Apua! Edellinen työnantaja ei maksa palkkaani
Elikä olen ollut pikaravintolassa töissä noin 8 vuotta (aloitin 15v.) ja lopetin viime syyskuun lopussa. Lokakuun palkka oli 3000e. Lopetin, jotta voisin lukea ja keskittyä pääsykokeisiin. Ennen lopettamista meille työntekijöille infottiin, että firmalla menee huonosti ja että palkkoja maksetaan myöhässä. Monet kauhistuivat, sillä oli vuokraa / laskuja maksettavana. Omistaja oli kuitenkin voi voi ja että maksaa kyllä, kun saa rahaa. Omistaja sanoi, että jos hän ei ylläpidä ravintolaa (tilausten laskut, tilan vuokra jne.), meiltä kaikilta lähtee työpaikka. Joten aina hän käytti rahat ruokiin ja ravintolan menoihin, sitten vasta työntekijöiden palkat ja nekin saattoi olla osissa. Palkkaa maksettiin kuitenkin, ainoastaan myöhässä ja osissa.
Lopetin lokakuussa ja omistaja maksoi minulle 1000e. Sovittiin, että hän maksaa kun pystyy. Olin kuitenkin säästänyt tulevalle lukuvuodelle rahaa joten pärjäisin ainakin hetken. Joulukuussa omistaja ilmoitti, että ei pystykään maksamaan palkkaani. Hän suositteli minulle palkkaturvaa. Hän oli kuulema maksukyvytön ja saisin rahat palkkaturvasta. Käsittelyaika olisi n. puoli vuotta. Suostuin tähän, kunnes kuulin nyt uudelta työnantajalta, että palkkaturva maksaa vain, jos yritys on konkurssissa tai laskuja ulosotossa.
No ainakin tiedän, että hän on vieläkin pystynyt maksamaan laskuja ja pitämään yritystä pystyssä, kunnes joku ostaisi sen. Otin häneen yhteyttä että asia on näin. Hän vain sanoi, että hän ei ole pitkään aikaan saanut palkkaa ja että tilanne on todella huono. Hän ei tiedä, voiko maksaa mitään. Multa siis puuttuu 2000e eikä hän tiedä voiko hän maksaa niitä ikinä. Otin yhteyttä muihin työntekijöihin ja heiltä puuttuu myöskin palkkaa.
Omistaja myös uhkasi, että jos otan yhteyttä liittoon, niin kukaan ei saa rahaa sillä hän aikoo mennä konkurssiin heti. Eli jos haluan mun palkkani, mun pitäisi odottaa, kunnes on hyvä tilanne ravintolalle.
En nyt tiedä mitä tehdä. Asia ahdistaa minua joka päivä. 2000e on iso raha ja saisin sillä valmennuskurssin.
Aloitin työt 15v joten en tiennyt mitään liitosta kuin vasta 20 vuotiaana. Kukaan työntekijöistä ei kuulunut liittoon joten sen takia ajattelin ettei tarvitse. Liitolta en varmaankaan saa apua vai pystynkö maksamaan jälkikäteen jäsenyysmaksua? Nykytyösuhteessani toimii Pamin liitto.
Mitä te tekisitte tilanteessani? Olen lähetellyt/soitellut omistajalle jatkuvasti. Hän vain ignooraa ne täysin.
Voisinko ottaa yhteyttä lehteen? Voinko nostaa syytettä? Voi syytteestä saada rahat takaisin vai joudunko maksamaan oikeudenkäynti kulut? Paljon kysymyksiä ja olen aivan pihalla.
Ärsyttää et olen ollut näin tyhmä ja on niin huijattu olo.
Jos teillä on kokemuksia niin kiltti auttakaa minua :( !
Kommentit (51)
Leimaat kaikki duunarit ääliöiksi.
Saat kohta poliisit kotiovellesi duunarien häpäisemisestä.
Teen rikosilmoituksen sinusta jos jatkat vielä tuota "tyhmä duunari" juttuasi.
Lähde vittuun täältä pöljä.
Vierailija kirjoitti:
On tainnut jäädä sullakin palkat maksamatta kun noin kiihdyt ;) (en ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tyhmä_duunari kirjoitti:
Laitoin juuri vihjeen verovilppiin. Seuraavaksi lähtisi rikosilmoitus jos ei asia etene. Kiitos teille vielä! Jos on lisää ideoita niin lisää vaan :)
Rikosilmoitus?
Mikä rikos on tapahtunut ?
Eikös se ole rikos, jos työnantaja ei maksa työntekijälle kuuluvaa palkkaa.
Ei ole rikos olla kyvytön maksamaan palkkaa.
Ja höpö höpö. Jos ei ole konkurssikypsä firma, eikä ulosotossa mitään, niin tuntuu, että tuo "kyvyttömyys" on vain vedätystä ja se on rikos. Jos toi olis laillista, niin tuskin mikään firma maksaisi palkkaa.
Höpö höpö vaan itsellesi.
Palkan maksamatta jättäminen ei ole rikos.
Ei sekään ole rikos jos jättää esim. sähkölaskun maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tainnut jäädä sullakin palkat maksamatta kun noin kiihdyt ;) (en ap)
Ei vaan olen duunari itsekkin enkä tykkää siitä että joku trollaa tällä "tyhmä duunari" kliseellä.
Eikä siinä mitään että on tyhmä mutta että olisi joku AY-väen mainoskampanja liittoon liittymiseksi niin aika huono idea tuo "tyhmä duunari" ilveily.
Tekstini on tarkoituksena pyytää apua eikä lietsoa loukkausia muille. Näin on kuitenkin käynyt ja tarvitsen apua. Selvitän tämän itse kiitos kaikille.
Otan myöskin huomenna yhteyttä palkkaturvaan ja kysyn mikä mättää. Toivottavasti asia selviää.
Ei sinulla ole oikein muuta vaihtoehtoa kuin mennä oikeuteen. Ja toiseksi voit kertoa, mikä on tuollainen työnantaja.
AVI:n työsuojeluviranomaiselta saat aivan varmasti pätevämmät neuvot kuin meiltä. Soita ensin sinne ennen kuin mihinkään iltapuluun. Ei niiden maksamat juttupalkkiot nimittäin ole niin kaksisia, että kannattaisi vaihtaa palkka sellaiseen.
Aika uskomaton suoritus, että näin pitkään on mennyt ennen kuin sait ensimmäisen linkin työsuojeluun.
Oikeusaputoimistoon yhteys, sieltä saat lakineuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Palkan maksamatta jättäminen ei ole rikos.
Ei sekään ole rikos jos jättää esim. sähkölaskun maksamatta.
Ei vai? Minun käsittääkseni orjatyövoiman käyttö on kielletty ajat sitten.
Täällä toinen tyhmä duunari.
Minä kans tein pitkää päivää keväällä eikä ooo palakkaa näkyny. 5 tonnia olis saamisia. Ooon soittanut tyänantajalla muutaman kerran että millon maksaa mutta sanoo notta rahaa ei ooo justiinsa mutta että orottaa ja kohta tuloo.
Perjantaina soitin viimeksi ja sanoo notta on laitettu tilisiirto että eikö ooo näkyny tilillä viälä. Nyt vähä hualestuttaa notta mikäs se on tua palakkaturvan 3 kuukautta jotta mulla tuloo täyteen se 3 kuukautta ensi perjantaina jotta onko syytä hualeen , vai?
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen tyhmä duunari.
Minä kans tein pitkää päivää keväällä eikä ooo palakkaa näkyny. 5 tonnia olis saamisia. Ooon soittanut tyänantajalla muutaman kerran että millon maksaa mutta sanoo notta rahaa ei ooo justiinsa mutta että orottaa ja kohta tuloo.
Perjantaina soitin viimeksi ja sanoo notta on laitettu tilisiirto että eikö ooo näkyny tilillä viälä. Nyt vähä hualestuttaa notta mikäs se on tua palakkaturvan 3 kuukautta jotta mulla tuloo täyteen se 3 kuukautta ensi perjantaina jotta onko syytä hualeen , vai?
Nyt kiiruusti tekemään se palkkaturvahakemus ettei myöhästy.Otat yhteyttä TE- keskukseen ja laitat palkkaturvahakemuksen ennen perjantaita vireille. Huom ! Perjantai on viimeinen päivä hakea jos tulee 3 kuukautta täyteen.
Ap, tsemppiä! Painin itse samanlaisen ongelman kanssa, paitsi että oma työsuhteeni loppui alkukesästä ja saatavia ei ole noin paljon. Firma ei ole konkurssissa eikä ulosotossa, mutta niin vain PAMista neuvottiin tekemään palkkaturvahakemus. Noissa tosin on suunnilleen vuoden jonot kuulemma. Mutta yrityksen ei tarvitse olla konkurssissa tms, koska ne saatavat voidaan periä myös oikeusteitse, näin minua ainakin neuvottiin. Eli palkkaturvahakemus-> entinen työnantaja myöntää tai kiistää saatavat -> jos myöntää, saat rahat nopeammin, jos kiistää-> teet valituksen, jolloin asia menee oikeuteen asti. Mutta hakemus pitää tehdä 3kk kuluessa. En kyllä ymmärrä miten hakemuksesi ei muka mennyt läpi! :O