Ex-vaimo taitaa suunnitella lapsikaappausta
Ex-vaimoni on siis kotoisin Aasiasta, ja meillä on 1,5-vuotias poika.
Erosimme naisen kanssa pari kuukautta lapsen syntymän jälkeen, ja siitä lähtien meillä on ollut pojan yhteishuoltajuus. Pidämme (pidimme, selitän pian lisää tästä) kuitenkin exän kanssa usein yhteyttä, yleensä tosin vain lapseen liittyvissä asioissa.
Tiedän, että ex on melko kauan halunnut palata kotimaahansa (tämä oli yksi eroomme johtavista syistä), mutta olen sanonut ettei se ole mahdollista niin kauan kun tuo poika on alaikäinen, ellei sitten jätä häntä kokonaan minulle. Ex-vaimo on ymmärtänyt, mutta hän on ollut melko vastahakoinen.
Nyt exä on kuitenkin lopettanut yhteydenpidon minuun täysin. Lapsen olisi kuulunut tulla tänään minun luokseni, mutta eipä vaan ole näkynyt. Nyt minua pelottaa, että exä suunnittelee kaappaavansa poikamme ulkomaille.
Ex-vaimon kotimaa ei kuulu Haagin sopimukseen, mutta lapsella ei ole kyseisen maan kansalaisuutta.
Pystyykö tästä ilmoittamaan jonnekin, kun nämä ovat kuitenkin vain epäilyksiä?
Kommentit (29)
Soitta 112. Siitä ohjataan joko poliisille tai sitten lastensuojeluun. Siihen samaan 112-numoroon soitetaan, jos on virka-ajan ulkopuolella hätäistä lastensuojeluasiaa, ja nyt voi olla sellainen kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on exän kanssa yhteishuoltajuus. Lapsella on voimassaoleva passi (ulkomaanmatkan takia, jonka tekmme yhdessä muutama kk sitten).
Eli nyt pitäisi ilmoittaa poliiseille vai lastensuojeluun vai minne? Anteeksi mutta tämä kaikki on minulle uutta, olen ihan sekaisin nyt. Ap
Katso kaupunkisi päivystävä sosiaalipäivystys ja poliisi, soita niille. Katso kumpi ottaa asian hoitaakseen.
Ok, soitan sosiaalipäivystykseen nyt.
Kiitos vastauksista. Ja joku kysyi maata, niin Malesia. Ap
Ei helvetti. Paniikki, muttet siltikään vielä saa puhelinta käteen ja soitettua vaikka 112?? Kyllä ne sieltä kertoo mitä pitää tehdä, mutta tyyppi kyselee jossain mammapalstalta ja vielä varmistelee sataan kertaan että mihinkä se nyt pitikään soittaa.
Lastenvalvoja ei päivystä, joten sosiaalipäivystyksestä voi kysyä neuvoa virka-ajan ulkopuolella.
On tainnut jo lähteä jos et saa yhteyttäkään.
Nainen toiminut pitkäjänteisesti.
Kumman ehdotus yhteinen ulkomaanmatka oli silloin muutama kk sitten? Jos naisen niin se oli vain passin saamista varten lapselle.
Älä enää kysele vaan toimi! Olet saanut lähes joka viestissä kehotuksen soittaa poliisille/lastenvalvojalle/ sosiaalipäivystykseen jne ja sinä vain kyselet. Toimi!!
Vierailija kirjoitti:
Ei helvetti. Paniikki, muttet siltikään vielä saa puhelinta käteen ja soitettua vaikka 112?? Kyllä ne sieltä kertoo mitä pitää tehdä, mutta tyyppi kyselee jossain mammapalstalta ja vielä varmistelee sataan kertaan että mihinkä se nyt pitikään soittaa.
Kyllä mä ymmärrän miksi täältä kysellään, kynnys on aika korkea lähteä poliisillekaan soittelemaan, kun mitään ei välttämättä ole vielä tapahtunut.
Sosiaalipäivystyksestä voivat muuten myös ottaa yhteyttä poliisiin.
Mikä maa ?