä on se, elämänhallinnan kanssa ongelmia. Eipä mitään järkyttäviä

kokemuksia.

Vierailija
6/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko epävakaa sellainen, että mielialat vaihtelevat päivän mittaan laidasta laitaan. Armoton valitus päällä koko ajan jne. Ja kaikki on tietysti aina muiden syytä.

Ystäväni, kolmen lapsen äiti, vaikuttaa mielestäni epävakaalta tai kaksisuuntaiselta. Ei mene lääkäriin vaikeimpina aikoinaan, koska tietää itsekin, että jotakin on vialla ja pelkää lasten menetystä.

Epävakaat pysyvät harvoin suhteessa pitkään, eikä heidän rakkaudennälkäänsä ole helppo tyydyttää.

Vierailija
7/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valittaminen ja muiden syyttely eivät ole epävakaan persoonallisuushäiriön diagnostisia kriteerejä, joten en usko, että noita piirteitä on juuri meillä epävakailla keskimääräistä enemmän. Pääpiirre epävakaudessa on tunteiden ja mielialojen hallinnan ongelmat. Tunteita voi sekä yli- että alikontrolloida.

Vierailija
8/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo valittelu ja muiden syyttely ei välttämättä liity epävakauteen. Nopea mielialojen vaihtelu kyllä! 2-suuntaisella mielialan vaihtelu ei ollenkaan noin nopeaa.

Vierailija
9/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omani heittelevät jatkuvasti ja pienikin vastoinkäyminen voi murentaa itsetuntoa sekä laskea mielialaa. Saatan olla itsetuhoinen ja tuntea järkyttävää häpeää, pelätä kaikkea... Sitten yhtäkkiä olenkin iloinen ja täynnä tarmoa. Ja kaikki yhden päivän aikana jopa... Joskus innostun tuhlailemaan, mutta olen taas yleensä erittäin nuuka. Tämäkin korreloi mielialojeni kanssa.

Vierailija
10/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omani heittelevät jatkuvasti ja pienikin vastoinkäyminen voi murentaa itsetuntoa sekä laskea mielialaa. Saatan olla itsetuhoinen ja tuntea järkyttävää häpeää, pelätä kaikkea... Sitten yhtäkkiä olenkin iloinen ja täynnä tarmoa. Ja kaikki yhden päivän aikana jopa... Joskus innostun tuhlailemaan, mutta olen taas yleensä erittäin nuuka. Tämäkin korreloi mielialojeni kanssa.

Siis tarkoitin tunteitani

Vierailija
11/15 |
10.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epävakaata persoonallisuushäiriöö on kahta tyyppiä eli impulsiivista ja rajatilaista (ovat eri diagnoositkin). Kyseessä on aika erilaiset häiriöt, kummasta ap haluaa kuulla kokemuksia?

Vierailija
12/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epävakaata persoonallisuushäiriöö on kahta tyyppiä eli impulsiivista ja rajatilaista (ovat eri diagnoositkin). Kyseessä on aika erilaiset häiriöt, kummasta ap haluaa kuulla kokemuksia?

kerro kummastakin mieluummin!

Vierailija
13/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut epävakaan diagnoosin psykiatrian erikoislääkäriltä. Mitä te olette tässä kuvailleet kuulostaa kyllä tutulta, mutta en olisi spontaanisti osannut kuvailla itseäni noin tarkkaan, (mielenterveyden häiriöiden vakavuuteen vaikuttaa tietysti myös sairauden tunto).. en koe olevani niinkään epävakaa jokapäiväisessä elämässäni, mutta monet läheiset ihmiset ovat minulle sanoneet että olen hankalin ihminen heidän lähipiirissään. Konfliktit on jatkuvia.

Vierailija
14/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain diagnoosin neljä vuotta sitten.

Oireilin jo nuoruudesta asti.

Teen impulssiivisia päätöksiä (mm. muuttaminen eri puolelle suomea ihastuksen takia), olen täynnä vihaa ja katkeruutta, tunnen kaiken super voimakkaasti.

Tällä hetkellä olen ihastunut erääseen mieheen ja olen onnistunut kehittämään hänestä(kin) pakkomielteen itselleni.

Tuntuu siltä että mieli olisi jatkuvasti vereslihalla.

Vihaan tätä "tautia" yli kaiken.

Vttu jos saisi edes yhden päivän kokea mitä olla ns. normaali ihminen.

Vierailija
15/15 |
06.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epävakaat pysyvät harvoin suhteessa pitkään, eikä heidän rakkaudennälkäänsä ole helppo tyydyttää.

...koska epävakaan puolisolla on usein välttelevä persoonallisuus.

Olen lukenut väitteitä että epävakaa voisi olla hyvinkin tasaisessa ja korjaavassa parisuhteessa "normaalin" puolison kanssa, mutta kun ne vastakohdat viehättävät enemmän.

Välttelevät vanhemmat tekevät epävakaan lapsen, joka lopun ikäänsä etsii sitä tuttua välttelijää ellei tunnista kuviota ja muuta sitä.

Parisuhdeongelmissa harvemmin kuitenkaan on niitä puhtaita pulmusia, toiset persoonallisuushäiriöt eivät vain ole niin räiskyviä kuin vaikka epävakaa.