Onko transihmisiä paikalla?
Tahtoisin keskustella jonkun kanssa, joka osais selvittää mulle tän hommelin.
En ymmärrä nimittäin miksi se keho pitää muuttaa voidakseen elää toisen sukupuolen mukaista elämää. Suomessa on kuitenkin täysin mahdollista muokata elämä omanlaiseksi, ei ole pakollisia tyttöjen/ poikien juttuja/ ammatteja jne. Omassa päässäni tämä vertautuu kauneusleikkauksiin (eli turhaan silvontaan). Tahtoisin ymmärtää!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Nyt viiltelen tissejä ja alaosaa koska vihaan niitä niin.
Kuvitteletko ihan tosissasi että itse viiltelemällä pystyisit korjaamaan sukupuolesi tai parantamaan asiaa jotenkin muuten? Vaikuttaa että väärä sukupuoli ei ole ainut eikä pahin ongelmasi. Taidat olla pahasti latvasta laho.
Hei, olen transsukupuolinen eikä mulla oo kehodysforiaa. Mä tiedän että mua ei niin hanakasti luultais naiseksi jos esim poistaisin rinnat, mutta henk.koht. ne ei mun mielestä edes oo naisen rinnat (koska en oo nainen) ja sama pillun kanssa. Vaikeaa on se että jotta mua ei pidettäisi naisena mun pitäis luopua itselleni tärkeistä kehonosista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päällimmäinen syy on kehodysforia, oma hyvinvointi. Sitten on se puoli, jota cis-sukupuoliset ei välttämättä tule ajatelleeksi, eli miten eritavalla muut kohtelee ulkoisen sukupuolen perusteella. Voi käydä oman sukupuolen suihkutiloissa jne ilman häirintää. Ei tarvitse selitellä itseään.
Yhteenvetona: On tärkeää että identiteetti, juridinen ja ulkoinen sukupuoli vastaavat toisiaan, jotta voi tuntea itsensä kokonaiseksi ja tulla kohdatuksi itsenään.Kehodysphoriaan on muitakin syitä. Ja tohon kohtelun muuttumiseen sukupuolen perusteella, oletko tosi yksinkertainen?
Transsukupuolisuus on yksi syy ja sitä varten on diagnoosi, jolla pois luetaan esim. mielenterveysongelmat.
Tiedän aiheesta aika paljon, joten "oletko yksinkertainen"-huutelun sijaan voisit esittää kunnollisen vasta-argumentin.Tiedän minäkin, roikuin mukana tässä muutaman vuoden, onneksi tajusin lähteä pois ennen kuin sattui mitään peruuttamatonta. Ja toki, ymmärrätkö että ihmisten erilainen kohtelu sukupuolen perusteella on ihan universaali perusjuttu, ja sukupuolen vaihto ei ole ratkaisu tähän? Päinvastoin, hyväksyt tämän etkä taistele sitä vastaan.
En ole tuo jolle vastasit, mutta miten taistella sellaista vastaan, että esim.heteronainen flirttailee vain mieheksi tulkittujen kanssa? Ihmiset on sellaisia kuin ovat eikä minun sukupuolenkorjaukseni hetkauta maailmaa mihinkään suuntaan - paitsi omaani. Voin nyt hyvin, ennen voin huonosti. Nautin kropastani ja seksistä. Tulen luontevasti toimeen ihmisten kanssa. Muunsukupuolisia on, mutta olisiko minun pitänyt väkisin esittää sellaista?
Jos heräisin huomenna ja kehostani roikkuisi penis sekä kivekset, tahtoisin aivan helvetin äkkiä leikkaukseen, jossa pääsisin niistä eroon. Ei paljon lohduttaisi, jos joku kertoisi, että voin edelleen elää naisen elämää 😩 .
Vierailija kirjoitti:
Hei, olen transsukupuolinen eikä mulla oo kehodysforiaa. Mä tiedän että mua ei niin hanakasti luultais naiseksi jos esim poistaisin rinnat, mutta henk.koht. ne ei mun mielestä edes oo naisen rinnat (koska en oo nainen) ja sama pillun kanssa. Vaikeaa on se että jotta mua ei pidettäisi naisena mun pitäis luopua itselleni tärkeistä kehonosista.
Tuollainen on pelkkää ajatusleikkiä, joka ylläpitää vahingollisia stereotypioita ja rajoittavia sukupuolisidonnaisia käsityksiä. Sinä olet nainen, jos sinulla on naisen vartalo, mutta siinä kaikki, mitä naiseus sinusta kertoo. Naiseus ei ole tunne, se on biologinen todellisuus, kaikki muu on luonteenpiirteitä, persoonallisuutta, kokemuksia, ja ne voivat olla ihan niin naiselliset, androgyynit, maskuliiniset tai mitä vain, mitä itse vain haluat.
Vierailija kirjoitti:
Annan sinulle tilaa itsemäärittelyyn, mutta noilla merkeillä sinulle kirjoitettaisiin vain muunsukupuolisen diagnoosi. Sillä voi saada joitain hoitoja (käsittääkseni kaiken muun paitsi genitaalikirurgian ja juridisen muutoksen), mutta mitään ei ole pakko tehdä. Ei siis ongelmaa?
Tilanne on hankalampi niille joilla on varsinainen transsukupuolisen diagnoosi, sillä kaikki pitää joko ottaa tai jättää, siinä ja heti, vaikka se tietää muunmuassa pakkosterilointia ja hyvin mahdollista genitaalialueen tunnon menettämistä. Tähän ollaan onneksi ajamassa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annan sinulle tilaa itsemäärittelyyn, mutta noilla merkeillä sinulle kirjoitettaisiin vain muunsukupuolisen diagnoosi. Sillä voi saada joitain hoitoja (käsittääkseni kaiken muun paitsi genitaalikirurgian ja juridisen muutoksen), mutta mitään ei ole pakko tehdä. Ei siis ongelmaa?
Tilanne on hankalampi niille joilla on varsinainen transsukupuolisen diagnoosi, sillä kaikki pitää joko ottaa tai jättää, siinä ja heti, vaikka se tietää muunmuassa pakkosterilointia ja hyvin mahdollista genitaalialueen tunnon menettämistä. Tähän ollaan onneksi ajamassa muutosta.
Ei, transsukupuolisen diagnoosilla ei ole pakko suostua mihinkään sellaiseen hoitoon jota ei halua. Sinulla on nyt väärää tietoa. Juridista sukupuolta ei voi korjata, ellei ole ollut tarpeeksi pitkään hormonihoidolla (tekee hedelmättömäksi) tai käynyt steriloinnissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos heräisin huomenna ja kehostani roikkuisi penis sekä kivekset, tahtoisin aivan helvetin äkkiä leikkaukseen, jossa pääsisin niistä eroon. Ei paljon lohduttaisi, jos joku kertoisi, että voin edelleen elää naisen elämää 😩 .
Noinhan ei tapahdukaan kuin unissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilanne on hankalampi niille joilla on varsinainen transsukupuolisen diagnoosi, sillä kaikki pitää joko ottaa tai jättää, siinä ja heti, vaikka se tietää muunmuassa pakkosterilointia ja hyvin mahdollista genitaalialueen tunnon menettämistä. Tähän ollaan onneksi ajamassa muutosta.Ei, transsukupuolisen diagnoosilla ei ole pakko suostua mihinkään sellaiseen hoitoon jota ei halua. Sinulla on nyt väärää tietoa. Juridista sukupuolta ei voi korjata, ellei ole ollut tarpeeksi pitkään hormonihoidolla (tekee hedelmättömäksi) tai käynyt steriloinnissa.
Onko asia sitten muuttunut neljässä vuodessa? Mitäänhän ei ole pakko ottaa (mikä on harvalle transsukupuoliselle vaihtoehto), mutta transhoidoissa ei lain mukaan voi noukkia "rusinoita pullasta". Mikä tahansa hoidosta kieltäytyminen nähdään epäröintinä ja hoito tyssää siihen. Jos et ota hormoneita, et voi saada diagnoosia. Jos sinulla ei ole diagnoosia, et voi saada rintakehäkirurgiaa. Jos et mene ensin rintakehäkirurgiaan, et pääse genitaalikirurgiaa. Jos et ole steriloitu, et voi hakea juridista sukupuolen vahvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole pakko suostua esimerkiksi genitaalikirurgiaan jollei halua, eivätkä monet sitä haluakaan.
Kyse ei ole siitä ettei aiheesta saisi puhua, mutta en itse ole havainnut mitään tuosta mitä esitit (ja kyllä, pyörin aikoinani transihmisten vertaisryhmissä niin internetissä kuin todellisuudessakin, meitähän ei ole paljoa). Mikäli tilanteesi on todellinen, olet harvinainen tapaus.