Paras tapa hankkiutua eroon fb-ahdistelijasta?
Minulle on pari viikkoa lähetellyt viestejä yli-innokas iilimato. Tapasin hänet kaverin järjestämissä juhlissa, jossa vaihdoin hänen kanssaan kohteliaasti pari sanaa.
Aluksi vastailin ystävällisesti, mutta hän alkoi lähetellä viestejä muutaman tunnin välein joka päivä. Jos en heti vastannut, alkoi kauhesti kysellä että häiritseekö hän minua, miksen vastaa jne. Mitään seksuaalissävytteistä tai muuten kyseenalaista ei ole lähettänyt, vain "viatonta" kuulumisten kyselyä.
Mutta liika on jumaliste liikaa. Ahdistaa pirusti, ettei aikuinen ihminen ymmärrä ihan itse milloin häiritsee toista. Kyllä minua lähestyä saa, enkä haluaisi olla kenellekään ilkeä. Tuollainen käytös vaan ahdistaa niin paljon, että tekisi mieli pitää hänelle palopuhe sosiaalisista normeista. Ärsyttää, että minun tulisi opettaa tuntemattomalle ihmiselle sosiaalisten normien saloja päästäkseni hänestä eroon. En hakeutunut tilanteeseen millään lailla.
Lähetteli viestejä useamman päivän ajan senkin jälkeen, kun lakkasin vastailemasta. Joo, estin ja poistin kavereista. Jäin vaan miettimään, että olisiko kannattanut selittää asiaa hänelle jotenkin, jos hän vaikka oppisi sitten muiden kanssa käyttäytymään. Ei näy omat hoksottimet pelaavan hänellä riittävästi tässä asiassa, eli kai olisi pitänyt vääntää rautalangasta.
Miten tässä olisi oikein menetellä mielestänne? Jos kokee tulleensa häirityksi tällä tavoin, niin onko jokin velvollisuus selittää ratkaisujaan häiritsijälle? Tuntuu että minä vain olen normaalisti, ja silti käsissäni on tällainen ongelma. Aaargh, en halua.