Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Edellinen työnantaja ei maksa palkkaani

tyhmä_duunari
05.07.2016 |

Elikä olen ollut pikaravintolassa töissä noin 8 vuotta (aloitin 15v.) ja lopetin viime syyskuun lopussa. Lokakuun palkka oli 3000e. Lopetin, jotta voisin lukea ja keskittyä pääsykokeisiin. Ennen lopettamista meille työntekijöille infottiin, että firmalla menee huonosti ja että palkkoja maksetaan myöhässä. Monet kauhistuivat, sillä oli vuokraa / laskuja maksettavana. Omistaja oli kuitenkin voi voi ja että maksaa kyllä, kun saa rahaa. Omistaja sanoi, että jos hän ei ylläpidä ravintolaa (tilausten laskut, tilan vuokra jne.), meiltä kaikilta lähtee työpaikka. Joten aina hän käytti rahat ruokiin ja ravintolan menoihin, sitten vasta työntekijöiden palkat ja nekin saattoi olla osissa. Palkkaa maksettiin kuitenkin, ainoastaan myöhässä ja osissa.
Lopetin lokakuussa ja omistaja maksoi minulle 1000e. Sovittiin, että hän maksaa kun pystyy. Olin kuitenkin säästänyt tulevalle lukuvuodelle rahaa joten pärjäisin ainakin hetken. Joulukuussa omistaja ilmoitti, että ei pystykään maksamaan palkkaani. Hän suositteli minulle palkkaturvaa. Hän oli kuulema maksukyvytön ja saisin rahat palkkaturvasta. Käsittelyaika olisi n. puoli vuotta. Suostuin tähän, kunnes kuulin nyt uudelta työnantajalta, että palkkaturva maksaa vain, jos yritys on konkurssissa tai laskuja ulosotossa.
No ainakin tiedän, että hän on vieläkin pystynyt maksamaan laskuja ja pitämään yritystä pystyssä, kunnes joku ostaisi sen. Otin häneen yhteyttä että asia on näin. Hän vain sanoi, että hän ei ole pitkään aikaan saanut palkkaa ja että tilanne on todella huono. Hän ei tiedä, voiko maksaa mitään. Multa siis puuttuu 2000e eikä hän tiedä voiko hän maksaa niitä ikinä. Otin yhteyttä muihin työntekijöihin ja heiltä puuttuu myöskin palkkaa.
Omistaja myös uhkasi, että jos otan yhteyttä liittoon, niin kukaan ei saa rahaa sillä hän aikoo mennä konkurssiin heti. Eli jos haluan mun palkkani, mun pitäisi odottaa, kunnes on hyvä tilanne ravintolalle.
En nyt tiedä mitä tehdä. Asia ahdistaa minua joka päivä. 2000e on iso raha ja saisin sillä valmennuskurssin.
Aloitin työt 15v joten en tiennyt mitään liitosta kuin vasta 20 vuotiaana. Kukaan työntekijöistä ei kuulunut liittoon joten sen takia ajattelin ettei tarvitse. Liitolta en varmaankaan saa apua vai pystynkö maksamaan jälkikäteen jäsenyysmaksua? Nykytyösuhteessani toimii Pamin liitto.
Mitä te tekisitte tilanteessani? Olen lähetellyt/soitellut omistajalle jatkuvasti. Hän vain ignooraa ne täysin.
Voisinko ottaa yhteyttä lehteen? Voinko nostaa syytettä? Voi syytteestä saada rahat takaisin vai joudunko maksamaan oikeudenkäynti kulut? Paljon kysymyksiä ja olen aivan pihalla.
Ärsyttää et olen ollut näin tyhmä ja on niin huijattu olo.
Jos teillä on kokemuksia niin kiltti auttakaa minua :( !

Kommentit (51)

Vierailija
2/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun olis pitänyt tehdä pitänyt hakemus palkkaturvaan 3kk sisällä saatavien erääntymisestä eli viimeisestä palkkapäivästä, jolloin olisit saanut palkan. Riittää, että yitys ei pysty maksamaan palkkoja, ei tarvi olla konkurssissa. Sain oman rästiinjääneen 2,5kk palkkani palkkaturvan kautta, kun työnantaja ei lukuisista lupauksista huolimatta pystynyt sitä maksamaan. Oli kuitenkin joutunut maksamaan myöhemmin takaisin, kun firmalla lähti menemään paremmin. 

Ota yhteyttä liittoon jos nyt kerran olet jäsen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otat nyt yhteyttä sinne pamiin. Jos ravintoloitsija menee siitä konkkaan niin hyvä: nykyiset työntekijät sa rahansa palkkaturvastq ja uusia se ei enää pysty huijaamaan.

Vierailija
4/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono, 0/5

Vierailija
5/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaturva tehty. En saa sieltä rahaa sillä yritys ei ole konkurssissa tai laskuja ulosotossa.

Ja jos nyt yritys menisikin konkurssiin nii toi 3 kuukautta palkastani on mennyt jo umpeen. Palkan piti tulla 5.10.2015 ja tänä päivänäkään ei ole tullut.

Vierailija
6/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No otat nyt yhteyttä sinne pamiin. Jos ravintoloitsija menee siitä konkkaan niin hyvä: nykyiset työntekijät sa rahansa palkkaturvastq ja uusia se ei enää pysty huijaamaan.

PAMiin on aloittajan turha ottaa yhteyttä sillä ammattiliitto auttaa vain jäseniään eikä aloittaja ole ollut sen jäsen. Palkkaturvankin suoja-aika kului umpeen  jo vuodenvaihteessa, sillä palkkoja pitää perätä viimeistään 3 kk sen jälkeen kun viimeinen summa on erääntynyt.

Vierailija
7/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkani piti tulla 5.10 ja 5.12 teinkin jo palkkaturvan. En silti saanut rahojani :(

Vierailija
8/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis 5.10.2015 piti tulla palkka. 5.12.2015 tein palkkaturvan. Viime viikon tiistaina tuli kirje, ettei hyväksytä, sillä yrityksestä ei löytynyt mitään konkurssin paikkaa tai laskuja ulosotossa. Yrittäjän pitäisi olla kykenevä maksamaan.

Vierailija
9/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pikaruokalassa tienaa 3000 € kuukaudessa?

Taidan vaihtaa alaa.

Vai Porvoossako noin korkeat liksat??

Vierailija
10/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000e palkkaan kuului peruspalkkani ja lopettamisen yhteydessä kesärahat. Veroprosentin kävin pienentämässä, kun tiesin lopettavani. Sain 0 %, sillä aiemmin olen maksanut 19.5 %. Ei sen kummempi palkka, normaalisti 1500e.

Vierailija
11/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita iltapuluihin.

Vierailija
12/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapuluihin??

Vierailija
13/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tyosuojelu.fi/documents/14660/338901/Palkkasaatavailmoitus+-…

Vaadit ja sitten rikosilmoitus jos ei homma etene

Vierailija
14/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kiitos neuvosta! Kokeilen tuota heti!

Vierailija
15/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaturvaa olisin itsekin ensimmäisenä ehdottanut. Jos palkkoja on jäänyt paljon maksamatta, voisin kuvitella, ettei yrityksen kirjanpito mitenkään voi olla hyvällä tolalla. Kiinnostaisiko verottajaa se, miten yrityksen asiat on hoidettu? Onko verottajalle ilmoitettu esim. aiheettomia työntekijämaksuja, onko verot hoidettu muuten oikein? https://www.vero.fi/fi-FI/Palaute/Anna_vihje_verovilpista(35143)

Vierailija
16/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimpassa vaaditte saatavat ja pulju konkaan. Parasta kaikille

Vierailija
17/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan uhkailuihin taivu. Tässä on tullut jo hyviä ohjeita miten toimia.

Vierailija
18/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilta lehti/sanomat

Vierailija
19/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

PAMiin on aloittajan turha ottaa yhteyttä sillä ammattiliitto auttaa vain jäseniään eikä aloittaja ole ollut sen jäsen. Palkkaturvankin suoja-aika kului umpeen  jo vuodenvaihteessa, sillä palkkoja pitää perätä viimeistään 3 kk sen jälkeen kun viimeinen summa on erääntynyt.

AP:n ei kannata edes liittyä liittoon. On niin huono hoitamaan asoitaan ettei liittokaan voi häntä auttaa.

Vierailija
20/51 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin juuri vihjeen verovilppiin. Seuraavaksi lähtisi rikosilmoitus jos ei asia etene. Kiitos teille vielä! Jos on lisää ideoita niin lisää vaan :)