Pelottaa syksy jo nyt...
Meidän tyttö menee nyt kasille ja on todella huono koulussa, ei pärjää oikein missään aineessa. Pelkään jo nyt, miten tulee syksyllä selviämään. Kaveriporukkakin on huono, alko maistuu ja tupakkaa poltetaan. En kuitenkaan usko, että oma tytär olisi niin tyhmä, että alkaisi polttaa. Olen myös puhunut tupakan vaaroista ja alkoholista myös. Pienestä asti olen kannustanut terveellisiin elämäntapoihin ja siihen, että kouluts on tärkeää. En ymmärrä, mitä olen tehnyt väärin. Olen kamalan vihainen itselleni, miten olen voinut päästää tilanteen tällaiseksi :(
Kommentit (16)
Jopa tyttäresi kaltaisesta saattaa tulla ihan kunnon kansalainen.
Palkitse koulumenestyksestä, jospa motivoisi lukemaan. Niin minä aion tehdä tyttäreni kohdalla, olisin varmasti lukenut itsekin jos olisi palkittu. Tuon ikäinen ei vieä ymmärrä että lukeminen oikeasti kannattaa, joten mikä keino vaan auttaa.. Tietenkin jos on jo tottunut saamaan kaiken ilmaiseksi voi olla vaikea poistaa "saavutettuja etuja".
Eipä se yläasteen tupakanpoltto ja huono koulumenestys koko tulevaa elämää petaa. Ehkä tyttäresi kaipaisi pikemminkin ymmärrystä ja henkistä tukea sinulta? Tai sitten hän vain alkaa itsenäistyä.
Siis ei pärjää koulussa koska kapasiteetti eiriitä vai koska ei tee asian eteen mitään?
Jos on vain liian vaikeaa, pyydä tukiopetusta. Jutelkaa tytön kanssa juurta jaksaen mitä haluaisi isona tehdä ja sitten auta häntä hahmottamaan mitkä taidot tai aineet pitää silloin suorittaa huolella. Satsatkaa niihin.Pohtikaa jo nyt kymppiluokkaa yhtenä vaihtoehtona.
Jos on vain laiska ja ei viitsi tehdä koulunsa eteen mitään, lakkaa sinäkin elintason ylläpito. Selitä, että tuolla perseilyllä on syytä tottua jo nyt siihen, ettei tulevaisuudessa ole mahdollista saada juurikaan uusia vaatteita, älypuhelinta, kuukausirahaa huvittelukäyttöön, harrastusmaksuja, leffa/kalja/tupakka/yms. rahaa. Koska ne ovat ylellisyyksiä, joita voi palkkarahallaan asumisen, ruoan ja lääkkeiden päälle ostaa jos ansaitsee riittävästi. Kerro, että tällä menolla tytön ansiot eivät tule riittämään kuin ihan minimiin, juuri saa katon päänsä päälle ja makaroonia pöytään. Työpaikat ovat kortilla jo koulutetuillakin, saatika sitten niillä, jotka ryssivät koulunsa jo peruskouluaikana. Kerro sossusta, että sieltä toki toistaiseksi vielä rahaa saa, mutta joudut sinne kiikuttamaan kaikki kuitit ja tiliotteet tanttojen syynättäväksi. Tehosta sanomaa, että kaikesta olet silloin tilivelvollinen, tamponeista ja siteistä lähtien. Luulisi kauhistuttavan teiniä.
Olen selittänyt moneen kertaan että koulu on nyt tärkeää, mutta hän haluaa vain laiskotella. Ap
On tukiopetukset ja muut käyty, ei ole apua, ongelma on tytön pään sisällä. Kävi psykologilla kono seiskaluokan, ei apua.
Ap
Me on opetettu eskarista asti, että koulua käydään täysillä. Tukea saa kotoa iin paljon kuin haluaa, mutta itse pitää yrittää. Nyt menossa seiskalle, ka 9,5. Hoitaa nykyään koko koulun itse, joihinkin kokeisiin on sparrattu, hyppäsi jopa toisen a-kielen opetukseen mukaan.
Nuorisopoli josta saa apua perheenä?
Laiskuus teini-iässä ei ole este tulevaisuuden menestymiselle. Älä turhaan huoli. Viimeistään 2 asteen koulutuksessa tyttösi ymmärtää, että nyt on tosi tilanne, eikä mitään pelleilyä. Näin mulle kävi, kun totuus iski naamalle YO-kokeiden lähestyessä.
Tsemppaa likkaasi niistäkin saavutuksista, mitä hän tekee. Ihan pienistäkin :) Sillä on suuri vaikutus!
Ei kaikkien tarvitse pärjätä hyvin koulussa. Ihmiset on kerta kaikkiaan erilaisia, ja se pitää hyväksyä. Tyttäresi löytää kyllä paikkansa elämässä, jos tuet ja rakastat, eikä rakkaus ja hyväksyntä ole ehdollista.
Jos opiskelussa ongelmana on motivaation puute, sitä voi yrittää parantaa olemalla kiinnostunut oppisisällöistä ja koulunkäynnistä yleensä. Ei tenttaamalla tai painostamalla, vaan pitäisi olla oikeasti kiinnostunut. Eli se motivaatio pitää olla vanhemmallakin.
Yhteinen kiva vapaa-aika on myös tärkeää. Joskus myös niin, ettei puhutaan koulusta sanaakaan.
Up