Tt-tuella elävillä löysää rahaa satoja euroja -
Husseinin Vantaan Länsimäessä asuvalla perheellä palaa juhlan viettoon kolmessa päivässä 500–600 euroa.
”Ruoka on eri, kaikki on erilaista. Lasten pitää tuntea, että tämä on erilainen kuin normaali päivä.”
Vuosaarelaisten Assad ja Zainad Al-hasemin kolme poikaa pyörivät Itiksessä uusissa shortseissa ja paidoissa, ja äiti investoi meikkeihin. Molemmat vanhemmat ovat työttömiä, joten juhlabudjetti jää 100–200 euroon.
Kommentit (25)
Näin me nousemme suosta.
Hyvä Suomi, Suomi nousuun? :/
Vierailija kirjoitti:
Tätähän aina perustellaan sillä että he eivät käytä alkoholia eivätkä polta :D
Eli eivät maksa veroa alkon tuotteistakaan.
No jos ovat kerran paastonneet ja syöneet yksinkertaisemmin niin rahaa on tietysti säästynyt ja nyt sitä on enemmän käytössä.
Tunnetteko perheet? Ovatko toimeentulotuella eläviä, kas kun kaikki maahanmuuttajataustaiset eivät sitä ole!
Vierailija kirjoitti:
No jos ovat kerran paastonneet ja syöneet yksinkertaisemmin niin rahaa on tietysti säästynyt ja nyt sitä on enemmän käytössä.
Muslimituttuni syövät paaston aikana kaksi kertaa päivässä, en tiedä miten Suomessa nyt kesällä kun on valoisaa. Paasto katkaistaan taateleilla ja varsinaisen ruoan lisäksi tarjolla on esimerkiksi hedelmiä. Ruoan kulutus lisääntyy joissakin muslimimaissa ramadanin aikaan koska siihen yhdessä ruokailuun panostetaan enemmän. Jotkut itseasiassa sortuvat mässäilyyn ja paino nousee paaston aikana. Ei ramadanin aikaan olla syömättä, ainoastaan päivällä pidättäydytään ruoasta ja juomasta.
Löysin blogin jossa on esimerkki ramadanin ajan ateriasta. http://paastokuukausi.blogspot.fi/2012/07/nahlan-egyptilainen-iftar.htm…
Asumiskustannusten lisäksi toimeentulotuki on 485 €/kk, joten löysää siinä ei ole. Esimerkiksi kännykän tai tietokoneen hajoaminen on tuollaisella tulolla heti hankala tilanne. Pakolaisten kohdalla olen kiinnittänyt huomiota heidän kalliisiin mm. lastenvaunuihin ja vaatteisiin kaikilla pakolaisilla, vaikka lähes kaikki pakolaiset elävät sosiaalituella. Ne eivät siis selity sillä, että juuri kyseinen perhe ei eläisi sosiaalituella.
Joku juhla joka on kerran vuodessa? Big deal? Moni polttaa tuon verran rahaa joka viikonloppu hyvässä ravintolassa Helsingissä ruokaan ja viineihin.
Raha menee suoraan kulutukseen joten jos sitä rahaa ei kulutettaisi niin se heikentäisi talouden toimintaa. Tästä voisimmekin siirtyä keskustelussa kansantalouden toiminnan syvimpään ytimeen mutta ehkä on parempi antaa asian olla... :)
Jack D. kirjoitti:
Joku juhla joka on kerran vuodessa? Big deal? Moni polttaa tuon verran rahaa joka viikonloppu hyvässä ravintolassa Helsingissä ruokaan ja viineihin.
Meneehän suomalaisilta rahaa jouluna ja uutena vuotena joten ei tuo 100-200 euroa kolmessa päivässä niin paljon ole. Ramadan kestää kuukauden ja tuo iftar-ateria nautitaan joka ilta. Eid on sitten suurempi juhla. Itse asiassa minulle kerrottiin että Eid on kaksi kertaa vuodessa.
Jack D. kirjoitti:
Kuinka moni toimeentulotuella elävä "polttaa tuon verran rahaa joka viikonloppu hyvässä ravintolassa Helsingissä ruokaan ja viineihin"? Sehän tässä oli koko homman punainen lanka, etkö ymmärtänyt? Eihän sillä ole mitään tekemistä tämän asian kanssa, jos joku omia, itse tienaamiaan rahojaan kuluttaa.
Ihan vaan otsikkoon kommenttina, joka yleistää. Mä elän toimeentulotuella työttömyyden takia ja työttömyysetuus, asumistuki ja toimeentulotuki on kuukaudessa 935euroa, josta maksan 600euron vuokran. Sossu huomioi vuokran määräksi vaan 450euroa, koska asun ylikalliissa asunnossa, mutta halvempia ei ole tarjolla. Laskuihin ja elämiseen siis jää reilu 300euroa, ettei mulla ainakaan ois varaa käyttää parina päivänä useampaa satasta.
Onneks parin kuukauden päästä tää kituuttaminen loppuu, kun pääsen töihin.
Mulla on toimeentulotuella eläviä kavereita ja heilläkin menee tuon verran rahaa jouluun. Laittavat 50 €/kk säästöön, niin rahaa on jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toimeentulotuella eläviä kavereita ja heilläkin menee tuon verran rahaa jouluun. Laittavat 50 €/kk säästöön, niin rahaa on jouluksi.
Kaikki ei oikeesti pysty laittaa säästöön, jos elävät toimeentulotuella.
Ei mulla vaan. käytin kyllä just 200 yhteen tarkoitukseen mutta se on pidemmällä ajalla säästetty ja kituuteltu. Nyt pitää toivoa etteivät esim. ainoat siistit housut repeä ennen kuin on lisää rahaa "investointeihin".
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan otsikkoon kommenttina, joka yleistää. Mä elän toimeentulotuella työttömyyden takia ja työttömyysetuus, asumistuki ja toimeentulotuki on kuukaudessa 935euroa, josta maksan 600euron vuokran. Sossu huomioi vuokran määräksi vaan 450euroa, koska asun ylikalliissa asunnossa, mutta halvempia ei ole tarjolla. Laskuihin ja elämiseen siis jää reilu 300euroa, ettei mulla ainakaan ois varaa käyttää parina päivänä useampaa satasta.
Semmoinen vinkki noihin tarinoihin että esim. helsingissä sossun raja yksinäiselle on 650 eli siihen asti huomioidaan vuokra. Jos asut muualla kuin helsingissä niin muuta halvempaan. Muualla sentään on vaihtoehtoja. Helsingissä on näköjään vaikea löytää edes kaupungin asuntoa tuota halvemmalla ja usein niissä asuukin hyvin toimeentulevia jotka ei malta luopua halvasta asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen vinkki noihin tarinoihin että esim. helsingissä sossun raja yksinäiselle on 650 eli siihen asti huomioidaan vuokra. Jos asut muualla kuin helsingissä niin muuta halvempaan. Muualla sentään on vaihtoehtoja. Helsingissä on näköjään vaikea löytää edes kaupungin asuntoa tuota halvemmalla ja usein niissä asuukin hyvin toimeentulevia jotka ei malta luopua halvasta asunnostaan.
Ohis, ei liity aiheeseen..
Ei muuten huomioida. Aivan tuore kokemus. Ehkä harkinnanvaraisesti sitten? Ja tosiaan asunto on 22 yksiö neukkukuutiossa itäisessä lähiössä, muutakaan ei tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En asu helsingissä vaan pienehköllä paikkakunnalla ja täällä tuo 450e on maksimimäärä mikä saa yksinasuvalla olla vuokra. Todellisuudessa tuon hintaisia vuokra-asuntoja ei täällä juurikaan ole eikä nyt tällä hetkellä yhtäkään vapaana. Olen kuukausittain kysellyt vapaita asuntoja tän 8kk ajan, minkä olen saanut toimeentulotukea ja kaikki, jotka ois ollut vapaita ovat olleet jopa enemmän kun tän 600e, jonka nyt maksan vuokraa. Toisaalta nyt en enää näe mitään järkeä muuttaa, kun parin kuukauden päästä aloitan vakituisen työn niin pystyn helposti tämän vuokran maksamaan ja jossain kohtaa todennäköisesti ostan oman.
olinkohan nro 13
Vierailija kirjoitti:
Näin me nousemme suosta.
Hyvä Suomi, Suomi nousuun? :/
Jaaha, ihanko tosiaan odotat, että työttömät nostaisivat Suomen nousuun? Miten tämä voisi tapahtua?
Tätähän aina perustellaan sillä että he eivät käytä alkoholia eivätkä polta :D