Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1,5 vuotiaan puheen kehitys - poika vain murisee!

27.02.2006 |

Meillä 1,5 vuotias tuntuu unohtanee ne vähätkin sanat joita jo osasi. Käyttää vain kahta sanaa ja muita sanoja ei edes yritä muodostaa. Yritän puhua paljon, selittää asioita, laulaa ja lukea. Lapsi ei yritä edes sanoa perässä sanoja.

Poika ymmärtää sanottua, kuuntelee kirjan lukemista, tykkää kun hänelle lauletaan. Mutta kun haluaa jotain ilmaista niin osoittaa, viittoo, " murisee" - ja tulee kyllä ymmärretyksi niinkin.

Onko muilla kokemusta? Miten voisi auttaa lasta eteenpäin puheen kehityksessä?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse olin kuulemma 2-vuotiaaksi samanlainen- ynisin vaan ja osoittelin tavaroita ja kaikki ymmärsi hyvin:) Lähempänä kolmea vuotta puhuinkin sitten jo sujuvasti- sanat olivat ikään kuin ' päässäni varastossa' ja soljuivat sitten ulos, kun olin siihen valmis.

En siis usko, että sunkaan kannattaa huolestua asiasta. Lapsilla on kaikenlaisia vaiheita ja tääkin vaihe menee varmasti nopeesti ohi. Kohta sun taapero puhua pälpättää jo raivostumiseen asti;)

Vierailija
2/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lauseilla ja nyt puhuu erittäin hyvin ja ikää kohta 3v. Nuorempi poika nyt 1v1kk ja ei tule sanoa vaan ainoastaan osoittelua ja öhinää. Esikoinen ei taas tällaista koskaan harrastanut vaan aloitti sanoja puhumaan 1½v. iässä ja siitä sitten eteenpäin. Hänellä oli tuollaista " tavupuhetta" (-to=auto) pitkään mitä taas ei keskimmäisellä ollut ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 2-vuotias voi käyttää kahta tai kahtasataa sanaa. Eli erot on huikeita. Meillä kun on tämä toinen ääripää kyseessä. Sanat kuitenkin ovat " passiivisina" sen opuksen mukaan varastossa ja lapsi varmaan ottaa ne sitten käyttöön kun kehityksessään kokee tarpeelliseksi.

Vierailija
4/4 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin neuvolassa käynnit ovat ikäviä ja kiusallisia, kun puheen kehitystä udellaan ja kun totean että ei vielä puhu niin tädit sormi pystyssä kertovat kuinka " lapselle tulee puhua ja hänelle pitää lukea jne. jne."

Tuntuu että minua pidetään vähä-älyisenä joka ei ymmärä lasten kehityksestä mitään. Omasta mielestäni olen kuitenkin ihan normaali maalaisjärkinen ihminen, jolla sitä paitsi on arvosana kasvatustieteessäkin - ei sikäli että se mitään auttaisi mutta osaan kuitenkin asioita ajatella ja toimiakin ajatusten mukaan.

Mutta eletään toivossa - kai se murina muuksi muuttuu ajan kanssa!