Apua! Esikoisella tulossa pian rippijuhlat, kysymys tarjottavista yms!
Stressaa koko juhlat, koska olen aika ujo ja kiusaannun helposti juhlatilanteissa ja stressaan järjestelyistäkin...
Rippijuhlat ovat parisen viikon päästä alkaen klo 10, mutta meidän on oltava paikalla kirkolla jo klo 8, koska siellä harjoitellaan ja kuvataan yms. ensin. Kirkkomenojen jälkeen kotona ollaan klo 12 aikaan. Kirkko-osuuteen osallistuvat meidän oman perheen lisäksi molemmat isovanhemmat, kummit perheineen ja mun ja miehen sisarukset perheineen (yht. noin 30 henkeä). Tulemme kirkosta meille kotiin ja sitten syömme... jotain?? Joku keitto? Ei ole varaa tilata pitopalvelua, joten itse on väsättävä jotain. Mieluiten jotain yksinkertaista, en ole hyvä näissä. :(
Sitten klo 13 eteenpäin tulee vielä muita vieraita noin 20 kpl, rippilapsen kavereita, pari ystäväperhettä tästä läheltä, joiden juhlissa mekin ollaan käyty sekä läheisiä muita sukulaisia.
Yhteensä siis vieraita tulee noin 50 jos kaikki pääsevät tulemaan...
Olisiko hyvä niin, että klo 12 aikaan lämmittäisin kirkossa olleille jotain aiemmin valmiiksi tekemääni, kuten tosiaan joku keitto tai laatikko? Sitten klo 13 jälkeen, kun muitakin vieraita alkaa tulla, kakkukahvit lisukkeineen?
Kommentit (27)
Miksi ihmeessä nykyään ihan rippijuhlatkin vietetään isolla porukalla? Valmistujaiset tai yo-juhlat ymmärrän, niiden eteen on tehty töitä, mutta ripillehän pääsee kaikki jotka vain haluaa. Itse en ole kutsunut ketään ystäväperheitä, ainoastaan isovanhemmat, nuoren kummit ja nuoren sedät, tädit ja enot. Lähipiiri on tosin pieni, joillainhan voi olla paljonkin sisaruksia. Mutta kyllähän rippijuhliin riittää ihan voileipäkakut ja karjalanpiirakat sekä joku suolainen piirakka. Lisäksi täytekakku ja jotain muuta makeaa. Ei kai sitä mitään ruokajuhlia tarvii laittaa.
Minusta tuo yllä oleva ehdotus jostain laatikkoruasta esim kinkkukiusauksesta tai makaronilaatikosta hy6vä. tee useaan vuokaan, vaikka kaupan foliovuokaan jotka helppo lämmittää.
Nämä voi tehdä aiemmin jo valmiiksi vaikka edellinen pv. Perunakiusauksia ei kannata laittaa pakkaseen.
Lisäksi täytekakkua, riisipiirakoita munavoilla ja vaikka jollain leikkeellä sekä joku suolanen piirakka.
Itse ostin Valion meijäriltä riisipiirakoita ja paistettua voitelin sulalla voilla ja pintaan hiven suolaa. Vieraat tykkäsi että oli hyviä eikä kuivia syödä, vaikka aamusta paistoin ja liinan alle laitoin. Itse asiassa näitä meni 30 vieraan kanssa varmaan joku 60 kappaletta, eli aikas hyvin.
Mua mietityttää tuo "oman väen" ruokkimisen ja muiden vieraiden saapumisen välinen aika. TUnti lämmittämiseen, tarjoiluun, ruokailuun ja poissiivoamiseen 30 hlön aterialla on aika vähän aikaa. Jos tekisit buffetpöydän, jossa olisi ruokaisampia osuuksia ensimmäisille vieraille? Nälkä heillä varmasti on, kun ovat jo aamulla lähteneet kotoa.
Esim.
- lämmin tai kylmäsavulohi, savustettu tms. mistä tykkäätte
- helppo perunasalaatti esim öljy-viinietikkakastike, shalottisipulia, persiljaa ja retiisiviipaleita/suolakurkkua/oliiveja
- broilerin rintafileitä viipaloituna salaattipedillä (erilaisia salaatteja tai valmis sekoitus)
- toinen salaatti esim kirsikkatomaatteja, mozzarellapalloja ja yrttiöljyä, voit pitää osat erillään ja sekoittaa vasta tarjolle laitettaessa
- leipää ja karjalanpiirakoita
- ehkä vielä suolaista peltipiirakkaa
Makeana sankarin lempikakkua ja kaupasta keksiä ja karkkia.
Jos on nätti keli, grillatkaa ulkona. Fileelankkua, kanavartaita, grillitassuja, erilaisia makkaroita. Vaahtokarkkeja ja tikkupullaa nuotiolla. Täytekakkukahvit. Juomaksi grillattavien kanssa sidukkaa ja olutta, viiniäkin vois, sitähän se Jeesuskin joi viimeisellä ehtoollisella. Laitat kertakäyttöastiat niin ei tule tiskiä.
Joo, sinuna tekisin kevyen lounaspalan buffeena klo 12 väelle ja sitten tarjoaisin heille ja kello yhdeltä tulevalle porukalle kahvit ja kakut.
Tee siis buffetpöytä, jossa on ensin suolaista, josta syö klo 12 väki, ja sitten alat nostella siihen makeat lisäksi ja keittää kahvia ja teetä kun seuraava aalto alkaa tulla. Jos suolapalaa jää, sitten saat ne kaikki syötettyä pois, kun vaan jätät ne pöytään ja uudet vieraatkin voivat ottaa.
Suolapalaksi jotain yksinkertaista kuten pastasalaatti, ja karjalanpiirakoita ja munavoita tai tuoretta patonkia ja tuorejuustoa. Makeat sitten sen mukaan mitä teillä on tapana. Esim. itseleivottu pulla ja juustokakku. Hätävaraksi jotain pikkuleipiä/keksejä.
Pastasalaatin teet kahteen isoon salaattiastiaan (menee jono nopeammin jos kaksi voi ottaa yhtäaikaa) ja jos on ruokarajoitteita, teet kaksi vähän erilaista salaattia. Pastasalaatin muut kuin tuoreet aineet valmistat edellisenä iltana ja annat maustua jääkaapissa yön. Kirkosta tullessa paloittelet apuväen kanssa tomaatit ja lehtisalaatin, yrtit ja lisäät ne salaattiin. Kirsikkatomaatteja ei tarvitse edes pilkkoa, kunhan heittää salaattiin.
Kun salaatti on kylmä, on ideana tarjoilla piirakat tai patonki lämmitettynä. Laita patongit tai piirakat valmiiksi usealle pellille aamulla sulamaan, ja heti kirkosta tullessa uuniin. Lämpiävät kun pilkot loput aineet salaatiin.
Nostat salaatit, lämpimäiset, päälliset ja juomat pöytään. Siinä menee noin 15 minuuttia. Jos ensimmäisen kahvittelukierroksen pannu on aamulla laitettu valmiiksi ja makeat on valmiina jääkaapissa tai kylmätilassa, niin ehdit itsekin syödä lounasta ennen uutta vierasaaltoa.
Lounaslautaset, lautasliinat, aterimet, lasit, kahvikupit servietteineen yms. voi laittaa illalla valmiiksi suurille tarjottimille etukäteen (lainaa tarvittaessa ystäviltäsi samoin kuin toinen salaattiastia).
Jos AP haluaa selvitä edullisesti, niin kannattaa miettiä noita tarjottavia vähän senkin mukaan. Piirakat, salaatit, voileipäkakut ym. ovat kivoja, mutta niihin menee rahaa enemmän mitä keittoon/kiusauksiin/lasagneen.
Valmiit annoskoot ovat usein aika pieniä, 200g makaronilaatikkoa on vähän isolle nälkäiselle miehelle, toki pieniruokaisen aikuisen tai lapsen täyttää hyvin. AP itse tietää millaista väkeä on tulossa, varsinkin teini-ikäiset syövät paljon, eli laske ruokamäärät niiden todellisten vieraiden mukaan, ei standardikokojen mukaan.