Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinkö tyhmästi kun jätin kesken kauppiksen (yliopisto) ja siirryn opiskelemaan toista alaa (huonommin työllistävä)?

Vierailija
05.07.2016 |

Pääsin kauppikseen kaksi vuotta sitten lähes pelkkien papereiden ansiosta, luin ehkä kuukauden. Pääsin kumminkin sisään, mutta valtiotieteistä johon ensisijaisesti halusin jäin puoli pistettä. Menin kauppikseen, mutta inhosin koko alaa ja keskeytinkin opinnot tämän vuoden joulukuussa. Opinnot kuitenkin etenivät ihan hyvin ja sain 100op tehtyä 1,5 vuodessa.
Keskeyttämisen jälkeen luin pääsykokeisiin kevään viestintään. Sain paikan, mistä olen todella iloinen ja en malta odottaa opintojen alkua (näin ei ikinä käynyt kauppiksen kanssa. Odotin lomia ja bileitä). Pääsin sisään, mutta nyt mietityttää, teinkö tyhmästä, koska työllisyystilanne ei ole ihan huippu... En usko että voin jatkaa molemmissa opiskelua, sillä sijaitsevat eri kaupungeissa. Tämän takia myös takaisin meneminen olisi hankalaa..
Mitä mieltä olette, kokemuksia muilta alojen välillä pohtineista?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatoit tehdä tyhmästi tai et, elämä näyttää. Keskity suorittamaan nykyiset opintosi hyvin.

Vierailija
2/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sama, tällä hetkellä juuri mikään ala ei vedä. Kaupallisesta valmistuu paljon porukkaa, ja alan työpaikkoihin on paljon hakijoita. Olisit räpistellyt kandin valmiiksi, kun olit jo noin lähellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatoit tehdä tyhmästi tai et, elämä näyttää. Keskity suorittamaan nykyiset opintosi hyvin.

Joo niin aion tehdä! Kauppiksessa olin keskinkertainen kuljeskelija, nyt minulla pursuaa pää ideoista mitä haluan tehdä, missä suorittaa harjoittelut, ja mitä haluan tehdä esimerkiksi ylioppilaskunnassa tai ainejärjestössä!

Vierailija
4/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin teit todella viisaasti, kun lopetit ppanostamasta alalle, joka selvästikin tökkii pahasti. Sattumoisin minäkin olen niitä joita ei kaupalliselle alalle saisi kirveelläkään, ja olen kärsinyt joka hetkestä, minkä nuoruudessani jouduin pätkätöissä sen tyyppisiä hommia tekemään. Sen toki ymmärsin alun perinkin, etten edes lähde opiskelemaan sellaista. Mutta ajattele nyt itsekin, että säästit elämästäsi monta vuotta, kun et jatkanut pitemmälle tuolla tiellä, joka selvästikin oli tuhoon tuomittu.

Tuo, että on omasta alastaan tosi innostunut, on iso plussa, sillä se motivoi opiskelemaan ja kehittämään itseään loputtomasti, ja uskaltaisin väittää, että työhaastattelussakin aito innostus tulee helposti ilmi. En huolehtisi vielä työnäkymistä, sillä tilanteet muuttuvat kaiken aikaa ja kun valmistut, saattaa töitä ollakin yhtäkkiä juuri silloin tarjolla. Tai sitten voit päästä tekemään jotain alaa sivuavaa työtä, joka ei varsinaisesti ole sitä mitä hait, mutta tuntuu ihan ok hommalta tai vähintään siedettävältä ja antaa kokemusta, jonka avulla voi yrittää myöhemmin sitä oman alan työtäkin.

Niin ja eihän ne täysin hukkaan ole kai menneet nuokaan opinnot, sillä luullakseni yleisten opintojen opintopisteet voidaan lukea hyväksi myös uudessa opinto-ohjelmassa. Voi hyvinkin olla myös, että aiemmista opinnoistasi on aivan odottamatonta etua jollain tietyllä kurssilla tai jossain työpaikassa. Yleensä ottaen voi sanoa, ettei oppiminen ole koskaan turhaa.

Vierailija
5/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, vaihdoin itse juuri viestinnästä paremmin työllistävälle alalle :D Itse en kokenut olevani sellainen persoona, joka voisi menestyä kyseisellä alalla nykypäivänä, mutta ehkä sinä olet :)

Vierailija
6/6 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen kauppiksessa ja opiskelen taloustiedettä pääaineenani. Mietin myös lopettamista, tosin aion kandin tehdä kuitenkin. Mietityttää vaan mitä töitä saan tuolla kandilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi