Koulun ja eskarin aloitus. Pikku ongelma...
Meillä alkaa syksyllä toisella lapsella koulu ja toisella eskari.Ongelma tulee siitä, että molemmat alkavat klo 9 ja ovat.1,5 km päässä toisistaan...
Koulun aloittaja lapsi on aika arka ja häntä joutuu saattelemaan varmaan jonkin aikaa. Luokkakavereita ei asu ihan lähellä(sieltä ei saa apua).
Eskaria taas ei voi viedä ennen klo 9, kun vakuutukset eivät ole voimassa jos ei maksa hoitomaksua. Ja en mielelläni maksaisi 60€ kuussa siitä että lapsi aloittaa "hoidon"klo 8.45.
Miten olet ratkaissut itse ko. tilanteen?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa peruskouluissa mitkä minä tiedän koulupäivä alkaa aamulla 8.50. Tämä koulu tuskin on poikkeus, eli mikä ongelma? Et todellakaan vie kumpaakaan myöhässä toistuvasti, eskarin aikataukut kärsii ja lapsi kärsii kun varmasti jossain vaiheessa alkaa tiedostaa että häntä aina odotetaan. Koululainen osaa odottaa hetken koulun pihalla, kyllä siellä on kavereita!
Meillä koulu alkaa koko kunnassa (kaupungissa) klo 9.00.
Maksat ekasta kuukaudesta sen 60 Eur, niin saat rauhassa saattaa koululaisen kouluun. Sen jälkeen varmaan koululainen selviytyy koulun pihassa sen 15min. enne kuin tunnit alkaa. Varmaan muitakin luokkakavereita on jo silloin pihalla, kun tuskin kaikki ihan viimetippaan tulevat. Leikkivät sitten keskenään, kuten välitunneillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä jo nyt tiedät monelta koulu alkaa? Muuten kuin sen ekan päivän. Meillä lapset on saaneet lukkarinsa vasta ekalla viikolla.
Vanhempainillassa sanottiin että ekat 2 viikkoa alkaa klo 9. Pojan aloittaessa saman koulun sai sitten valita haluaako klo 8 vai 9 aamun. Klo 8 on sitten muuten tosi hankala. Eskari joutuisi odottamaan kotona sen aikaa kun vien koululaisen. Ja pienimmän joutuisin herättämään mukaan.
Alan kallistua maksamaan sen 60€ kuussa.
Ū
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa peruskouluissa mitkä minä tiedän koulupäivä alkaa aamulla 8.50. Tämä koulu tuskin on poikkeus, eli mikä ongelma? Et todellakaan vie kumpaakaan myöhässä toistuvasti, eskarin aikataukut kärsii ja lapsi kärsii kun varmasti jossain vaiheessa alkaa tiedostaa että häntä aina odotetaan. Koululainen osaa odottaa hetken koulun pihalla, kyllä siellä on kavereita!
Meidän lasten kouluissa päivän toka tunti alkaa klo 9.00. Eli ap:n lasten koulu voi hyvin aloittaa monenlaiseen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi nyt se isä, joka veisi toisen?
Eskarista ei myöhästytä tai lapsi saa koko loppuvuoden kuulla olevansa se, joka mamuilee eli elää omien aikataulujen mukaan muista välittämättä.
Isä lähtee töihin klo 6.30. Voi olla että hän pystyy ekan viikon auttamaan mutta ei pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä jo nyt tiedät monelta koulu alkaa? Muuten kuin sen ekan päivän. Meillä lapset on saaneet lukkarinsa vasta ekalla viikolla.
Joissakin kouluissa on päätetty vakiokellonaika ekaluokkalaisten aamujen alkamisajaksi. Jos ei ole aamupäivätoimintaa, koululainen ei osaa kelloa, vanhemmat haluaa suunnitella töitään, koulukuljetus jne.
Eikö se ole ihan tavallista, että koulussa on etukäteen tiedossa tavallinen tuntien alkamisaika? Koulu alkaa vaikka klo 8 tai 9 joka aamu kaikilla luokilla ja sillä selvä, ja muut ajat ovat joko poikkeuksia hyvästä syytä tai suunnitteluhenkilökunnan ammattitaidottomuutta.
En minä ymmärrä, miksi ekaluokkalainen ei voi koululle mennä aikaisemmin, kun yleensä siellä hengailee syystä tai toisesta oppilaita jo puoli tuntia ennen koulun alkua. Eikä 1,5 km:n matkalla mene edes kävellen puolta tuntia, mikä olisi ekaluokkalaisen kohtuullinen odotusaika.
Miten tällaiset ihmiset selviävät muuten elämästään, kun näin yksinkertaisesta asiasta pitää ongelma tehdä.
Kannattaa puhua asiasta eskarissa. Riippuu ihan ryhmän toimintatavoista, onko myöhästyminen ok. Jos pienryhmät käynnistyvät heti klo 9 tai on vaikka useampana päivänä viikossa retkelle lähtö, haittaa myöhästyminen sekä lasta itseään että muun ryhmän toimintaa.
T. lto
Vierailija kirjoitti:
Meillä alkaa syksyllä toisella lapsella koulu ja toisella eskari.Ongelma tulee siitä, että molemmat alkavat klo 9 ja ovat.1,5 km päässä toisistaan...
Koulun aloittaja lapsi on aika arka ja häntä joutuu saattelemaan varmaan jonkin aikaa. Luokkakavereita ei asu ihan lähellä(sieltä ei saa apua).
Eskaria taas ei voi viedä ennen klo 9, kun vakuutukset eivät ole voimassa jos ei maksa hoitomaksua. Ja en mielelläni maksaisi 60€ kuussa siitä että lapsi aloittaa "hoidon"klo 8.45.
Miten olet ratkaissut itse ko. tilanteen?
Koululainen voi mennä aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Eskari on nykyään pakollinen ja jos sieltä säännönmukaisesti on pois tai myöhästelee, aiheutuu jatkotoimenpiteitä.
Myöhästelystä jatkotoimenpiteitä? Höpsistä.
Vierailija kirjoitti:
Wau! Ja montako peruskoulua tiedät? Järkytän nyt maailmaasi ja kerron, että meillä päin (eka-tokaluokkalaisten) koulu alkaa 9.15. Joskus jopa vasta 10.15
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wau! Ja montako peruskoulua tiedät? Järkytän nyt maailmaasi ja kerron, että meillä päin (eka-tokaluokkalaisten) koulu alkaa 9.15. Joskus jopa vasta 10.15
Tämä nauratti minuakin. Missähän landella aloittaja asuu? Minulla 4 tytärtä ja koulut alkavat 8.10, 8.15, 9.00, 9.15, 10.00 ja 10.15 riippuen koulusta ja päivästä. Minun lapsillani kellään ei ala koskaan 8.50 :)
1,5 km. Eihän sen talsimiseen mene kuin maksimissaan vartti! Koululainen koululle varttia vaille, sitten rivakkaa ravia eskarille ja kukaan ei myöhästy!