Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Änkytys alkoi yllättäen?!

27.02.2006 |

Juuri 2-vuotta täyttänyt poikamme on puhunut kuin ruuneperi muutaman kuukauden, ikätasoistaan on ilmeisesti edellä (puhuu pitkiä, 5-6 sanan lauseita) ja sanavarasto on laaja, laulelee ja loruttelee myös mielellään ja muistaa ihmeen pitkiäkin pätkiä. Toistaa siis mutta myös tuottaa itse puhetta paljon. lempikysymys on viime aikoina ollut " mikä tuo on?" Luonteeltaan kovasti ulospäinsuuntautunut ja touhukas. Nyt viime päivien aikana kuitenkin on alkanut änkyttää kovasti, mikä alkaa huolestuttaa meitä kovasti. Useimmiten änkytys tulee kysymyslauseissa, esim. mikä-lauseet saattavat vaatia 10 kertaa mikä-sanan toiston siihen alkuun ennenkuin asia pääsee ulos... samoin missä- ja minä-alkuiset, mutta myös muussakin puheessa tulee änkytystä. Välillä kuitenkin rupattelee ihan selkeästi. Kaikki kirjaimet eivät ole vielä hallussa, mutta esim. s-kirjain on tullut mukaan tässä parin kuukauden sisällä ja L-kirjainta kovasti hakee.

Onko tämä normaalia puheen kehitykseen kuuluvaa vaihetta? Sisareni kehotti olemaan vain huomaamatta koko asiaa, ja varmaan se niin onkin parasta. Hieman huolissani olen kuitenkin siitä, ettei kyseessä olisi mikään aivojen toimintahäiriö, suvussa kun on epilepsiaa ja tic-oireita ym. Lisäksi parin viikon sisällä tästä lapselle annettiin mpr-rokote jonka tiedän joillakin aiheuttaneen aivo-oireitakin.

Ja jos tämä menee ohi, niin kuinka pian sen pitäisi mennä ohi? missä vaiheessa taas pitäisi hakeutua hoitoon ja minkälaiseen hoitoon???

Mietin jo sitäkin, että kun jäin äitiyslomalle (vauva ei vielä ole syntynyt) ja lapsi jäi perhepäivähoidosta kotiin, niin onko tämä ollut jotenkin vahingollista... kaikesta sitä näköjään syyllistää itseään :/ ihan hyvin poitsu on tuntunut kotona kuitenkin viihtyvän.

Olisin kiitollinen kokemuksista ja vastauksista!

eikkuli, poitsu 2v ja masukki 34+5

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suotta murehdi, lapsesi kuulostaa aivan normaalilta tai oikeastaan on kyl ikätasoaan huomattavasti edellä puheen kehityksen kannalta. Änkytys on yleistä tai jopa kuuluu asiaan jossain vaiheessa puheen kehitystä. Voithan mainita asiasta neuvolassa, jos tuntuu et kovin pahaksi menee tai itse olet huolissasi. Paras tosiaan olla sitä liikaa huomioimatta, lapsi ei välttämättä itse tajua änkyttävänsä, eikä siitä hänelle kannata ongelmaa tehdä.

Olen huomannu omien lasten kohdalla, et joskus on änkytystä ilmenny jos ovat kovin innoissaan jostain - ehkä silloin eivät niin keskity puheen tuottamiseen ja oikeiden sanojen hakeminen vie aikaa.

Ja ajattele, moni lapsesi ikäinen ei puhu vielä mitään!

Vierailija
2/10 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä milloin pitää huolestua, mutta ihan normaalia ja yleensä ohimenevää on änkytys. Asiaa olisi paljon enempi, mitä pystyy puheena tuottamaan :)

Meillä esikoinen änkytti jossain vaiheessa lähempänä kolmea ikävuotta. Muistaakseni vaihe kesti " pahana" muutaman viikon ja meni tosiaan itsestään ohi.

Puuttua siihen änkytykseen ei saa (neuvoivat neuvolasta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/10 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpotti vähäsen, täytyy kyllä kysäistä vielä neuvolasta kun käyn itse tällä viikolla. Mutta parhaalta tosiaan tuntuu, että ei puutu siihen mitenkään, niin ei ala poikaakaan vaivaamaan eikä tule paineita. Toivottavasti vaan esim. ajattelemattomat sukulaiset ei huomauta asiasta mitään... Tosiaan pari viikkoa sitten 2-v. neuvolassa kehuttiin että on ikätasoaan edellä, ja nyt sitten tämmöinen " takapakki.," mutta toivotaan että menee ohi sitten kun sen aika on mennä. Isällä on työkaveri joka änkyttää tosi pahasti aikamiehenä, en voinut olla kuvittelematta että meidän pikku poika tosiaan tulisi ehkä sitten sellaiseksi... nyyh. Mutta ehkä tässä ei vielä ole syytä heittää pyyhettä kehiin vaan jatkaa kuten normaalistikin.

kiitos.

eikkuli

Vierailija
4/10 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin molemmilla lapsilla ollut änkytystä jonkun aikaa jossain vaiheessa ja mennyt sitten ohi itsekseen. Myös naapurin lapsilla sama juttu. Johtuu siitä, kun aivot käyvät kierroksilla ja kysymyksiä on niin paljon ja kuitenkin suu ei ehdi mukaan niitä kysymään :-) Kannattaa vain rauhallisesti kuunnella ja näyttää lapselle että sinulla on nyt hänelle aikaa. Välillä tuntuu että lapsi yrittää äkkiä saada sanottavansa kuuluville ennekuin äiti häviää taas puuhiinsa.

Eli relax vain tämän asian kanssa :-)

Pikkis rv 34+6

Vierailija
5/10 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu kaksivuotiaalla. Huomasin sitten, että hän olikin änkytyksen aikana ottanut minä- ja sinä-sanat monine taivutuksineen aktiivikäyttöön. Tästä on vasta 1-2 kk aikaa, mutta ehdin minäkin vähän säikähtää.

Vierailija
6/10 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä johtui änkytys - voisko teillä olla vastaavaa ?

Vierailija
7/10 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

änkytys taas liittyy myös fyysiseen väsymykseen. Iltaisin tahtoo jäädä levy päälle...

8/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut korvakierre ja viimeisin kuurin on tänään loppunut. täytyy ottaa puheeksi kontrollissa tuokin vaihtoehto. Meillä änkytys vaikuttaa kokopäiväiseltä, yölläkin unissaan poika änkyttää... mutta toivotaan, että menee ajan kanssa ohi, ja jos ei mene niin täytyy sitten ottaa johonkin yhteyttä. Pitänee kysyä tutulta puheterapeutiltakin asiasta.

eikkuli

Vierailija
9/10 |
01.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kohta 2v. täyttävä tyttö on juuri ap:n kuvailemalla tavalla tuottanut puhetta välillä taukoamatta, lähes kokonaisin lausein, ja nyt viikon verran olen huomannut, että änkyttää pahasti. Ja juuri noin, usein lauseen ekaa sanaa toistaen moneen kertaan. Tuntuu siltä, että olisi sanottavaa enemmän kuin ehtii tohkeissaan puhua. Hyvä kuulla, että on normaalia kehitystä, koska myös minä ehdin jo vähän huolestua.

Vierailija
10/10 |
02.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikamme täytti tänään 2 vuotta ja on jo pari /kolme kuukautta puhunu kuin ruuneperi, pitkiä 6 sanan lauseita, loruja, lauluja ja kova muutenkin touhuamaan ja lukemaan kirjoja, n. kuukausi sitten alkoi myös änkytys, aloitti juuri mikä/mitä sanan sanomalla sen 10 kertaa (levy päälle) ja muutenkin kun tohkeissaan jotakin selitti alkoi lause änkytyksellä. Kysyinkin asiaa neuvolasta,ja sanottiin että ihan normaalia juuri tälläisilla " kehityksestä edellä" varsinkin tuon puheen kehityksen olevilla lapsilla, heillä ajatus juoksee kovempaa kuin mitä kerkeää sanoja tuottamaan, ja kuulemma ÄLykäiden lapsien vaiva!

Emme kiinnittäneet siihen mitään huomiota, yritimme aina vain rauhallisemmin puhua ja lukea, kun itse olisi kovasti kiirehtinyt sanoissaan, yritimme puhua todella selkeästi ja hitaasti ja nyt kuukauden päästä ei änkytyksestä merkkiäkään, eli ohi menevää!

Turhaan mekin heti huolestuimme.

" Papupata ja 30 plus 2 viikolla odottava äiti"