Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2,5vuotiaan matkustaminen 750km autossa??

27.02.2006 |

Hei!

Olen yksinhuoltaja ja pitäisi selvitä äitini uurnan laskuun 750km päähän. Lapseni on 2,5v. Junalla voisimme selvitä yhteen suuntaan (yöjuna ei käy, kun molemmat nukumme todella huonosti), päiväjuna kestää 9h plus bussimatka 1h. Toiseen suuntaan ajattelin, että menisimme sisarusteni kanssa samalla autolla viihdykkeiden ja riittävien pysähtymisien kanssa. Lapsi ei oikein tykkää autoilusta, mutta ajattelin, että ehkä kun on monta tuttua henkilöä viihdyttämässä, niin ehkä jotenkin selviäisimme.

Sisarukseni eivät kuitenkaan halua meitä mukaan autoon, vaan minun pitäisi jättää lapsi jonnekin hoitoon reissun ajaksi (3yötä). Kummeillaan (sisareni) hän on ollut paljon ja sinne voisinkin jättää, mutta he tulevat mukaan. Muuta sellaista paikkaa mulla ei ole, jonne hyvillä mielin noin pitkäksi ajaksi lapsen voisin jättää. Sisarusteni mielestä automatka on kidutusta pienelle, minusta myös se, että hän joutuisi olemaan niin monta päivää puolitutulla hoidossa on sitä.

Mitä ihmettä teen???

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli älä jätä lastasi mihinkään hoitoon jos ette ole tottuneet olemaan erossa.

Mihin aikaan lapsesi herää aamuisin? Entä jos pakkaisit hänet autoon jo esim. kuudelta aamulla niin nukkuisiko suurimman osan matkasta? Sitten pysähtyisitte vaikka johonkin ulkoilemaan ja syömään tunniksi ja sitten ajaisitte päiväunien ajan ja olisitte jo kohta perillä?

Ota autoon mukaan satu- ja lastenlaulukasetteja sekä lapselle syötävää.

Nim. merk. viime kesällä ajoimme henkilöautolla ympäri Eurooppaa kahden alle kaksivuotiaan kanssa.

Vierailija
2/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei lentäen pääse, niin sittenhän on näitä junalippuja, jotka sallivat pysähtymisen välillä. Että jos sitten yöpyisitte vaikka nuorisomajassa puolessa välissä matkaa.

Autossa pitäisi olla tuo turvaistuin... älä piittaa sisarusten kyydistä, jos ei ole sopuisaa edes alkuvaiheissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
27.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan kaikille... Toki se voi olla sitä (eli kidutusta) pitkään matkaan tottumattomalle lapselle ja aikuisille, joilla ei riitä kärsivällisyyttä ja joustavuutta.

Juna on sinänsä pikkuisista hauska paikka, mutta junassa voi olla hankala ottaa päiväunet (tai ainakaan meidän 3v ei millään malta rauhoittua) ja onhan se matka melko pitkä. Itse olen matkustanut junalla 5½h kahden alle 3v kanssa ja se oli ihan siinä rajoilla, että jaksaako muksut (ja äiti). Sanoit, että nukutte huonosti mutta ehkä yhden huonosti nukutun yön junassa kestää?? Ehkä helpommin kuin 9h energisen taaperon perässä ravaten.

Autolla meidän perhe on reissanut paljon enemmän, joka kesä ajetaan n. 4000km kesäloman aikana (kesälomapaikkaan ja takaisin) ja sen lisäksi mummolaan on matkaa lähes 500km; mummolassakin käydään monta kertaa vuodessa. Kaikki pitkät automatkat on aina mennyt ihan hyvin. Lapset vaativat tietysti viihdykettä (musiikkia, jotain leluja, kirjoja ellei ole matkapahoivointia) ja evästä (rusinoita, naksuja, pillimehua, banaania tms.). Napostelu on sopivaa ajanvietettä automatkalla, mutta lapselle voi tulla kuitenkin helposti paha olo, jos on maha liian täynnä.

Itse en jättäisi lasta pitkäksi aikaa hoitoon ellei ole tottunut hoidossa olemaan. Olen kuitenkin itse käynyt vastaavanlaisessa tilaisuudessa lentäen päiväseltään, ihan noin pitkä reissu ei kuitenkaan taida päivässä onnistua... Yksi vaihtoehto on tietysti ottaa lapselle hoitaja kotiin matkan ajaksi. Tietysti lapsen pitäisi ehtiä tutustumaan hoitajaan ja hoitajan pitäisi olla sellainen, jonka huomaan lapsensa uskaltaa jättää.

Vierailija
4/4 |
28.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2v ei ole ikinä tykännyt autoilusta eikä jurikaan paljon nuku autossa, mutta ollaan pakosta aina pitkiä matkoja ajeltu. Mummolaan 600km, välillä pari pitempää taukoa, useamman kerran vuodessa ajetaan. Leluja, kirjoja, vähän jotain kuivia keksejä mukaan. Jos joku aikuinen on myös takapenkilla ja viitsii viihtyttää, menee varmaankin hyvin, sen ikäiset ymmärtävät jo aika hyvin hyväksymään, että on pakko, siis vaihtoehtojen puutteen. En jättäisi minäkään puoli-vieraalle yöhoitoon, ja autossa on silti mukavampaa kuin 9h junassa.

Hyvää matkaa!