Lähtisitkö viettämään sapattivuotta perheesi kanssa ulkomaille?
Meillä olisi nyt mahdollisuus lähteä. Monta vuotta olemme puhuneet ja haaveilleet, mutta nyt kun siitä voisi tulla totta, alkaa pupu mennä pöksyyn. Ajatuksena on joko Thaimaa tai sitten Eurooppaan, todennäköisesti Ranskaan tai Espanjaan. Matkustelisimme myös aika paljon vuoden aikana. Meillä on kaksi lasta ja eniten minua mietityttää toisen lapsen koulu. Toinen on eskarissa, joten sen puolesta ei ole hätää, mutta toinen on nyt tokaluokalla. Joku esitti vaihtoehdoksi kotikoulua, mutta onko minusta siihen? Jonnekin paikalliseen kouluun laittaminenkin arveluttaa. Ensimmäiset kuukaudet menisi kielen opetteluun ja sen jälkeen sitten kohta lähdetäänkin takaisin Suomeen. Tokaluokkalainen on vähän ujo ja arka, joten erikielinen koulu olisi aika kova muutos hänelle.
Mitä ihmettä sitä tekisi? Lähteäkö vaiko jäädä?
Kommentit (3)
Olisitteko siis nyt syksyllä lähdössä? Minä lähtisin jos olisi mahdollisuus. Myöhemmin sitten kaduttaa ja jossittelee että miksi ei lähdetty jne. Ja jos aiotte matkustella niin helpompihan se on kotikoulua pitää niin ei tarvitse välittää koulun työajoista.
Vierailija:
Olisitteko siis nyt syksyllä lähdössä? Minä lähtisin jos olisi mahdollisuus. Myöhemmin sitten kaduttaa ja jossittelee että miksi ei lähdetty jne. Ja jos aiotte matkustella niin helpompihan se on kotikoulua pitää niin ei tarvitse välittää koulun työajoista.
Niin, tuo kotikouluajatus on ehkä itselläkin päällimmäisenä. Tokaluokkalaisen jutut on vielä aika helppoja, joten niistä varmaan selviäisi itsekin. Mutta se, että osaako opettaa oikein, on varmaan vaikeaa.
Miten muuten tuollaiseen reissuun kannattaisi valmistautua, paitsi että hankkia asunto ym.?
meillä hankett on lähinnä jarruttanut se että meillä on yksi erityislapsi jonka elämässä kuntoutus näyttelee tärkeää osaa, mutta ehkä muutaman vuoden kuluttua kun terapiat tod.näk. loppuvat...
Olen lukenut jostakin Ruotsalaisesta lehdestä jutun jonka mukaan ainakin ruotsalainen koulu on jossakin päin Thaimaata, ja ainakin Aurinkorannikollahan on suomalainen koulu, jossain päin Kanariaa muistan nähneeni kansainvälisen koulun, nämä siis koulupohdintaasi. Mielestäni kannattaa ehdottomasti lähteä jos se vain on mahdollista, enemmän yleensä harmittelee sitä mitä ei ole tehnyt kuin sitä mitä on tehnyt : )